جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ | 06 - 09 - 2024

Communist party of iran

مجمع همکاری چین و آفریقا، با وعده های میلیاردی چین برای ایجاد شغل و توسعه زیرساخت 

مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) که در سال ۲۰۰۰ تأسیس شده نهمین دوره خود را چهارشنبه ۱۴ شهریور / ۴ سپتامبر در پکن آغاز کرد. در این نشست شرکت‌های تجاری چینی و آفریقایی گرد هم خواهند آمد تا راه‌های جدیدی را برای تعمیق همکاری‌های صنعتی دو کشور بررسی کنند.


گفته می‌شود که نمایندگان بیش از ۴۰۰ شرکت، انجمن تجاری و سازمان‌های مختلف از ۵۳ کشور آفریقایی در این نشست حضور دارند. این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، معدن، ساخت‌وساز، تجارت، الکترونیک، ماهواره‌ها و داروسازی فعالیت می‌کنند.
شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، پنج‌شنبه ۱۵ شهریور / ۵ سپتامبر در مراسم افتتاحیه مجمع همکاری چین و آفریقا گفت: روابط چین و آفریقا در بهترین دوره تاریخ خود است. او گفت: چین آماده تعمیق همکاری با کشورهای آفریقایی در صنعت، کشاورزی، زیرساخت، تجارت و سرمایه‌گذاری است.


شی جین‌پینگ اعلام کرد که در سه سال آینده، دولت چین می‌خواهد ۳۶۰ میلیارد یوان یا ۵۰,۷ میلیارد دلار در آفریقا سرمایه‌گذاری کند. او همچنین وعده داد که در ایجاد دست‌کم یک میلیون شغل در آفریقا کمک کند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی خود در این اجلاس اطمینان داد که چین و آفریقا با همکاری یکدیگر می‌توانند انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر را رهبری کنند. او گفت:سابقه توسعه قابل توجه چین، به‌ویژه در ریشه‌کنی فقر، منبع بزرگی از تجربه و تخصص است.


هاکاینده هیچیلما، رئیس جمهوری زامبیا، روز چهارشنبه از توافقی بین شرکت ملی برق زامبیا (ZESCO) و گروه چینی «پاورچینا» (PowerChina) برای گسترش استفاده از پنل‌های خورشیدی قابل نصب بر روی سقف‌ها در این کشور آفریقایی خبر داد.
نیجریه و چین برنامه‌هایی را برای تقویت همکاری در زیرساخت‌ها، به‌ویژه «حمل و نقل، بنادر و مناطق آزاد تجاری» اعلام کرده‌اند. نیجریه یکی از کشورهای آفریقایی است که بیشترین وام را از چین گرفته است.

سامیه صولحو حسن، رئیس جمهوری تانزانیا نیز از شی جین‌پینگ تعهدی برای پیشبرد پروژه قطار بین کشورش و زامبیا دریافت کرده. این برنامه عقب افتاده است. به‌گزارش رسانه‌های زامبیا، پکن برای این پروژه که در بخش غنی از منابع طبیعی قاره آفریقا است، قول یک میلیارد دلار داده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی مشترک، زیمبابوه نیز وعده تقویت همکاری در زمینه‌های «کشاورزی، معدن، انرژی پاک و زیرساخت‌های حمل و نقل» را به‌دست آورد.


ویلیام روتو، رئیس‌جمهوری کنیا نیز گفت همتای چینی‌اش قول داده است که بازار چین را به روی محصولات کشاورزی کشورش بگشاید.
دو طرف همچنین در مورد گسترش خط راه آهن استاندارد گاج (SGR) که نایروبی، پایتخت کنیا را به بندر مومباسا واقع در جنوب این کشور متصل می‌کند به توافق رسیدند.
چین همچنین متعهد به همکاری بیشتر در ساخت بزرگراهی در کنیا شده است که به‌گفته رسانه‌های کنیایی انتظار می‌رود هزینه آن ۱,۲ میلیارد دلار باشد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: