شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ | 21 - 09 - 2024

Communist party of iran

مردم فلسطین و لبنان قربانی جنگ افروزی دو قطب تروریستی

حمله جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش اسرائیل در روز جمعه ۲۰ سپتامبر به بیروت که طی آن ابراهیم عقیل و چندین تن دیگر از فرماندهان یگان ویژه حزب الله کشته شدند، موج  دوم انفجار مرگبار بی‌سیم‌های واکی تاکی و وسائل ارتباط الکترونیکی در روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر که بیش از ۲۰ کشته و صدها زخمی از خود بجای گذاشت در پی عملیات انفجار همزمان پیجرها و پیامگیرهای مورد استفاده گروه حزب الله که طی آن ۱۲ نفر کشته و بیش زا ۴۰۰۰ نفر زخمی شدند بار دیگر دولت نژاد پرست اسرائیل و گروه ارتجاعی حزب الله در لبنان را در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار داده و سایه شوم جنگی ویرانگر را بر بالای سر مردم این کشور و خاورمیانه گسترانده است.

اگر چه دولت اسرائیل به روش معمول رسما مسئولیت انجام عملیات های تروریستی انفجارها را که در جریان آن صدها نفر از مردم عادی هم زخمی و تعدادی نیز جان خود را از دست داده اند را بر عهده نگرفته است، اما در این تردیدی نیست که دولت اسرائیل با تکیه بر برتری فن آوری خود در جنگ سایبری و سیستم جاسوسی ضربه سختی را به این گروه وارد آورده و حسن نصرالله و کادر رهبری و فرماندهان حزب الله و هیئت مشاوران آنان در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را شدیدا تحقیر کرده است. حزب الله لبنان و رژیم جمهوری اسلامی هنوز ابعاد حقارت ناشی از ترور فواد شکر در جنوب بیروت و اسماعیل هنیه در مهامنسرای سپاه پاسداران در تهران را بر خود هموار نکرده بودند، که دولت اسرائیل اینبار در یک زنجیره عملیات که از ماهها پیش برای آن تدارک دیده، سیستم ارتباطات داخلی و سلسله فرماندهی حزب الله را فلج کرده، سفیر جمهوری اسلامی را زخمی و ضعف و حقارت این جریان تروریست اسلامی را به نمایش گذاشته است. انجام این عملیات ها که بدون نفوذ عوامل موساد در شبکه ارتباطات “فوق سری” حزب الله غیر ممکن به نظر می رسد، علاوه بر در هم ریختن شبکه ارتباطات درونی حزب الله، بحران اعتماد در بین فرماندهان و مسئولین رده بالای این جریان را هم دامن خواهد زد و آن را در برابر تهاجم دولت اسرائیل ضربه پذیرتر می کند.

این عملیات ها با هر پیامدی که داشته باشند در ادامه منطقی تلاش های دولت دست راستی نتانیاهو برای گسترش ابعاد جنگ و تبدیل کردن نسل کشی مردم فلسطین در غزه به مقدمه یک جنگ منطقه ای از یکسو و ادامه جنگ فرسایشی حزب الله علیه اسرائیل مطابق استراتژی رژیم جمهوری اسلامی از سوی دیگر قابل تحلیل و ارزیابی هستند.  نگاهی به روند رویدادها و به ویژه توجه به ناکامی های دولت اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلام شده نسل کشی در غزه و بحران هایی که در داخل اسرائیل با آن روبرو است بیانگر آن است که دولت نتانیاهو همچنان به دنبال گسترش دامنه جنگ در خاورمیانه است. رویکرد تاکنونی گروه اسلامی حزب الله هم نشان می دهد که در استراتژی جنگ فرسایشی این سازمان علیه اسرائیل تغییری حاصل نشده است. گاه شمار تنش های موجود بین اسرائیل وحزب الله در لبنان همین واقعیت را نشان می دهد.

حدودا سه ماه پیش روز سه‌شنبه ٢٩خرداد برابر با ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ ارتش اسرائیل اعلام کرد که :”طرح حمله به لبنان را آماده کرده و به تأئید و تصویب نیز رسانده است”. نتانیاهو نیز اعلام کرد که بخشی از نیروهای نظامی اسرائیل را برای جنگ با حزب الله از جنوب به شمال منتقل می‌کند. وی همزمان وزیر دفاع خود را روانۀ آمریکا کرد تا طرح حمله به جنوب لبنان را با مقامات نظامی آمریکا مورد بحث قرار دهد. بعد از آن هوکستین نمایندۀ بایدن عازم خاورمیانه شد تا به حزب الله در مورد ادامۀ موشک پرانی به اسرائیل هشدار دهد. او این پیام آمریکا را از طریق “نبییه بری” رئیس پارلمان لبنان به حزب الله رساند که: “اگر موشک پرانی حزب الله ادامه یابد، آمریکا نمی‌تواند مانع حملۀ زمینی اسرائیل و اشغال لبنان شود”.

در آنزمان و به دنبال تهدیدات دولت اسرائیل حسن نصرالله  هم بلافاصله آمادگی خود را برای جنگ با اسرائیل اعلام کرد و تهدید نمود که از تاکتیک جنگ خارج از قواعد و ضوابط استفاده خواهیم کرد و با اسلحه‌هایی که اسرائیل ممکن است در میدان جنگ آنها را ببیند، شمال اسرائیل را اشغال خواهیم کرد و امنیت اسرائیل را در هر جایی به خطر خواهیم انداخت”. اما حزب الله به رغم این بزرگ نمایی ها در مورد توان نظامی خود، پاسخ به ترور فواد شکر و وعده عملیات تلافی جویانه را در امتداد جنگ فرسایشی با پرتاب چند پهباد و دروغپردازی هایی که چاشنی آنها کرد از سر گذراند.

تهاجم پی در پی و پر سر و صدای دولت اسرائیل علیه حزب الله در بیروت این پیام را برای سران این گروه و رژیم جمهوری اسلامی در بر دارد که اسرائیل می خواهد پاسخ جنگ فرسایشی حزب الله و جمهوری اسلامی علیه خود را با وارد شدن به جنگ مستقیم و تمام عیار بدهد. نتانیاهو که تاکنون بارها اعلام کرده که در یک قدمی نابودی حماس و آزادی گروگانها قرار گرفته است و با این وعده ها حمایت عملی آمریکا و دیگر حامیان خود در ناتو را هم جلب کرده، اکنون در لبه جنگ تمام عیار علیه حزب الله قرار گرفته است. بعد از عملیات انفجار پیجرها و بی سیم ها و کشتار فرماندهان حزب الله، روز جمعه یوآو گالانت، وزیر دفاع  دولت اسرائیل، “مرحله جدیدی” از جنگ را اعلام کرد. وی هدف این مرحله از جنگ را بازگشت شهروندان پناهنده به مناطق مرزی تعریف کرد. نتانیاهو و کابینه امنیتی و دست راستی اسرائیل نیز بازگشت شهروندان فراری از شمال اسرائیل را یکی دیگر از اهداف جنگ غزه در درگیری با حزب‌الله اعلام کردند. این هم صدایی در اعلام جنگ نشان از آن دارد، که دولتمردان اسرائیل برای این مرحله از جنگ نیز موافقت دوفاکتو- ی جو بایدن و هم پیمانان اروپایی امریکا در ناتو را هم جلب کرده اند.

برای دولت اشغالگر اسرائیل اعلام مرحله جدید جنگ بخشی از استراتژی تلاش برای نابودی ملت فلسطین است. ارتش اسرائیل در غزه با شدت بمباران و موشک بارانهای بی وقفه، ابعاد ویرانی ها، کشتار بیش از ۴۱ هزار فلسطینی، به قحطی کشاندن این سرزمین، نابودی تمامی زیرساخت های بهداشتی، آموزشی و فرهنگی نشان داد که هدفی جز نابودی ملت فلسطین ندارد. دولت امریکا در راستای منافع سرمایه داری و غول های صنایع تسلیحاتی این کشور با سرازیر کردن کمک های تسلیحاتی و مالی خود به اسرائیل، نشان داده است که همدست و توجیه گر جنایت و نسل کشی دولت اسرائیل علیه مردم فلسطین به شمار می آید.

 تردیدی نیست در صورت تداوم و گسترش این جنگ، مردم رنج دیدۀ لبنان که زیر فشار گرانی، بیکاری و فقر فلاکت اقتصادی کمرشان خم شده هستند، دوباره قربانی و آواره این جنگ ویرانگر خواهند شد. مردم فلسطین، لبنان و اسرائیل که قربانیان اصلی این جنگ افروزی ها هستند، هیچ منافعی در این جنگ ارتجاعی ندارند. این جنگ در راستای منافع گروههای نژادپرست و فاشیستی در اسرائیل و بقاء نتانیاهو در قدرت سیاسی قرار دارد. حزب الله و رژیم جمهوری اسلامی که جنگ مستقیم و تمام عیار با اسرائیل را در راستای منافع خود نمی دانند، با موشک پراکنی و تداوم جنگ فرسایشی علیه اسرائیل عملا به اهداف جنگی نتانیاهو خدمت می کنند.

وقایع چند روز اخیر بار دیگر نشان داد که استراتژی تعرض بازدارانده رژیم جمهوری اسلامی با تأسیس و سازماندهی حزب الله در لبنان و دیگر جریان های تروریست اسلامی در منطقه تحت عنوان “محور مقاومت”، وارد شدن به مسابقه تسلیحاتی و پروژه های اتمی با هدف مقابله با اسرائیل و امریکا، قدرت بازدارندگی ندارد و به بن بست رسیده است. رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی با سیاست هایش کمک کرده که خاورمیانه به بازار داغ فروش سلاح های امریکایی تبدیل گردد. این رژیم با ماهیت سیاست های فاشیستی و تروریستی اش در قبال طبقه کارگر و اکثریت مردم ایران و پناهندگان افغانستانی نمی تواند مدافع راستین مردم فلسطین باشد.

در حالی که سازمان ملل این کلوپ بین المللی قدرت های سرمایه داری جهان به محل ایراد سخنان گنده و توخالی تبدیل شده و در برابر جنایات و نسل کشی دولت اسرائیل هیچ اقدام عملی از خود نشان نمی دهد. کارگران و مردم ستمدیده در لبنان و فلسطین راهی جز اتحاد و همبستگی با کارگران و نیروهای آزادیخواه و جریان های انقلابی در اسرائیل و جلب حمایت و همبستگی نیروهای آزادیخواه و برابری طلب در سطح جهان برای بهبود توازن قوا در مبارزه بر علیه رژیم نژادپرست اسرائیل و طرد جریانات تروریست اسلامی پیش رو ندارند. لازم است با حمایت و تقویت نیروی همبستگی جهانی با مردم ستمدیده فلسطین توازن قوا را به نفع مبارزه حق طلبانه و آزادیبخش این ملت ستمدیده تغییر داد. نباید گذاشت که آرزوها و امیدهای ملت فلسطین برای رهائی از چنگ یک رژیم هار نژادپرست و اشغالگر زیر آوار این جنگ های ارتجاعی، خونین و  ویرانگر مدفون گردند.

سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: