جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ | 21 - 06 - 2024

Communist party of iran

مرگ ومصدومیت بیش از 29 هزار کارگردر سال 1402 ؛ کشته شدن30معدنچی در ۱۵ ماه اخیر 

بررسی حوادث رخ داده در معادن نشان می‌دهد طی حدود یک سال و سه ماه اخیر، ۳۰ کارگر جان خود را در حوادث کار و ریزش معدن از دست داده‌اند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا خرداد امسال دست‌کم ۱۲ تجمع اعتراضی کارگران معادن در ایران بر پا شده است که ۱۰ موردش مربوط به دستمزد بوده است.
اعتماد روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد در گزارشی از «استثمار» کارگران معادن نوشت که علاوه بر حوادث منجر به مرگ، شامل ناامنی شغلی آنان نیز می‌شود.
بر اساس این گزارش، در ۲۷ ماه اخیر هزاران کارگر معادن زغال‌سنگ، مس، سنگ‌آهن و کروم در استان‌های کرمان، مازندران، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان بین چند ساعت تا چند هفته تجمع اعتراضی بر پا کردند.
محور مشترک بیش از ۸۳ درصدشان افزایش مزد و تعویق چند‌ماهه در پرداخت دستمزدهایشان است اما این اعتراض‌ها در میان کارگران معادن زغال‌سنگ بسیار طولانی‌تر بود.
اعتماد یادآور شد که طی دو دهه اخیر به موازات افت ایمنی در معادن واگذار شده به بخش خصوصی، امنیت شغلی کارگران هم به ناپایدارترین حد رسیده است.
هر سال شمار کارگرانی که با قراردادهای یک‌ماهه، سه‌ماهه، سفید امضا و با سفته‌گذاری و تعهد به سکوت در معادن خصوصی به کار گرفته شده‌اند افزایش می‌یابد.
این روزنامه از حادثه زمستان یورت  یاد کرد که تبدیل به نماد مظلومیت کارگران معدن شده است و نوشت: در زمان انفجار، هیچ کدام از کارگرانش بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور نداشتند و ماه‌ها بود که حقوق نگرفته بودند؛ بعد از انفجار معدن، طلب و جسدشان یک‌جا به خاک سپرده شد.
روز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ انفجاری در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت استان گلستان و در عمق هزار متری زمین رخ داد که منجر به مرگ ۴۳ کارگر شد.
از این حادثه به‌عنوان مهم‌ترین پرونده مستند دو دهه اخیر درباره ایمنی در معادن زیر زمینی  ایران یاد می‌شود.
اعتماد در بخشی از این گزارش، به بررسی ۲۲ حادثه‌ای پرداخت که از ابتدای ۱۴۰۲ تا ۲۷ خرداد سال جاری در معادن ایران رخ داده و منجر به مرگ ۳۰ کارگر شده است.
بر اساس این گزارش، دو حادثه در معادن متروکه و غیرمجاز کرومیت در کرمان و معدن سنگ در سمنان رخ داده است.
روزهای ۲۷ و ۲۸ خرداد امسال معدن شن و ماسه شهرستان شازند در استان مرکزی ریزش کرد  که چهار کارگر آن به نام‌های محمد بوالحسنی، نصرت‌اله یارمحمدی، مجتبی نجفی و آیت‌الله رضایی بر اثر ریزش کوه کشته شدند.
دو تن از این کارگران کشته شده  با ۶۱ و ۷۵ سال، بازنشسته شهرداری بودند و هیچ کدام از این چهار نفر بیمه حوادث نداشتند.
به گفته اعتماد، از دو دهه قبل به دنبال خصوصی شدن و واگذاری معادن به بهره‌برداران صاحب سرمایه، نظارت دولت‌ها بر آن‌ها به شدت کمرنگ شد.
تا امروز، مگر در صورت وقوع حادثه منجر به مرگ کارگران، هیچ‌یک از پیمانکاران و بهره‌برداران بابت بی‌توجهی به اصول ایمنی و تامین نکردن تجهیزات حفاظت از جان کارگران و حتی مشکلات و اعتراضات معیشتی کارگران، بازخواست نشده‌اند.
اغلب گزارش‌های ارایه شده درباره کیفیت فعالیت معادن، معطوف به آمار استخراج بوده است.
کارشناسان معدن به اعتماد گفتند بسیاری از پیمانکاران و بهره‌برداران معدن، با سوءاستفاده از اهمال ناظران دولتی نسبت به رصد دقیق شرایط شغلی کارگران معادن، از رعایت اصول طراحی و ایمنی معدن تا میزان پرداخت مزد و رعایت مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، به سندسازی متوسل می‌شوند.

روزنامه اعتماد یکی از مصداق‌های رسمی موید این ادعای کارشناسان را متن گزارش کمیته اعزامی به معدن زمستان یورت و تایید مغایرت اسناد وضعیت ایمنی معدن با واقعیت ناامنی این معدن خصوصی دانست.
سازمان پزشکی قانونی کشور در اردیبهشت امسال از جان باختن دو هزار و ۱۱۵ کارگر و مصدوم شدن ۲۷ هزار کارگر به دلیل حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۲ خبر داد خبرگزاری ایلنا در گزارشی با انتقاد از لاپوشانی آماری وزارت کار نوشت این آمار به معنای مرگ دست‌کم پنج کارگر در هر روز سال است.
اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱ حاکی از فعالیت پنج هزار و ۷۶۱ معدن است که ۲۶۴ مورد نسبت به سال قبل از آن کمتر است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: