پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ | 20 - 06 - 2024

Communist party of iran

“عقلانیت انقلابی”، ادامه “نرمش قهرمانانه”

شامگاه سه شنبه ١٨ اردیبهشت ابراهیم رئیسی در یک مصاحبۀ تلویزیونی نازل و بی سروته و بدون توجه به مضمون سؤالات طرح شده، تلاش کرد به توجیه شکست و ناکامی سیاستهای حکومت اسلامی بپردازد. او با ابداعات بی‌مسمایی چون “عقلانیت انقلابی” و “وعدۀ صادق” (نامی که بر پرتاب موشک و پهباد از طرف جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل  نهاده بودند)، خواست بحرانهای عمیق و معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که حکومت اسلامی با آن دست به گریبان است را توجیه کند. رئیسی در این مصاحبه همچنین تلاش کرد بگوید همۀ تصمیمات داخلی و منطقه‌ای شکست خوردۀ رژیم با اجماع همۀ طرفها و جناحها و در راستای منافع و مصالح حکومت اسلامی اتخاذ شده‌اند و خامنه‌ای و شخص او مقصر نیستند. منظور رئیسی از “عقلانیت انقلابی”، یا همان “صبر راهبردی”، توجیه  رویکرد سازش و عقب نشینی در برابر آمریکا و دیگر قدرتهای سرمایه داری در سیاستهای منطقه‌ای و بین المللی است. اما رئیسی خواست آنرا برای پوشاندن عجز و ناتوانی حکومت اسلامی در مقابله با معضلات و بحرانهای داخلی در همۀ زمینه‌های داخلی نیز بکار برد. بحرانهایی که رژیم تا کنون پاسخی جز توسل به کشتار و سرکوب و زندان و شکنجه برای مقابه با پیامد آنها نداشته است. 


رئیسی در این مصاحبه از این کلمات برای حمله به جناح رقیب در حکومت نیز استفاده کرد. او  با تأسی از خامنه‌ای، سیاستهای داخلی و خارجی جناح اصولگرا را به عنوان “عقلانیت انقلابی و وعدۀ صادق” در مقابل “دیپلماسی التماسی” دولت روحانی به کار برد. این درحالی است تا آنجا که به مسئلۀ مذاکرات هسته ای رژیم با آمریکا و قدرتهای سرمایه داری اروپایی مربوط می شود، تعیین و پیشبرد سیاستهای این عرصه همیشه توسط هستۀ رهبری سپاه پاسداران و شخص خامنه‌ای صورت گرفته است. طی سالهای گذشته نیز هر زمان حکومت اسلامی در این رابطه از جانب آمریکا و غرب تحت فشار قرار گرفته‌ و مجبور به تسلیم و عقب نشینی شده‌ است، برای توجیه آن نامهای مزورانه و عوامفریبانه پیدا کرده اند. در دورۀ احمدی نژاد که جمهوری اسلامی تحت فشار مجبور به تسلیم و عقب نشینی شد، آنرا “نرمش قهرمانانه” نامید و اینک سازش و عقب نشینی از سیاستهای توسعه طلبانه و مداخله جویانه در منطقه را “عقلانیت انقلابی” می نامند. واضح است که در ساختار حکومت جمهوری اسلامی، دولتهای خاتمی و روحانی، احمدی نژاد یا رئیسی نقش آنچنانی در آن سیاست گذاریها نداشته‌اند. محمد خاتمی خود را تدارکات چی نامید و جواد ظریف وزیر خارجه در سال ١٣٩٩ در مصاحبه‌ای با اذعان به این واقعیت گفت: ” وقتی در مقابل جهان قرار می‌گیرم نمایندۀ حاکمیت هستم و مجبورم از اقداماتش دفاع کنم چه موافق باشم و چه نباشم. تا کنون از اقداماتی دفاع کرده‌ام که معتقد بودم به نفع منافع ملی ما هم نبوده است”.


از دیگر ادعاهای مضحک رئیسی قاتل در این مصاحبه این بود که آنها با باصطلاح “جلوه‌های عقلانیت انقلابی” در مقابل دیپلماسی التماس، با همکاری “میدان و دیپلماسی” و عملیات “وعدۀ صادق” که عبارت بود از پرتاب چند موشک و پهباد به سوی اسرائیل، توانسته اند سایۀ جنگ را از سر کشور بردارند. در حالی که در آن عکس‌العمل کذایی رژیم، تقریبأ همۀ موشکها و پهبادهای پرتاب شده، با همکاری آمریکا و دیگردولتهای هم پیمان خنثی گردیدند. ثانیأ موشک پرانی مذکور از جانب رژیم اسلامی با موافقت و اطلاع آمریکا و خبر دار کردن اسرائیل انجام گرفت و تأثیری بر تغییر سیاستهای اسرائیل در مقابل جمهوری اسلامی نداشت. سوم اینکه سایۀ جنگ اگر بر سر مردم ایران وجود داشته باشد، نتیجۀ اِعمال سیاستهای توسعه طلبانه و جنگ افروزانۀ خود حکومت اسلامی است. نکتۀ دیگر اینکه اجازۀ آمریکا برای انجام آن عملیات بخشی از امتیازی بود که دولت بایدن که در حال حاضر مشغول زد و بند با رژیم اسلامی است به جمهوری اسلامی داد تا از تحقیر بیشتر جمهوری اسلامی به ویژه در داخل جلوگیری کند و رژیم بتواند از آن برای مصرف تبلیغات داخلی استفاده نماید. 


ابراهیم رئیسی در ادامۀ مصاحبه اش با هدف سرپوش گذاشتن بر شکستها و ناتوانی‌هایش در موقعیت رئیس جمهور در کمال بی‌شرمی مجموعه‌ای از دروغ‌های آشکار را بر زبان آورد که در دو سه سال اخیر اتفاق افتادەاند و برای کارگران و توده‌های مردم ایران کاملأ روشن است که واقعیت چیز غیر از آن است. از جمله این که ادعا کرد دولت توانسته مشکل واکسن کرونا را حل کنند، در حالی که دیگران با “دیپلماسی التماس”می خواستند با چند تماس تلفنی آنرا حل کنند و در نتیجه موجب مرگ ٧٠٠ نفر شد. این در حالی بود که آنزمان خامنه‌ای اعلام کرد “ورود واکسن آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است” و به این ترتیب موجب مرگ نه ٧٠٠ نفر بلکه بیش از ٣٠٠ هزار نفر گردید.

و مضحک تر از آن دروغپردازی رئیسی در زمنیۀ دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی بود. در حالی که بحران اقتصادی رژیم زندگی و معیشت کارگران و مردم زحمتکش و تهیدست جامع را با خطر جدی مواجه کرده است، درحالی که تورم مواد خوراکی به بالای ٦٠ در صد رسیده است، در حالی که سقوط ارزش ریال قدرت خرید آنان را به شدت پایین آورده است و سبد معیشتی یک خانواده کارگری را به ٣٠ میلیون تومان رسانده است و شورای عالی کار رژیم حداقل دستمزد چهار مرتبه زیر خط فقر برای سال جاری را به کارگران تحمیل کرده است، رئیسی قاتل با تجاهل آخوندی ادعا می‌کند که جلوۀ دیگر”عقلانیت انقلابی” این است که به بحران اقتصادی جواب داده و حکومت اسلامی با رونق اقتصادی در حال پیشروی است و همین امر “دشمن” را عصبانی کرده است. در حالی که بحران مسکن بسیاری از کارگران و مردم زحمتکش را بی خانمان کرده و مردم در کارتن و قبر و زیر پلها می خوابند، او بی شرمانه گفت: “با رویکرد عقلانیت انقلابی دولت موفق عمل کرده و شاهد ساخت دو میلیون و ٤٠٠ هزار مسکن در کشور هستیم؛ در ابتدای کار این دولت گفتم که باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم، این کار را کرده‌ایم و حالا بیکاری در برخی از استانها به ٥ در صد رسیده است؛ تلاش کردیم فشار  روی اقشار کم درآمد و ضعیف وارد نشود.

لذا در آمد مستمری بگیران و مددجویان را دو و سه برابر کردیم؛ از همان اول اعلام کردیم ساختارهای فساد زا را اصلاح می‌کنیم و برای اولین بار بعد از ٤٥ سال این اتفاق می‌افتد و غیره. رئیسی در پایان خُضعبلاتش گفت: ” قطعأ مردم مشکل دارند اما حضور ٩ میلیون نفر زائر در کنار مرقد امام رضا و شرکت ٢٥ میلیون نفردر سال گذشته در رویدادای فرهنگی از جمله در نمایشگاههای قرآن نشان از نشاط مردم دارد. دولت برای ایجاد نشاط اجتماعی به ویژه در نسل جوان دختران و پسران گام‌های بیشتری را برخواهد داشت. اما فراموش نکرد که تهدید کند رعایت حجاب اجباری وظیفۀ شرعی و قانونی است و زنان باید رعایت کنند.
نجات کارگران و فرودستان جامعه ایران از دست چنین حکومت شیاد، جنایتکار و ضد انسانی فقط با تداوم و گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگری و توده اتی بویژه دامن زدن به اعتصابات کارگری در مؤسسات کلیدی اقتصاد ایران، سازمانیابی این مبارزات و فراهم آوردن ملزومات سرنگونی انقلابی تحقق پیدا می کند. 
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: