شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | 17 - 08 - 2024

Communist party of iran

مذاکرات دوحه برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها و زندانیان بدون نتیجه، به پایان رسید

دومین و آخرین روز مذاکرات دوحه برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بدون حضور حماس، و بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت. در حالی که جو بایدن درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه گفت طرف‌های گفت‌وگو و میانجی‌ها به دستیابی به توافق نزدیک شده‌اند، سامی ابوزهری، از مقام‌های ارشد حماس به رویترز گفت دولت بایدن در تلاش برای ایجاد فضای مثبت کاذب است و هیچ قصد واقعی برای توقف جنگ در غزه ندارد. 


طبق بیانیه، ایالات متحده روز جمعه با پشتیبانی مصر و قطر پیشنهادی به اسرائیل و حماس ارائه کرد که با اصول طرح پیشنهادی جو بایدن در ١١ خرداد و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد منطبق است. در ادامه این بیانیه مشترک آمده است که طرح مزبور مبتنی بر اصول موارد توافق همه طرف‌ها طی هفته گذشته است و شکاف‌های باقیمانده در شیوه اجرای سریع توافق را برطرف می‌کند.
تیم‌های کاری طی روزهای آینده به کار فنی درباره جزئیات اجرای توافق از جمله ترتیبات اجرای مفاد بشردوستانه آن و همچنین جزئیات مربوط به گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان خواهند پرداخت.

این مذاکرات قرار است اواخر هفته آینده از سر گرفته شود.
آمریکا، مصر و قطر روز جمعه ۲۶ مرداد در بیانیه مشترکی اعلام کردند که تیم‌های فنی در هفته آینده به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند و هیئت‌های نمایندگی طرف‌های مختلف، بار دیگر در اواخر هفته آینده گردهم خواهند آمد.
این بیانیه، گفت‌وگوهای صورت گرفته را «جدی» و «سازنده» توصیف کرده است.
در مذاکرات جاری در دوحه، پایتخت قطر، روسای سازمان‌های امنیتی موساد و شاباک نمایندگی اسرائیل، یکی از طرفین جنگ در غزه، را برعهده داشتند. اما گروه افراطی حماس، طرف دوم درگیر در جنگ غزه، در این مذاکرات حاضر نشد؛ حماس از سوی آمریکا و اروپا گروهی «تروریستی‌» شناخته می‌شود.


با این حال، گزارش‌ها حاکی است که نمایندگان حماس پس از این گفت‌وگوها با نمایندگان قطر و مصر دیدار کردند.
بنا بر گزارش‌ها، پیش از آغاز مذاکرات در روز پنجشنبه، نامه‌ای از سوی یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس که در غزه حضور دارد و مرد شماره یک تحت تعقیب اسرائیل به شمار می‌آید، در اختیار میانجی‌های عرب یعنی مصر و قطر قرار گرفت. آقای سنوار در این نامه نوشته بود چنانچه اسرائیل در مذاکرات جدی است و خواهان مشارک حماس است، باید نخست عملیات نظامی در غزه را متوقف کند؛ درخواستی که اسرائیل هنوز زیر بار آن نرفته است.


رسانه‌های مختلف به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، از ادامه اختلاف‌ها سخن می‌گویند که ناشی از خواسته‌ها و شروط دو طرف و دیدگاه‌های متفاوت درباره سازوکار رسیدن به آتش‌بس دائم در غزه و پایان جنگ است.
اسرائیل می‌گوید خواهان ادامه کنترل دالان فلادلفیا است؛ نوار مرزی باریکی که غزه را از مصر جدا می‌کند. اسرائیل مدعی است که از این راه تسلیحات برای حماس قاچاق می‌شود.


اسرائیل همچنین خواهان بازرسی آوارگانی است که از جنوب نوار غزه به خانه‌های‌شان در شمال این باریکه باز می‌گردند؛ مسئله‌ای که حماس با آن مخالف است. از سوی دیگر، گروه حماس خواهان خروج کامل اسرائیل از نوار غزه هم‌زمان با آزادی گروگان‌ها است. اسرائیل اما بر ادامه سیطره امنیتی خود بر غزه اصرار دارد. فهرست زندانیان فلسطینی که قرار است برپایه توافق احتمالی، از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند نیز مورد اختلاف است. اسرائیل با آزادی محکومان به اتهام تروریسم، مخالفت می‌کند.
مذاکرات بر پایه طرحی اجرا می‌شود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارائه داده است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: