سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 23 - 04 - 2024

Communist party of iran

طبقه کارگر علیه جنگ و جنگ سالاران


بامداد پنجشنبه ۱۱ آوریل، ارتش روسیه از هوا و دریا با استفاده از موشک های دوربرد و پهپادها، حمله تلافی‌جویانه‌ «گسترده‌ای» علیه تاسیسات انرژی اوکراین انجام داده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این حملات در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای آسیب رساندن به صنعت نفت و گاز و تاسیسات انرژی روسیه بوده است. به گفته مقامات اوکراینی، موشک‌ها و پهپادهای روسیه با کوبیدن نیروگاه بزرگ برق در نزدیکی کی‌یف ضربات شدیدی به منابع تامین انرژی در اوکراین وارد آورده است. دولت اوکراین تخمین می‌زند که جنگ برای اقتصاد این کشور ۱۵۰ میلیادر دلار هزینه در برداشته و روسیه بر بیش از ۱۷ درصد از اراضی اوکراین تسلط پیدا کرده است. در این جنگ تاکنون صدها هزار نفر از دو طرف کشته و زخمی شده اند و پیامدهای اقتصادی آن جهان را تحت تأثیر قرار داده است. این جنگ با تمام ویرانگری هایش رهاورد سیاست تهاجمی ناتو برای گسترش دامنه اعضای خود و توسعه طلبی بورژوازی ناسیونالیسم عظمت طلب روسیه است.


۴ آوریل، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را در بروکسل پایتخت کشور بلژیک جشن گرفت. ناتو در سال ۱۹۴۹، کمتر از چهار سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، در سال‌های آغازین جنگ سرد، تحت رهبری ایالات متحده، به عنوان سنگری ضد کمونیستی و اتحادی علیه اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد. این سالگرد که با نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو برگزار شد، همانطور که توقع می‌رفت به تشدید جدید رویارویی با روسیه اختصاص داشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با محکم خواندن حمایت ناتو از اوکراین، قول داد که «اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد». ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «اروپا اکنون با جنگ در مقیاسی مواجه است که ما فکر می‌کردیم دیگر به تاریخ پیوسته است». او همچنین تاکید کرد: «اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد. مسئله این است که چه زمانی» و در ادامه گفت که “ما می دانیم که امنیت ما منطقه ای نیست، بلکه جهانی است و جنگ در اوکراین و حمایت کشورهای آسیایی مانند چین و ایران و کره شمالی از روسیه این را به وضوح نشان می دهد”. او با بیان این کلمات به این نکته صحه گذاشت که جنگ در اوکراین بخشی از جنگ قدرت های امپریالیستی علیه همدیگر است.


ناتو که وجود خود را با مقابله با خطر اتحاد جماهیر شوروی توجیه میکرد، با فروپاشی این اتحاد و پایان جنگ سرد در سال ١٩٩١، خود را منحل نکرد، بلکه با لشکرکشی و تهاجم بی وقفه به برخی مناطق جهان، بخشهای زیادی از خاورمیانه و آسیای مرکزی و کشورهای منطقه بالکان را به ویرانه تبدیل کرد. ناتو که خود را سازمانی “دفاعی” عنوان می‌کند، اما در واقع تاریخ این پیمان کاملا عکس این را به ما می‌گوید، چانچه این تاریخ گواهی بر جنگهای بدون وقفه  ناتو و اعضای آن به این گوشه و آن گوشه جهان است. حمله ایالات متحده در سال ١٩٩۱ به عراق، بمباران صربستان در سال ١٩٩٩ و جدایی کوزوو، اشغال افغانستان در سال ٢٠٠١ به بهانه مقابله با تروریسم و ادامه جنگی ویرانگر بیست ساله در این کشور که نتیجه آن بازگشت نیروی ارتجاعی طالبان به قدرت در سال ٢٠٢١ بود، حمله دوباره به عراق در سال ٢٠٠٣، به لیبی در سال ٢٠١١ و بعد از آن به سوریه، جنگهایی هستند که یا در چارچوب ناتو انجام گرفتند و یا مورد حمایت اکثر دولت های عضو این پیمان قرار گرفتند. و الان هم شاهد یکی از بزرگترین جنایات جنگی علیه مردم فلسطین توسط دولت فاشیستی اسراییل هستیم که بدون حمایت قدرتهای بزرگ غربی عضو ناتو و بدون حمایت نظامی و مالی و سیاسی و رسانه ای آنها ممکن نمی‌بود. 


به موازات این جنگ ها، ناتو با در برگرفتن دولتهایی که قبلا جزو پیمان نظامی بلوک شرق بودند، تا مرزهای روسیه پیش رفت، در سال ٢٠١٤ دولت اوکراین را از طریق کودتا با رژیمی طرفدار غرب جایگزین کرد و در سال ٢٠٢٢ با تلاش جهت پیوستن اوکراین به ناتو، به زمینه سازی جهت تهاجم ارتش روسیه به اوکراین کمک کرد. این جنگ که صحنه رقابت دو قطب امپریالیستی به رهبری ایالات متحده و روسیه برای گسترش مناطق نفوذ است، با تبدیل کردن مردم اوکراین به گوشت دم توپ، تا حالا جان بیش از نیم میلیون سرباز اوکراینی از جمله بیش از صد هزار نفر در ضد حمله تابستان ٢٠٢٣ را گرفته است. اکنون هم که این قدرت های امپریالیستی زیر فشار هزینه ها و پیامد این جنگ بیش از پیش موقعیت شان مورد تهدید قرار گرفته است و از طرف دیگر شاهد رشد سریع مبارزات طبقاتی کارگران در کشورهای خود و در سطح جهان هستند، برای کسب برتری و پیروزی در میدان این نبرد بشریت را در آستانه خطر گسترش جنگ و یک رویارویی هسته ای قرار داده اند.


و اما در خانه شاهد حملات دولتهای سرمایه داری عضو ناتو به حقوق اجتماعی و دموکراتیک کارگران و توده های زحمتکش جامعه بوده ایم. در حالیکه کمک مالی اعضای ناتو به اوکراین از مرز ٢٠٠ میلیارد گذشته است و همین دولت ها  در سال ٢٠٢٣ بیش از ١.٣ تریلیون دلار خرج هزینه های نظامی کرده اند و دولت های اروپایی هزینه های دفاعی خود را به طور بی سابقه ای افزایش داده اند، ولی همین دولتها به بهانه نداشتن پول، طی دو دهه اخیر بیرحمانه ترین حملات خود را به معیشت و سطح زندگی کارگران و لایه های کم درآمد جامعه انجام داده و می‌دهند. از طرف دیگر آنها برای توجیه این هزینه ها و ادامه جنگ، راه را برای سر کار آمدن  نیروهای فاشیستی و افراطی راست هموار میکنند چون این نیروهای می‌توانند با بی‌رحمی تمام نارضایتی فزاینده کارگران و مخالفت آنها با هزینه های هنگفت نظامی و پیامدهای جنگ را سرکوب کنند. به قدرت رسیدن ترامپ، راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD)، ملونی در ایتالیا و دیگر جریانهای  فاشیستی و راسیستی و راست افراطی در شمال و شرق اروپا، همه در این راستا بوده است. 


در مقابل اما همچنین شاهد تشدید مبارزه طبقاتی کارگران و توده‌های محروم جامعه علیه این جنگ افروزی ها و تعرض دولتهای سرمایه داری به سطح زندگی و معیشت شان بوده ایم. در همین چهار ماه اول امسال, شاهد اعتصاب رانندگان قطار، کارکنان فرودگاه و کارمندان بخش دولتی در آلمان, اعتصاب معلمان در فرانسه, اعتصابات گسترده و بی سابقه در فنلاند, تظاهرات گسترده علیه حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) در آلمان، اعتراضات کشاورزان در بسیاری از کشورهای اروپایی و ادامه اعتراضات علیه نسل کشی دولت فاشیستی اسرائیل در غزه بوده ایم. این اعتراضات و مبارزات کارگری علیه بورژوازی و جنگ افروزان داخلی نشان می‌دهد که کارگران میدانند که دشمن آنها کارگران دیگر کشورها نیستند، بلکه دشمن آنها، نظام سرمایه داری و سرمایه داران و دولتهای حامی آنها هستند. اما آنچه حیاتی است این است که برای توقف جنگ جنبش جهانی ضد جنگ باید گسترش یافته و به مراکز صنعتی و کارگری راه یابد و به افق ضد سرمایه داری و رهبری سوسیالیستی مسلح گردد و دریابد که بدون به زیر کشیدن قدرت سرمایه و بنگاه‌های سرمایه داری و در کنترل گرفتن تمامی منابع و مراکز تولیدی جامعه، نمی‌تواند به جنگ پایانی بگذارد.

سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: