مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اذعان کرد : « بیش از ۳۳۰ شهر ایران دچار تنش آبی هستند»
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲

هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور میگوید :« در حال حاضر ۳۳۹ شهر ایران در تنش آبی به سر میبرند که نسبت به پارسال این تعداد افزایش یافته است.» وی سهشنبه سوم بهمن با اشاره به “چهارمین سال خشکسالی” کشور، به خبرنگاران گفت که : « شرایط ۲٦ استان زیر سطح استاندارد است. منابع آبی سطحی و زیرزمینی دچار مخاطره شدهاند. چهار استان :
- تهران،
- سیستانوبلوچستان،
- گلستان
- و مشهد
همانند سال گذشته شرایط خوبی ندارند. شرایط تأمین آب در ۱٦ استان و ۲۸ شهر به صورت خاص و اضطراری تأمین میشود.» آمار جدید در حالی است که آقای امینی تابستان امسال تعداد شهرهای دچار تنش آبی را (۲٦۹ شهر) اعلام کرده و با اشاره به پروژههای جدید تأمین آب در نقاط مختلف کشور گفته بود که: «مورد حادی برای تأمین آب نداریم».
در همین زمینه، خبرگزاری دولتی ایرنا ۲۲ دیماه گزار داده بود که کاهش بارش از یک سو و افزایش مصرف از سوی دیگر باعث شده که «۱۳ سد کشور با کاهش شدید حجم آب مواجه شوند». اگرچه خشکسالی در ایران یکی از عوامل تنش آبی بهشمار میرود، اما سهم مدیریت ناکارآمد از این بحران نیز بسیار چشمگیر است.
برای نمونه سالهاست که مقامهای حکومت جمهوری اسلامی از هدررفت ۲۵ درصد آب شرب در شبکه فرسوده آب خبر میدهند اما برای حل این مشکل اقدام نمیکنند.
