عمان از ایجاد کریدور آزادی کشتیرانی تحت حمایت سازمان دریانوردی بین المللی درتنگه هرمز خبر داد
پنجشنبه ۴ تیر ۱۴۰۵

به گزارش الجزیره، عمان اعلام کرد که با سازمان بینالمللی دریانوردی وابسته به
سازمان ملل متحد برای ایجاد یک کریدور ترانزیت موقت برای کشتیهایی که از تنگه
هرمز عبور میکنند، همکاری میکند.
مرکز امنیت دریایی عمان در پستی در شبکه ایکس اعلام کرد که این کریدور مطابق با
تعهد عمان به قوانین بینالمللی و تضمین ناوبری رایگان در تنگه است.
این مرکز اعلام کرد که کشتیهایی که از این کریدور استفاده میکنند باید با سازمان
بینالمللی دریانوردی هماهنگ باشند.
هدف از این اقدام، تضمین آزادی کشتیرانی در این آبراه راهبردی و حساس، مطابق با
قوانین بینالمللی و حقوق دریاها عنوان شده است؛ قوانینی که بر اصل آزادی عبور و
مرور دریایی تأکید دارند و دریافت عوارض یا هزینه برای عبور از این مسیر را مجاز
نمیدانند.
از سوی دیگر آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی، اعلام کرد این
“عملیات گسترده” با همکاری ایران، عمان، ایالات متحده، سایر کشورهای ساحلی
منطقه و همچنین صنعت کشتیرانی انجام خواهد شد.
او افزود: ما تضمینهای امنیتی لازم را دریافت کردهایم و شرایط لازم برای ناوبری
ایمن را بهطور کامل بررسی و تأیید کردهایم تا از این عملیات پشتیبانی شود.
هفته گذشته یک توافق موقت برای پایان دادن به در گیری ها امضا شد، اما آمریکا و
ایران همچنان بر سر جزئیات تفاهمنامه و اجرای با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سهشنبه ۲۳ ژوئن اعلام کرد که
واشنگتن دریافت هرگونه عوارض یا هزینه از سوی ایران برای عبور از تنگه هرمز را
نخواهد پذیرفت.
روبیو هنگام ورود به امارات متحده عربی، که نخستین مقصد سفر منطقهای او بود،
گفت: این یک آبراه بینالمللی است. هیچ کشوری اجازه ندارد در یک آبراه بینالمللی
عوارض یا هزینه عبور دریافت کند.»
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، روبیو در طول این هفته با متحدان آمریکا
در کشورهای امارات متحده عربی، کویت و بحرین دیدار خواهد کرد. محور گفتوگوها
شامل تفاهمنامه میان آمریکا و ایران و همچنین موضوع تأمین امنیت و حفظ آزادی
کشتیرانی در تنگه هرمز خواهد بود.
