مذاکرات میان جمهوری اسلامی و دولت آمریکازیر سایه تهدیدات جنگی
چهارشنبه ۳ تیر ۱۴۰۵

زیر سایه تهدیدات جنگی و ادامه تنشها روز یکشنبه ۳۱ خرداد، نخستین دور از مذاکرات ۶۰ روزه میان دولت آمریکا و
جمهوری اسلامی بعد از امضای تفاهمنامه، در کشور سوئیس برگزار گردید. در آغاز جلسه هیئت جمهوری اسلامی در یک
اقدام خجولانه و برای فریب و مصرف داخلی از نشستن در کنار هیئت آمریکایی در مقابل دوربین خبرنگاران خودداری کرد.
اما پس از مدتی، به آن جلسه بازگشت و جلسه با هیئت آمریکایی به مدت ۸۰ دقیقه ادامه یافت و بعدأ جهت “مشورتهای
داخلی” متوقف گردید. رسانههای رژیم در توجیه توقف گفتگوها، اعلام کردند که این جلسه تنها برای بیان موارد نقض
تفاهمنامه و یافتن راه حل برای آن برگزار گردید. این ژست ناشیانه دیپلماسی مقامات رژیم اسلامی درحالی است که در متن
تفاهمنامه قید گردیده، گفتگوها بر سر بندهای ۱۴ گانه آن از فردای امضای آن تفاهمنامه به مدت ۶۰ روز ادامه خواهد یافت.
به رغم تنشهای موجود، قطر و پاکستان طی بیانیهای اعلام کردند، دور نخست مذاکرات بین هیئتهای جمهوری اسلامی و
دولت آمریکا در فضایی «مثبت و سازنده» برگزار شده و دو طرف بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف
۶۰ روز به تفاهم رسیدهاند. طبق این بیانیه، مذاکرات فنی تا پایان هفته در بورگناشتوک سوئیس ادامه خواهد یافت. همچنین
سازوکاری برای پیگیری پایان جنگ در لبنان و یک خط ارتباطی برای تضمین عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز
ایجاد میشود.
از سوی دیگر ترامپ نیز که روزانه مواضع خود را تغییر می دهد، به دنبال تهدید سپاه پاسداران مبنی بر بستن مجدد تنگه
هرمز، روز یکشنبه همزمان با مذاکرات جمهوری اسلامی را تهدید کرد که: “آمریکا در صورت عدم دستیابی به توافق با
ایران خود کنترل تنگه هرمز را به دست میگیرد و ایران را مورد حملات شدید نظامی قرار خواهد داد”. ترامپ همچنین
هیئت مذاکره جمهوری اسلامی را با لحنی توهین آمیز تهدید نمود که “اگر آنرا ببندید، دیگر کشوری نخواهید داشت”. سپاه
پاسداران که در حال حاضر قدرت مطلق حکومت اسلامی را در دست دارد، روز شنبه ۳۰ خرداد اعلام کرده بود که به دلیل
نقضهای آتش بس در لبنان و عمل نکردن آمریکا به بند اول توافق موقت برای پایان جنگ، تنگه هرمز را بسته است و هیچ
کشتی حق عبور بدون اجازه از آنجا را ندارد.
رجزخوانیهای ترامپ و سپاه پاسداران در مقابل هم در حالی بیان میگردند که نه ترامپ توانسته طی دو حمله نظامی به
ایران به اهداف خود برسد و نه سپاه پاسداران توانسته مانع ضربات، خسارتها و تلفات سنگین آمریکا به زیرساختها و مراکز
هستهای و نظامی و کشتن رهبر، مقامات بالای حکومت اسلامی و فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران و ارتش گردد.
فرماندهان سپاه تنها با استناد به اینکه حکومت اسلامی بر اثر جنگ آمریکا و اسرائیل سقوط نکرده، خود را “پیروز جنگ”
می خوانند. با این حال جمهوری اسلامی به دلیل ابر بحرانها که منجر به افزایش سرسام آور تورم و گرانی و فقر و گرسنگی
در جامعه شده، در معرض یک انفجار عظیم اجتماعی قرار گرفته و مجبور به سازش و رفتن پای میز مذاکره با آمریکا و
پذیرش شرایط آن شده است. از این نظر مقامات و جناحهای درون رژیم هریک روایت دلبخواه خود از بندهای قابل تفسیر
تفاهمنامه مزبور دارند و در اختلاف با هم بر سر منافع، همدیگر را مورد حمله و سرزنش و حتی تهدید قرار می دهند.
جناح افراطی اصولگرایان رژیم و جبهه پایداری در مخالفت با تفاهمنامه، با پافشاری بر سیاستهای منطقهای تا کنونی
جمهوری اسلامی در حمایت و پشتیبانی از حزب الله لبنان از همان ابتدا در تلاش بودهاند، جنگ اسرائیل با حزب الله را نیز
شامل حوزه آتش بس میان خود و آمریکا کنند. اما دولت اسرائیل آنرا نپذیرفته و به منظور اخلال در روند پیشبرد تفاهمنامه،
از روز اول اعلام آن بر دامنه حملات نظامی خود به حزبالله افزوده و اعلام کرده از مناطق اشغالی در لبنان عقب نشینی
نخواهد کرد. اعلام موضع دو پهلوی منتسب به مجتبی خامنهای در رابطه با مذاکره، موجب تشدید اختلافات باندهای حکومتی
و تلاش بیشتر اصولگریان افراطی و جبهه پایداری جهت سنگاندازی در روند گفتگوها شده است.
مسعود پزشکیان رئیس جمهور با اذعان به ورشکستگی اقتصادی حکومت اسلامی، سازش با آمریکا و دستیابی به پول برای
پیشبرد امور روزانه را ضرورت حیاتی و سیاست جناح مقابل را تهدیدی برای تداوم حکومت اسلامی می داند. او روز
یکشنبه ۳۱ خرداد در پاسخ به آنان فاش ساخت که برای امضای تفاهمنامه، در شورایعالی امنیت با حضور فرماندهان سپاه
و ارتش همه باهم تصمیم گرفتیم وهمه قبول کردند وارد این راه شویم. پزشکیان آشکارا نگرانی خود از بروز یک خیزش
تودهای علیه حکومت اسلامی را بیان کرد و گفت: “آنچه از آن میترسم این است که مردم به خیابان بیایند و اعتراض کنند”.
البته در ساختار جمهوری اسلامی قدرت عملی تصمیم گیریهای کلان سیاسی و اقتصادی نه در دست رئیس جمهور بلکه در
اختیار هسته مرکزی سپاه پاسداران است و آنان بر اساس منافع خود در این موارد تصمیم خواهند گرفت. علاوه برآن در
شرایط کنونی حتی اگر از آزادسازی پولهای بلوکه شده رژیم و لغو تحریم فروش نفت، پولی هم به دست حکومت اسلامی
برسد در درجه اول صرف بازسازی و تجهیز سپاه پاسداران و نیروههای نظامی و امنیتی خواهد شد نه زندگی و معیشت
مردم. کما اینکه به اعتراف پزشکیان تا کنون نیز چنین عمل شده است. او گفت در دوره جنگ ما ۲۰ میلیون بشکه نفت
سهمیه دولت و ارزی را که در اختیار داشتیم نیز به هوافضای سپاه و نیروهای مسلح دادیم.
این بخشش اجباری پزشکیان از سفره کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه در حالی است که بر اساس اعلام مراکز مالی
رژیم، نرخ تورم عمومی نقطه به نقطه در ایران در اردیبهشت امسال حدود ۸۴ درصد بوده است. البته کارشناسان اقتصادی
نرخ واقعی آنرا بیشتر محاسبه کردهاند. همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز تأکید کرد که تجمیع مسائلی
نظیر جنگ و تحریمها، اقتصاد کشور را با چالشهای جدی مواجه کرده و معیشت و گذران زندگی مردم دچار آسیب جدی
شده است. از آنجا که ترامپ و دیگر مقامات دولت او اعلام کردهاند که هیچ پولی بدون شرط برای جمهوری اسلامی آزاد
نخواهد شد، چشم اندازی برای بهبود اوضاع معیشتی در افق نیست و بنبست و بحران اقتصادی بیشتر تشدید خواهد شد.
به این ترتیب کابوس پزشکیان و دیگر سران رژیم، تنها با گسترش اعتصاب و اعتراضات کارگری و گسترش جنبشهای
اجتماعی و اعتراضی برای پایان دادن به اوضاع فلاکتبار معیشتی و حاکمیت جمهوری اسلامی به حقیقت خواهد پیوست و
تشدید سرکوب و اعدام و فشارهای دستگاههای امنیتی نخواهد توانست مانع این روند گردند.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1
https://t.me/KomalaCpiranTv
https://alternative-shorai.tv
