چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ | 19 - 06 - 2024

Communist party of iran

ضرورت دامن زدن به مبارزات جاری کارگران

همانطور که بارها گفته ایم، از نظر ما کمونیست ها مبارزه اقتصادی و روزمره کارگران بخش مهم و جدایی ناپذیری  از مبارزه طبقه کارگر بر علیه سرمایه داری است. اعتراضات و اعتصاب های روزمره کارگران بر سر خواستهای اقتصادی و رفاهی، و یا برای مقابله با تعرض سرمایه داران به سطح زندگی و کار و معیشت کارگران، مبارزه ای است که برای جلوگیری از وخیم تر شدن زندگی کارگران و برای بهبود شرایط فروش و افزایش بهای نیروی کار صورت می پذیرد. مبارزات کارگران به مثابه یکی از خصوصیات عینی و لایتجزای نظام سرمایه داری تا زمانی که این نظام پا برجاست، با شدت و دامنه کمتر یا بیشتر، اما بطور مداوم و همواره جریان خواهد داشت.

از این رو همواره این وظیفه در برابر کمونیست ها قرار دارد که برای یاری رساندن به سازمانیابی، هدایت و به پیروزی رساندن مبارزات اقتصادی کارگران فعالانه بکوشند. اما اهداف کمونیست ها در برخورد به این مبارزات، تنها به کسب خواستها و مطالبات یک اعتصاب و یا آکسیون کارگری در این یا آن کارخانه محدود نمی شود. محور کار کمونیست ها به عنوان بخش آگاه طبقه کارگر که به منافع عمومی جنبش کارگران می اندیشند، بالا بردن آگاهی طبقاتی کارگران و کمک به سازمانیابی توده های کارگر است. در جریان اعتصابات و اعتراضات کارگری است که کارگران در ابعاد توده ای به ضرورت سازمانیابی پی می برند. از این رو کمونیست ها در برخورد به مبارزات روزمره و جاری کارگران نیز علاوه بر تلاش برای دستیابی به این یا آن خواست و مطالبه مشخص ، بالا بردن آگاهی، سازمانیابی و ارتقای این مبارزات به سطحی طبقاتی و سراسری را نیز  مد نظر قرار می دهند.  کارگران کمونیست خود را موظف می دانند که این مبارزات را که غالبا به شکل پراکنده در کارخانه های منفرد و بر سر خواستهای اقتصادی و محدود صورت می گیرد، متحد و هماهنگ سازند، به آن خصلتی طبقاتی و سراسری ببخشند و از دستاوردها و نتایج و درسها و تجربیاتی که توده های کارگر از این مبارزات بدست می آورند برای ارتقای آگاهی و تشکل یابی طبقه کارگر استفاده بعمل آورند. با توجه به نکاتی که گفته شد، برای تحقق این اهداف باید از زاویه منافع کل طبقه کارگر به هر مبارزه و آکسیون معین کارگری برخورد کرد. 

شعارها و رهنمودهای عملی کمونیست ها در قبال مبارزات اقتصادی کارگران اگرچه درجه آمادگی کارگران در آن واحد تولیدی، و قدرت بسیج فعالین و رهبران کارگری در محل را مد نظر قرار می دهد، اما در همان حال باید توازن قوای واقعی بین طبقه کارگر و سرمایه داران و دولت در سطح عمومی تر را نیز مد نظر داشته باشد، تا از دامنه قدرت کارگران برای تحمیل خواسته هایشان تصویر روشنی داشته باشند. حضور فعال کارگران سوسیالیست در مبارزات جاری کارگران و دامن زدن به این مبارزات زمینه های مناسبی برای ارتقا آگاهی طبقاتی کارگران، و درک ضرورت تشکل یابی کارگران در ابعاد توده ای را فراهم می آورد.

برای همین نباید در انتظار بروز اعتصاب و اعتراضات کارگری نشست و دست روی دست گذاشت. توده های کارگر حتی زمانیکه دست به مبارزه نمی زنند نیز معترض و ناراضی هستند، خواستها و مطالبات مشخصی دارند، بنابراین باید زمینه های عینی مبارزه و طرح خواسته های کارگران را تشخیص داد و تلاش کرد که کارگران را برای رسیدن به مطالباتشان برانگیخت، چون در دل این مبارزات است که می توان آگاهی طبقاتی را در ابعاد وسیع به میان کارگران برد و توده های وسیعتری از کارگران را به ضرورت ایجاد تشکل طبقاتی و توده ای کارگران متقاعد کرد. 

 باید از قبل با استقبال سازماندهی اعتصابات و مبارزات کارگری رفت و از نظر سیاسی و تشکیلاتی به زمینه سازی و تدارک آگاهانه این مبارزات پرداخت. این یک پیش شرط اساسی مقابله با خصلت های خودبخودی و مبارزات اقتصادی کارگران و پیشبرد و هدایت موفقیت آمیز این مبارزات است. درجه موفقیت، شکست یا پیروزی و میزان پیشروی کارگران در هر آکسیون و مبارزه معین را باید با معیارهای طبقاتی سنجید. برای مثال ممکن است که مبارزه کارگران یک کارخانه و واحد تولیدی برای افزایش دستمزد، یا برای جلوگیری از اخراج همکارانشان، و یا برای طبقه بندی مشاغل به نتایج مطلوب خود و به تحقق آن مطالبه منجر نگردد، که البته عدم موفقیت کامل آن مبارزه معین را در جای خود باید مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و از تجارب آن درس گرفت. با اینحال اگر کارگران علیرغم اینکه در این مبارزه به خواست و مطالبه مشخص خود دست نیافته اند، اما در عوض در مقایسه با گذشته متحد تر شده اند، و در جریان این مبارزه بیشتر به ماهیت نظام سرمایه داری پی برده اند و بیشتر از گذشته ضرورت تشکل یابی طبقاتی کارگران را در یافته اند، اینها همه دستاوردهای با ارزشی در مبارزه کارگران است که می توانند برای پیشبرد مبارزات خود به آن اتکا کنند.

و یا مثالی دیگر، اکنون می بینیم که اعتراضات و نارضایتی گسترده ای نسبت به حداقل دستمزد تعیین شده از جانب شورای عالی کار در میان کارگران وجود دارد . بخش های مختلف جنبش کارگری نسبت به این میزان از حداقل دستمزدها که سه تا چهار مرتبه پایین تر از خط فقر است اعتراض دارند. تشکل ها و نهادهای مختلف کارگری مستقل، تعیین این مبلغ برای حداقل دستمزد را یک تعرض آشکار به زندگی و معیشت کارگران ارزیابی کردند. بخش های مختلف جنبش کارگری در قطعنامه ها و بیانیه هایی که به مناسبت اول ماه مه امسال صادر کرده اند  ضمن اینکه  حداقل دستمزد تعیین شده را نشانه تحمیل فقر و بدبختی بیشتر به کارگران و در خدمت تضمین سود سرمایه داران اعلام کرده اند خواهان آن شده اند  كه كارگران با اعتراضات و اقدامات سازمانيافته در راستاي افزايش هر چه بيشتر دستمزد خود مبارزه كنند.

روشن است که در این مبارزه معین تحمیل تعیین  حداقل دستمزد ها متناسب با تأمین یک زندگی انسانی به دولت و کارفرمایان و یا تحمیل بالا بردن دستمزدها در این راستا از شاخص های اصلی پیروزی و موفقیت در این مبارزه است. اما این تنها شاخص پیروزی و موفقیت در این مبارزه نیست. همانطور که گفتیم ممکن کارگران در این مبارزه معین به دستاورد محسوسی نرسند، اما نکته مهم این است که کارگران در این مبارزه تا چه اندازه آگاه تر و متحد تر بیرون می آیند. تا چه اندازه می توانیم کارگران را در ابعاد توده ای به ماهیت طبقاتی جدال و کشمکش کارگران با سرمایه داران و دولت بر سر دستمزدها آگاه کنیم، تا چه اندازه کارگران در این کارزار متحد تر بیرون آمده اند. فعالین و رهبران رادیکال جنبش کارگری علیرغم اختلافاتی که ممکن است بر سر شکل و چگونگی پیشبرد مبارزه در این زمینه با هم داشته باشند تا چه اندازه می توانند زمینه های وسیع تر اتحاد طبقاتی کارگران را دریابند، و با سازماندهی اتحاد عمل و همکاری گرایشات مختلف جنبش کارگری، کارگران را یکپارچه تر به میدان مبارزه با سرمایه داران بکشانند. بنابراین کارگران سوسیالیست که حضور و دخالت فعال در مبارزات جاری کارگران را امر تعطیل ناپذیر خود می دانند نباید هیچگاه اصل کمک به ارتقای آگاهی طبقاتی کارگران ، و خدمت به امر وحدت طبقاتی و تشکل یابی کارگران در دل این مبارزات را برای یک لحظه از نظر دور دارند. 

سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: