پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

عراق  قرارداد ۵ ساله واردات گاز از ایران را با پرداخت دینار عراقی امضا کرد

وزارت برق عراق از امضا شدن قرارداد ۵ ساله واردات گاز از جمهوری اسلامی خبر داد و گفت حجم واردات گاز تا سقف ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.
بر اساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۹ فروردین در سایت وزارت برق عراق منتشر شد، آمده است طبق قرارداد جدید، میزان واردات گاز در فصول مختلف و بسته به پیک مصرف برق فرق خواهد کرد: حجم گاز دریافتی طبق نیازهای ما برای تولید برق خواهد بود..
ایران با کسری شدید گاز مواجه است، اما این کسری، در زمستان‌ها بسیار شدید و در تابستان‌ها نسبتا کم است. اوج مصرف برق عراق نیز در فصل تابستان است. بدین ترتیب، طبق قرارداد جدید، ایران در تابستان‌ها گاز بیشتر و در زمستان‌ها گاز کمتری تحویل عراق خواهد داد.
ایران از سال ۱۳۹۶ صادرات گاز به عراق را آغاز کرد و طبق قرارداد، روزانه بطور متوسط ۲۵ میلیون متر مکعب گاز تحویل عراق می‌دهد.
دو کشور از سال گذشته برای تمدید یا امضای قرارداد جدید گازی در حال مذاکره بودند.
ایران طی سال‌های گذشته به خاطر کسری شدید گاز در زمستان، صادرات گاز به عراق را محدود و در برخی هفته‌ها کلا متوقف کرده بود؛ موضوعی که به بحران برق در عراق دامن زده است.
حدود یک سوم از برق عراق از نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که سوخت آنها از گاز وارداتی از ایران تامین می‌شود.
ایران همچنین طی سال‌های گذشته با مشکل دریافت پول گاز و برق صادراتی به عراق مواجه بود. آمریکا هر شش ماه یکبار مجوز واردات برق و گاز ایران را برای عراق تمدید می‌کند و دولت بغداد نیز پول آن را با دینار عراق به حساب بانکی جمهوری اسلامی در بانک تجارت عراق واریز می‌کند.
با توجه به واردات بسیار نازل ایران از عراق، عملا این پول در حساب بانکی بلا استفاده باقی می‌ماند.
آمریکا تابستان پارسال مجوز استفاده ایران از این وجوه برای واردات کالا از کشور ثالث را اعطا کرد، اما دینار عراق در معاملات بین‌المللی کاربردی ندارد.
سفیر آمریکا در عراق روز ۵ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت ایالات متحده می‌کوشد وابستگی عراق به برق و گاز ایران را کاهش دهد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: