پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

مدافعین استراتژی حزب چە کسانی هستند


عثمان رمضانی و محمد کمالی

چند ماه قبل از کنگرە ١٦ كۆمەلە در سال ٢٠١٤ بروزاتی از اختلافات بە شیوەای غیر سیاسی و بیشتر بصورت انهایی از جملە تعطیل کردن اردوگاههای کۆمەڵە، حذف رفیق ابراهیم از دبیر اولی کۆمەڵە وگرایش بە حزب کمونیست کارگری و … از طرف تعدای از رفقای طرف مقابل و در سطح وسیعی در درون تشکیلات اشاعە دادە شد کە درکنگرە فوق ناکام ماندند. دراین فاصلە تا کنگرە ١٧ متاسفانە اتفاقاتی از جملە نزدیکی بە جریانات ناسیونالیست، پشت کردن بە قطب چپ کە سالها بخشی از سیاست کۆمەلە و حزب بود، نادیدە گرفتن و پشت گوش نهادن سند تحکیم حزبیت یکی از مصوبات پلنوم حزب، انحلال حزب کمونیست ایران و بسیاری مسائل دیگر از جملە مهندسی کردن انتخاب نمایندگان کنگرە روی داد کە نهایتا شمار قابل توجهی از رفقا خود را برای کمیتە مرکزی کاندید نکردند و از این تاریخ بە بعد اختلافات درون حزب اوج گرفت. در این فاصلە جلسات و نامەهای متعددی در رابطە با شفاف سازی اختلافات سیاسی منجملە سوسیالیسم در یک کشور، اسلام سیاسی ، برنامە حاکمیت شورای در کردستان، رابطە شفاف ما با جریانات ناسیونالیستی اعم از دو حزب دمکرات و زحمتکشان ، پ ک ک و …..کە همگی از مبانی فکری کۆمەڵە وحزب بودە است از طرف شماری از رفقای ما برگذار و نوشتە شدە، اما طرف مقابل هر نوع اختلافی را منکر میشد تا اخیرا رفیق ابراهیم علیزادە تحت فشارواقعیتها در مصاحبە با رادیو دیالۆگ ناچار بە اعتراف بە آن گردید. رفیق ابراهیم در مصاحبەای کە با ڕادیو دیالۆگ داشتند اظهار میدارد اختلافاتی در درون حزب وجود دارد، اما جای هیچ نگرانی نیست ما اکثریت هستم و حزب و کۆمەڵە در جای خویش است. سئوال اینست کە اولا این اکثریت در چە مرجعی ارزیابی گردید و ثانیا این دمکراسی مورد ادعایی شما کجا عمل خواهد کرد کە حقوق اقلیت را بە قول شما، بە رسمی بشناسد و از هم اکنون با انشعاب دوفاکتویتان حکم طرد باز هم بە قول شما این اقلیت را صادر کردە اید. حال ببینیم چە کسانی استراتژی و سیاستهای حزب و کۆمەڵە را دور میزنند و چە کسانی با سیاستهیای من در آوردی خود تیشە بە ریشە این حزب میزنند و مای اقلیت در کجا قرار گرفتەایم. در این رابطە لازم است بە نکاتی چند اشارەای داشتە باشیم. انعکاس نوشتە اخیر رفیق صلاح مـازوجی در پاسخ بە گفتار رفیق ابراهیم کە گویا این رفقا تبینی حتی در سطح یک A4 هم نداشتەاند، انعکاس وسیعی را چە در داخل و خارج بهمراه داشتە و هرکس از دیدگاه سیاسی خود در اینبارە موضع گرفتە است. ما هم بە عنوان انسانهایی کە بخش عمدە از زندگیمان را حداقل از روز علنی شدن کۆمەڵە تا کنون در این حزب گذراندەایم لازم میدانیم نە تنها مواضع خود بلکە دفاع از دستاوردهای چندین و چند سالە خود را دراین بارە ابراز داریم. همچنین لازم است بە این نکتە هم اشارە کنیم کە ما از کسانی بودەایم کە در کلیە مراحل زندگی این حزب دخیل بودە و در اکثر مصوبات تا کنونی این تشکیلات سهم داشتە و لذا این حق را نیز بە مثابە عضوی فعال در این تشکیلات داریم کە هم در پیشرویها وهم در کاستیهای آن نیز خود را شریک بدانیم واز هر انحرافی از این دستاوردها بە دفاع برخیزیم. رفیق ابراهیم بعد از کنگرە ١٧ کۆمەڵە علیرغم اینکە خود یکی از پایەگذاران سیاستها واصول این تشکیلات بودە و نقشی ارزندە در این راه ایفا نمودە است متاسفانە بە هر دلیل یاخود درجوارکسانی قرار گرفتە کە سیاستهای کلان حزب را دور میزدند و یا در موارد زیادی از نقض پرنسیپها سکوت اختیار کردە کە نمونەهای متعددی را میتوان بر شمرد. در اینجا بە تعدادی از آنها تیتروار اشارە میکنیم.

١: سخنرانی رفیق حسن ڕحمان پناه بە مناسبت سالروز کۆمەلە در مقرمرکزی کۆمەڵە کە در بخشی از سخنانش میگوید شرکت نکردن ما در جمع نیروهای همکاری کردستان نە از جهت استراتژی ما بلکە بە دلیل اشکالات فنی بودە است. این گفتە دقیقا در مغایرت با قطعنامەهای کنگرە ١٥ و کنگرە ١٧ کۆمەڵە است کە همکاریهای ما با احزاب ناسیونالیست در کردستان را تعریف کردە است.

٢: نشست با جریان “دیپلماسی مشترک”، متشکل از ٣٠ حزب و جریان ناسیونالیستی و مذهبی کە همگی زیر مجموعە ک ن ک، و مخالف سرنگونی جمهوری اسلامی از طریق مبارزە تودەای بودە و خواهان دیالۆگ و مذاکرە یا بهتر بگوئیم، ساخت و پاخت با رژیم میباشند.

٣: توافق و نقش کۆمەڵە بعنوان سخنگوی نیروهای ناسیونالیست جهت تحریم انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر وروستا و نیهایتەن نقض توافق از طرف هر دوحزب دمکرات و تشویق هوادارانشان بە شرکت در انتخابات شوراهای شهر و روستا

٤: نامیدن جریان زحمتکشان بە عنوان کۆمەڵە و دور زدن ‌قطعنامە کنگرە دهم کۆمەڵە در این بارە

٥: شرکت رفیق ابراهیم در کنگرە ک ن ک در هلند و شرکت چند عضو کمیتە مرکزی کۆمەڵە در کنفرانس پ ک ک درستکهلم کە صرفنظر از سخنرانی بە غایت خلاف سیاستهای کۆمەلە و حزب در مصاحبەای هم کە بایکی از این رفقا شد، اظهار میدارد کە هدف ما از شرکت در چنین محافلی گشتن بە دنبال همفکرانمان میباشد.

٦: عضو گیریهای جناحی و خلاف آنچە کە در سند تحکیم حزبیت آمدە بود و بر خلاف قرار کمیتە اجرایی کە بالاترین ارگان حزبی در فاصلە دو کنگرە است جهت توقف عضویت در شرایط بحران درون حزبی، و اخراج یا تحت فشار قراردادن کسان مخالف سیاسی خود بە بهانەهای متفاوت و غیرە اصولی.

٧:کمپین غیر اخلاقی و اتهام امنیتی زدن بە رفیقی کە سالیان متمادی در کمیتەهای مرکزی حزب و کۆمەڵە و در راس تشکیلات شهرها بودە است. کمپین سازماندهی شدە و ترور شخصیت رفیق عباس منصوران عضو کمیتە مرکزی حکا وتهدید بە اخراج بعد از کنگرە ١٣حکا.

٨: زیر پا نهادن سانترالیزم دمکراتیک بە معنی تبعیت ارگانهای پائین از ارگانهای بالاتر کە نمونە برجستە آن کمیتە خارج از کشورحکا ایران است کە تبدیل بە فعال مایشاء شدە و قطعا از پشتیبانی رفیق ابراهیم علیزادە نیزبرخوردارند

٩: تعقیب و شنود غیرە مجاز کمیتە خارج کشور از تعدادی از رفقا کە بە منظور همفکری و مشورت جهت برون رفت از بحران درون حزبی دور هم جمح شدە بودند و پخش گزینشی بخشی از گفتەهای سە تن از رفقا بطور وسیع چە در خارج و چە در داخل شهرها و ترور شخصیت این رفقا.

آنچە تا اینجا بر شمردیم تنها نمونەهایی از آن مواردی است کە اصول وسنتهای شناختە شدە کۆمەڵە و حزب کمونیست ایران و استراتژی ما در قبال آنرا نادیدە و نقض کردە است .لذا اگر بە همان گفتە رفیق ابراهیم استناد کنیم کسانی باید تبیین و پلاتفورم خود را ارائە دهند کە با مبانی فکری این حزب، از حاکمیت شورایی در کردستان گرفتە تا تحقق سوسیالیسم در یک کشور(ایران) را غیرممکن میدانند و هنوز اعتقادی بە اسلام سیاسی نداشتە و فکر میکنند اسلام از ابتدا سیاسی بودە است. سئوال اینجا است چرا رفیق ابراهیم علیرغم اینکە شماری از این رفقا کە در هر کنگرە و پلنومی موارد فوق را کە مبانی اصلی حزب است بە صورت شفاهی، غیرە عملی میخوانند نمیخواهد کە نە یک A4 بلکە چند سطر بصورت نوشتە بە اسناد این حزب اضافە نمایند؟ یا اینکەایشان نیز بر این عقیدەاند کە فعلا باید نەگفتەها را در طاقچە گذاشت و در شرایط مناسبی کە خود میدانند گرد و خاک را از روی آن زدودە و رونمایی نمایند.اما بە سخنان رفیق ابراهیم برگردیم کە در رادیو دیالۆگ اظهار داشتند. ایشان بە شیوەای تحقیر آمیز خطاب بە ما میگوید: “این رفقا توانایی و ظرفیت انشعاب را ندارد چون صاحب خط روشنی نیستند و اکثریت را هم باخود ندارند و اگر دست بە چنین کاری بزنند بجز شکست و ناکامی بهرەای نخواهند برد.” این کلام رفیق ابراهیم بیشتر بە یک شوخی میماند. این نحوە کلام اگر از زبان یکی از افراد جوانب رفیق ابراهیم جاری گردد زیاد جای ایراد آنچنانی نیست چون بارها چنین سخنانی را از آنان شنیدەایم و آنرا نادیدە گرفتەایم. اما باید این سئوال را از رفیق ابراهیم پرسید آیا واقعا بە این گفتە خود اعتقاد دارید یا تحت فشار همکارانت وادار بە چنین کلامی شدەاید؟ لطفا بە دوروبر خود نگاه کنید در طول این چهل و اندی سال چە کسانی در ارتقاء و پیشبرد این حزب بیشترین تلاشها را کردەاند؟ رفقایی کە امروز با گرایشات و مواضع راستگرایانە و انحرافی خود دارند تیشە بە رێشە این حزب میزنند یا کسانی کە از استراتژی ومبانی فکری کۆمەلە و حزب دفاع میکنند ؟ اگر رفیق ابراهیم تنها بە چند سند رسمی کنگرەها و پلنومها مراجعە نماید و گفتەهای خود در مورد این رفقا را کە امروزآنانرا بی خط و بی ظرفیت میداند مروری سطحی نماید، نمیدانیم درخلوت خود چە قضاوتی در گفتەهای اخیر خود خواهد کرد. بسی جای تاسف است وقتیکە صحبت از اخلاق کمونیستی میشود و ساعتها در مورد آن صحبت میکنیم، اما وقتیکە مورد مخالفتی سیاسی قرار میگیریم این چنین بی محابا رفقای چندین سالە خود را کە نقشی نە تنها کمتراز دیگران نداشتەاند بلکە سیاست گذار و منشاء اثر درپیشرویهای کۆمەلە و حزب بودەاند اینچنین بی محابا تخطئە میکنیم؟ آیا اینست منش و رفتار کمونیستها نسبت بە رفقایشان؟ رفیق ابراهیم کە در مسند دبیر اولی کۆمەلە قرار گرفتە است بە جای ایفای نقشی کە بعهدە دارد، و آن چیزی جز ایجاد فضائی مناسب جهت دیالوگی سازندە برای ارتقاء مباحث و رشد و شکوفایی کۆمەلە و حزب نیست، خود بە سنگری برای انحرافات درون حزبی تبدیل شدە است و این بە واقع جای بسی تاسف است؟

کۆمەڵە و حزب کمونیست ایران حاصل رنج و تلاش کمونیستهایی است کە در طول این چهل و اندی سال یا در راه بە سرآنجام رساندن آن جانشان را فدا کردەاند و یا هنوز خوشبختانە در حال حیاتند و با تلاش روزمرە خود در صفوف کۆمەلە و حکا جهت پیشبرد آن و دفاع از دستاوردهایش بە هیچ کس و هیچ مرجعی اجازە ندادەاند آنرا بە بیراهە ببرد.لذا امروز هم ما بعنوان میراث داران این رفقای جانباختە موظفیم کە از این دستاوردهای انسانی دفاع کنیم و خواهیم کرد.

٢٥-٠٨-٢٠٢٠

اشتراک در شبکه های اجتماعی: