چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ | 21 - 08 - 2024

Communist party of iran

لایحه (عفاف و حجاب) بار دیگر به شورای نگهبان فرستاده شد

پس از گذشت بیش از دو هفته از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که آخرین نسخه لایحه (عفاف و حجاب) را همچنان دارای ” دو ابهام ” دانسته بود که به مجلس بازگردانده شده، روزسە شنبه ۳۰ مرداد ماه عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد دو “ابهام” باقی‌مانده رفع شده و لایحه بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شده است.


موسی غضنفر آبادی با اشاره به اینکه ابهامات در چند روز اخیر رفع و لایحه به شورای نگهبان ارسال شد تاکید کرد: «اگر این لایحه مجدداً با ایراد یا ابهامی مواجه نشود، به تایید خواهد رسید و اجرایی خواهد شد.» طبق قانون، شورای نگهبان ده روز فرصت دارد تا نظرش را در مورد مصوبات مجلس اعلام کند و در صورت نیاز می‌تواند این فرصت را ده روز دیگر هم تمدید نماید. سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه سیزدهم مرداد ماه در نشست خبری خود در پاسخ به نتیجه بررسی آخرین نسخه لایحه (عفاف و حجاب) گفته بود: « این لایحه دارای دو ابهام است که نمایندگان باید در مورد آنها تصمیم‌گیری کنند. اختیار در این خصوص با مجلس است.»


با توجه به این اظهارات، ایرادات شورای نگهبان به لایحه جنجالی «عفاف و حجاب» و بازگرداندن آن به مجلس برای چهارمین بار بود که اتفاق می‌افتاد و مشخص نبود که کدام موارد از سوی نمایندگان مجلس مطابق با خواست شورای نگهبان اصلاح نشده است.
لایحه «عفاف و حجاب» که در ۹ ماده از سوی قوه قضائیه تهیه و به دولت و سپس با ۱۵ ماده به مجلس ارسال شده بود، پس از بررسی در «کمیسیون قضایی و حقوقی» با تصمیم مجلس از طریق اصل ۸۵ قانون اساسی با ۷۲ ماده به تصویب رسید.
این لایحه با انتقادات گسترده در داخل و خارج از ایران روبه‌رو شده است. تعدادی از گزارشگران ویژه سازمان ملل، از جمله جاوید رحمان تصویب این لایحه را محکوم و خواستار توقف فوری تصویب آن شده‌اند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: