سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ | 18 - 06 - 2024

Communist party of iran

ضرورت گسترش جنبش همبستگی با مردم فلسطین

در حالی که جنگ و نسل کشی اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه وارد هشتمین ماه خود می‌شود، دولت فاشیستی نتانیاهو همچنان بر تداوم جنگ و کشتار در غزه پافشاری می کند. در چنین شرایطی اعتراضات علیه این جنگ ویرانگر در سراسر جهان ادامه دارد و جنبش دانشجویی در آمریکا نیز علیه تداوم کشتار و نسل کشی  دولت اسرائیل، به میدان آمده است. طی یک ماه گذشته اعتراضات دانشجویان در بیش از ٤٠  دانشگاه آمریکا در حمایت از فلسطین و با خواستهای مترقی و انسان دوستانه از جمله قطع سرمایه‌گذاری و روابط مالی دانشگاههای شان با دولت اسرائیل انجام گردیده است. اعتراضات دانشجویان با یورش وحشیانۀ پلیس ضد شورش روبرو شده و منجر به زخمی شدن شماری از دانشجویان؛ دستگیری بیش از ٩٠٠ نفر از آنان و تعلیق استادان و دانشجویان زیادی گردیده است. اعتراضات دانشجویی علیه جنگ اسرائیل به کانادا و استرالیا و بعضی کشورهای اروپای و دیگر کشورها نیز گسترش یافته است.


در داخل اسرائیل نیز اعتراض به دولت نتانیاهو به دلیل اصرار بر تداوم جنگ، چه از جانب افکار مترقی و چپ جامعه و چه از سوی خانواده‌های زندانیانی که توسط گروه تروریستی حماس در هفتم اکتبر به گروگان گرفته شده اند، درحال گسترش می‌باشد. آنان خواستار توقف جنگ و توافق با حماس با هدف آزادی گروگانهایشان هستند. شامگاه شنبه ١٥اردیبهشت که مصادف با روز “یادبود هولوکاست” دراسرائیل بود، مردم معترض در تل آویو، قدس و چندین شهر دیگر اسرائیل در تظاهرات اعتراضی خود، نتانیاهو را متهم کردند که به خاطر مصالح شخصی خود، در روند مذاکرات با حماس که در آن روز در قاهره در جریان بود اخلال ایجاد می‌کند تا به جنگ علیه مردم فلسطین ادامه دهد و برای آزادی گروگانها گام بر نمی دارد. اینک بسیاری از معترضان خواهان برکناری نتانیاهو و کابینه جنگی راست و ارتجاعی اسرائیل هستند و این خواست هر روزه طرفداران بیشتری را در بر می‌گیرد و بر شمار معترضان اسرائیلی و فلسطینی افزوده می شود. در این رابطه ستادی که برای آزادی گروگانها تشکیل گردیده است، نیز در پایان آن تجمع اعتراضی طی بیانیه‌ای خطاب به نتانیاهو اعلام کردند که: ” شهروندانی که در نبود امنیت، روز حمله گروه حماس به غزه ربوده شدند، باید از طریق مذاکره و معامله به آغوش خانواده‌ها باز گردانده شوند”. 


این درحالی است که دولت اسرائیل حتی حاضر به اعزام هیأتی به قاهره برای مذاکره در رابطه با آتش بس و مبادلۀ گروگانهای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی که در روزهای شنبه و یک‌شنبه ١٥ و ١٦ اردیبهشت در قاهره برگزار گردید، نشد. این مذاکرات با وساطت مصر و قطر و با حضور رئیس “سی آی ای” آمریکا بدون حضور هیأت اسرائیلی با نمایندگان حماس برگزار گردید. اسرائیل با توجیه عدم قبول شروطش از جانب حماس، حاضر به اعزام نمایندۀ خود به آن مذاکرات نشد و مذاکرات بدون نتیجه به پایان رسید. هدف دولت فاشیست اسرائیل این است که بدون پایان جنگ و تنها با آتش بس موقت و آزادی شماری از زندانیان فلسطینی که چه سالها قبل از جنگ غزه و چه در اثنای آن براساس سیاست اشغالگری زندانی کرده است، به آزادی گروگانها دست یابد و به اعتراضات داخلی پایان دهد. نتانیاهو بارها اعلام کرده است که جنگ را تا نابودی کامل حماس ادامه خواهد داد زیرا پایان جنگ موجب حفظ و تداوم حماس خواهد بود. هدفی که در شرایط کنونی با جنگ برآورد نخواهد شد. به همین دلیل  نتانیاهو تا کنون همۀ طرحهای آتش بسی که از جانب دولتهای دیگر ارائه شده را رد کرده است. روزنامه‌های اصلی اسرائیل (یدیعوت آخرونوت و هاآرتس) نیز روز یک‌شنبه ١٦ اردیبهشت در انتقاد از نتانیاهو نوشتند: “نتانیاهو برنامه‌ای برای ادارۀ غزه پس از آتش بس ندارد. اولویت او حفظ بقای سیاسی خودش است، نه آزاد کردن شهروندان ربوده شده”.


از جانب دیگر گروه ارتجاعی حماس نیز که سالها است همنوا با جمهوری اسلامی  بر طبل “نابودی اسرائیل و پاک کردن آن ازنقشۀ جغرافیایی و استقرار حکومت اسلامی در سراسر فلسطین اشغالی” کوبیده است، اینک که در شرایط بحرانی قرار گرفته و به شدت تحت فشار و تضعیف شده است، می خواهد با پرداخت هزینۀ جنگ از جان و مال مردم ستمدیدۀ فلسطین تداوم حاکمیت خود را تأمین نماید. اما تنها کارت موجود در دست حماس برای مانور و رسیدن به هدفش بازی کردن با جان ١٣٠ گروگانی است که در حمله تروریستی هفتم اکتبر ربوده است. 
 طرح آتش بس اخیر که قرار بود در قاهره مورد بحث قرار گیرد، دو مرحله‌ای بود که در مرحلۀ اول شامل آتش بس ۴۰ روزه، با آزادی ۳۳ نفر از گروگانهای اسرائیلی در مقابل آزادی ۲۰ تا ۴۰  زندانی امنیتی فلسطینی در مقابل آزادی هر گروگان اسرائیلی و عقب نشینی ارتش اسرائیل از بعضی نقاط غزه بود.

دولت اسرائیل با آن طرح که به نفعش بود موافق و تهدید کرده بود که چنانچه در عرض یک هفته حماس به آتش بس موقت تن ندهد، به شهر کوچک “رفح” حمله خواهد کرد، که به گفتۀ اسرائیل چهار گردان مسلح باقی ماندۀ حماس درمیان یک میلیون و نیم جمعیت رانده شدۀ غزه در آنجا پناه گرفته‌اند. نتیجۀ چنین حمله‌ای بدون شک به راه افتادن حمام خون مردم آواره و ستمدیدۀ فلسطینی نوار غزه خواهد بود. 
خبرگزاری رویترز فاش ساخت که رهبران حماس اعلام کرده‌اند که :” تحت هیچ شرایطی با توافق آتش‌بس در غزه که شامل توقف و پایان جنگ نباشد، موافقت نخواهند کرد”. از سوی دیگر مقامات اسرائیل نیز گفته‌اند که: “تحت هیچ شرایطی به توافقی که شامل آزادی همۀ گروگانها نباشد، با پایان جنگ موافقت نخواهند کرد”. در چنین شرایطی تداوم و گسترش جنبش همبستگی جهانی با مردم فلسطین و علیه نسل کشی دولت اسرائیل برای تغییر این توازن قوا و برای دور زدن قدرقدرتی نظامی این دولت نژادپرست اهمیت حیاتی پیدا کرده است.

آنچه پیش روی کارگران و مردم ستمدیده و بی‌دفاع فلسطین بویژه در کرانه باختری و دیگر مناطق اشغالی  قرار دارد، نه ماندن در انتظار نتایج زد و بند دولتها و مذاکرات اسرائیل و حماس، بلکه به میدان آمدن متحدانه و سازمان یافتۀ و تحکیم پیوندهای همبستگی با جنبش جهانی دفاع از آزادی فلسطین و نیروهای پیشرو و طرفدار صلح در اسرائیل است.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: