جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ | 06 - 09 - 2024

Communist party of iran

مدیران بورس تهران به خودشان 10 میلیارد تومان وام کم بهره دادند

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در نامه‌ای دستور داده است که موضوع وام بیش از ۱۰ میلیارد تومانی کم‌بهره هیات مدیره بورس تهران به خودشان بررسی شود.ئوزیر اقتصاد ایران می‌گوید پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده است.
آقای همتی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچکس نخواهیم داد.


این واکنش پس از آن بود که روزنامه شرق تصویر نامه سازمان بازرسی ایران به وزیر اقتصاد را منتشر کرد که بر اساس آن ۵ نفر از مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از محل منابع داخلی این سازمان در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد تومان به خودشان وام دادند.
تاریخ مصوبه سازمان بورس برای این وام هشتم تیر ماه بود؛ یک هفته پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی است. 
نرخ سود برای بازپرداخت این وام‌ها از طرف پنج عضو هیات مدیره بورس ۴ درصد در یک دوره ۱۰ ساله بوده است. دادن وام ۴ درصدی به مدیران ارشد بورس در حالی است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، سقف نرخ سود تسهیلات در شبکه بانکی ایران ۲۳ درصد است.


این ۵ نفر که نام آنها بعنوان گیرندگان وام ذکر شده شامل مجید عشقی، رئیس هیات مدیره سازمان بورس، علیرضا ناصرپور، معاون او و سه نفر از اعضای هیات مدیره این سازمان بوده‌اند. بیشترین وام در این فهرست که ارائه آن با تصمیم شورای عالی بورس بود، متعلق به خود آقای عشقی با رقمی معادل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و سهم چهار نفر دیگر از این وام هر کدام یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود. طی ماه‌های اخیر و پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه بالگرد که بعدا با کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران هم ادامه یافت، بورس تهران هفته‌های متوالی افت را تجربه کرد. در مقطعی شاخص بورس اوراق بهادار تهران طی این مدت به زیر دو میلیون واحد هم رسید.
ادامه ریزش این شاخص‌ها موجب شد که سرمایه به سمت بازارهای سنتی نظیر طلا و ارز هدایت شود.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: