چهارشنبه ۳ تیر ۱۴۰۵ | 24 - 06 - 2026

Communist party of iran

قالیباف و عراقچی برای گفت‌وگو درباره هرمز به مسقط رفتند

محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، پس از پایان گفت‌وگوهای سوئیس و توقفی کوتاه در تهران، به‌همراه عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، راهی مسقط شد. رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که محور اصلی این سفر، رایزنی با مقام‌های عمان درباره ترتیبات مربوط به اداره تنگه هرمز و پیگیری روند دیپلماتیک پس از مذاکرات اخیر است.
قالیباف در مسقط با هیثم بن طارق، سلطان عمان، دیدار و درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و موضوع تنگه هرمز گفت‌وگو کرد. او پیش از این دیدار نیز با بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، ملاقات کرده بود. وزارت خارجه عمان اعلام کرد دو طرف بر استفاده از فرصت کنونی دیپلماتیک برای حمایت از تلاش‌های صلح، کاهش تنش و حفظ امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و آبراه‌های بین‌المللی تأکید کرده‌اند.
سفر قالیباف به عمان در حالی انجام می‌شود که موضوع عبور امن کشتی‌ها از تنگه هرمز به یکی از بندهای مهم تفاهم موقت ایران و آمریکا و مذاکرات پس از آن تبدیل شده است. عمان در ماه‌های گذشته یکی از مسیرهای اصلی تماس‌های دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن بوده و اکنون نیز نقش آن در تنظیم ترتیبات مربوط به هرمز بار دیگر برجسته شده است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: