پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۵ | 16 - 04 - 2026

Communist party of iran

فناوری‌ها در کنار رسانه‌های اجتماعی به اهرمی برای ظلم به زنان تبدیل شده اند

بر اساس گزارش جدید یک سازمان هلندی مدافع حقوق زنان، خشونت‌های ناشی از استفاده از فناوری‌ها علیه زنان و دختران بطور قابل توجهی افزایش یافته است و حتی سوءاستفاده‌های آنلاین اغلب به حملات فیزیکی و ارعاب در خارج از فضای آنلاین نیز منتهی شده است.


این وضعیت به ویژه در «جنوب جهانی» نگران کننده است؛ جایی که اغلب، قوانینی برای حمایت از زنان وجود ندارد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جنسی «راتگرز» در هلند، اکنون فناوری‌ها و پلتفرم‌های آنلاین، بطور فزاینده‌ای به‌ سلاح‌هایی برای ظلم‌کردن به زنان و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر تبدیل شدند؛ ظلمی که بطور ۲۴ ساعته و در مکان‌های مختلف از محل‌ کار و مدارس گرفته تا خانه‌ها دیده می‌شود. تحقیقات این سازمان که مبتنی بر مصاحبه با قربانیان و شاهدان در کشورهایی همچون اندونزی، اردن، لبنان، مراکش، رواندا، آفریقای جنوبی و اوگاندا است، پیوندهای گسترده‌ای میان خشونت‌های آنلاین و ظلم و ارعاب علیه زنان در خارج از فضای اینترنت یافته است.


در این گزارش آمده است که سوء‌استفاده آنلاین اکنون به سکوی پرشی برای اقدام به خشونت آنلاین از جمله آزار جنسی، تعقیب و اقدام به خشونت علیه شریک جنسی تبدیل شده است. در یکی از مواردی که در آفریقای جنوبی روی داده، یک دختر قبل از اینکه بشدت مورد ضرب و شتم قرار بگیرد، در شبکه‌های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود. همکلاسی‌ها از او فیلم گرفته و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند که بطور گسترده مشاهده شد و کمی بعد از این واقعه نیز قربانی خودکشی کرد.


در مراکش، یک کنشگر اجتماعی شرح داده است که چگونه برخی همسران یا پارتنرهای پیشین زنان، فیلم‌ و عکس‌هایی از روابط صمیمانه‌ای که آنها با یکدیگر داشتند می‌گیرند و سپس برای انتقام گرفتن از زنان، از همان فیلم‌ها و عکس‌ها استفاده می‌کنند تا زنان را وادار کنند که از حق حضانت یا نفقه خود، یا از دارایی خود صرفنظر کنند. کنشگران اجتماعی و فعالان حقوق زنان نیز در انظار عمومی هدف قرار می‌گیرند و در برخی موارد مجبور می‌شوند که برای فرار از سوء استفاده‌ها، بطور کامل زندگی حرفه‌ایشان را ترک کنند.
قزلانه مامونی، فعال مراکشی و بنیانگذار جنبشی به نام «kif Mama kif Baba» برای ترویج برابری و عدالت جنسیتی، از جمله کسانی است که این مشکل را از نزدیک تجربه کرده است.او می‌گوید: من و همکارانم، همگی قربانی آزارها و تهدید به مرگ در شبکه‌های اجتماعی هستیم.


او از جمله مبارزانی است که برای اصلاح قوانین مراکش که به گفته او در حمایت از زنان و دختران ناکام مانده، تلاش می‌کند و می‌گوید که کشورش اکنون یک لحظه تاریخی را تجربه می‌کند؛ زیرا مقامات سرانجام برخی اصلاحات در قوانین جزایی و خانواده را وعده دادند. 
آبیشیانگ وابویر، از انجمنی از وکلای زن به نام «Fida Uganda» که کمک‌های حقوقی ارائه می‌دهند، با تایید این موضوع می‌گوید: قوانینی که به ظاهر برای حمایت از قربانیان طرح شدند، در واقع برعکس عمل می‌کنند. قوانین سایبری که باید از قربانیان محافظت کنند، در عوض برای سرکوب آنها و حمایت از استانداردهای مردسالارانه استفاده می‌شوند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: