علیرغم اینکه اسرائیل ایران را از حمله خود باخبر کرده بود، دو نفر از نیروهای ارتش ایران در حملات اسرائیل کشته شدند
شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳

ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیهای اعلام کرد دو تن از نیروهایش در حملات بامداد شنبه پنجم آبان اسرائیل به اهدافی نظامی در ایران کشته شدند. در این اطلاعیه کوتاه، هیچ توضیحی دربارهٔ محل کشتهشدن آنها داده نشده، اما آمده که درجهٔ نظامی یکی از آنها سرگرد و دیگری استوار بوده است. نام این دو نفر نیز «سرگرد حمزه جهاندیده و استوار محمدمهدی شاهرخیفر» اعلام شده و آمده که هر دو متخصص «عملیات موشک» بودند.
در این اطلاعیه تنها آمده که «دو تن از رزمندگان» ارتش شب گذشته «حین مقابله با پرتابههای» اسرائیل کشته شدند.
این اطلاعیه وعده داده که اطلاعات تکمیلی در این زمینه متعاقباً منتشر خواهد شد. مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی هنوز هیچ اطلاعاتی از جزئیات مراکز مورد حمله و آسیبها و خسارات منتشر نکردهاند و تا این لحظه صرفاً بر «بیاهمیت بودن» حملات و ادعای «موفق بودن پدافند هوایی» تأکید کردهاند.
تنها قرارگاه پدافند هوایی کشور پیشتر با صدور اطلاعیهای اعلام کرده که اسرائیل «مراکز نظامی در استانهای تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده است.» این قرارگاه بدون اشاره به جزئیات اهداف اسرائیل آسیبهای واردشده را به «برخی نقاط» را «محدود» خوانده است.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند سه موج از حملات هوایی صبح روز شنبه به وقت محلی انجام شد. در اولین موج حملات، تمرکز بر سامانه پدافند هوایی ایران بود و موجهای دوم و سوم، پایگاههای موشکی و پهپادی و سایتهای تولید تسلیحات را هدف قرار دادند. ایران اعلام کرد این حملات را دفع کرده و تنها «خسارات محدودی» به اهداف نظامی در سراسر کشور وارد شده است. مقامات اسرائیلی گفتند این حملات پاسخی به حمله گسترده موشکهای بالستیک ایران در اول اکتبر بوده است.
به گفته منابع، پیام اسرائیل به ایران از طریق چندین واسطه منتقل شد. یکی از منابع به آکسیوس گفت: «اسرائیلیها به طور کلی به ایرانیها اطلاع دادند که چه چیزی را قصد دارند هدف قرار دهند و چه چیزهایی را هدف قرار نمیدهند.» دو منبع دیگر گفتند اسرائیل به ایران هشدار داده به این حمله پاسخ ندهد و تأکید کرده در صورت واکنش ایران، حملات گستردهتری صورت خواهد گرفت، بهویژه اگر به شهروندان اسرائیلی آسیبی وارد شود.
دفتر نخستوزیری اسرائیل به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. ایران اعلام کرده خواهان جنگی تمامعیار با اسرائیل نیست اما در صورت حمله، پاسخ خواهد داد. روز شنبه، سخنگوی ارتش اسرائیل، دریادار دانیل هاگاری، در یک نشست خبری گفت اگر ایران به حملات خود علیه اسرائیل واکنش نشان دهد، اسرائیل مجبور به پاسخگویی خواهد بود. یک مقام آمریکایی نیز گفت ایالات متحده در عملیات اسرائیل مشارکت نداشته اما در صورت واکنش ایران، آماده دفاع از اسرائیل است. او افزود: «این باید پایان تبادل مستقیم حملات نظامی بین اسرائیل و ایران باشد. اگر ایران دوباره به اسرائیل حمله کند، پیامدهایی خواهد داشت و ما این موضوع را بهطور مستقیم و غیرمستقیم به ایران اطلاع دادهایم.»
