شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 04 - 05 - 2024

Communist party of iran

شکست محافظه‌کاران بریتانیا؛ پیروزی حزب کارگر در انتخابات شوراهای محلی

رأی دهندگان بریتانیایی در انگلستان و ولز روز پنجشنبه برای انتخاب شهرداران، اعضای شوراهای شهر و کمیسرهای پلیس پای صندوق‌ رای رفتند. همچنین حوزه انتخابیه بلکپول جنوبی، شاهد برگزاری یک انتخابات میان دوره‌ای برای پارلمان بریتانیا بود. رای دهندگان در مجموع بیش از ۲۵۰۰ عضو شورای شهر را انتخاب کردند.
حزب کارگر بریتانیا پس از کسب یک موفقیت قابل‌توجه در انتخابات محلی انگلستان و کسب یک کرسی پارلمانی مهم، روز جمعه از ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا خواست تا هر چه زودتر انتخابات سراسری در این کشور برگزار کند.
کیر استارمر، رهبر حزب کارگر روز جمعه اعلام کرد که پیروزی حزبش در کسب کرسی پارلمان در حوزه انتخابی بلکپول جنوبی واقع در شمال غربی انگلستان، پیام روشنی برای ریشی سوناک دارد. نخست‌وزیر بریتانیا تا اواخر ماه ژانویه سال آینده فرصت دارد تا رای گیری سراسری را اعلام و متعاقبا آن را برگزار کند.
آقای استارمر در مراسمی برای تبریک «کریس وب»، نماینده جدید حزب کارگر گفت: آنچه که در بلکپول اتفاق افتاد در واقع احساسات کل ملت را بازتاب می دهد و آن این است که دیگر بس است، پس از ۱۴ سال شکست، ۱۴ سال افول، می‌خواهیم ورق را عوض کنیم و با حزب کارگر از نو شروع کنیم.
حزب کارگر که از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون دیگر در قدرت نبوده است و در آخرین انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ نیز شکست قابل توجهی از محافظه‌کاران به رهبری بوریس جانسون متحمل شده بود؛ این بار با اختلاف قابل توجه ۲۶ درصدی در حوزه انتخاباتی بلکپول به پیروزی دست یافت. این سومین فاصله بزرگ حزب کارگر از محافظه‌کاران در یک انتخابات میان دوره‌ای از زمان جنگ جهانی دوم است.
این پیروزی در حالی حاصل شد که نتایج اولیه نشان می‌داد که حزب کارگر در انتخابات محلی شوراهای شهر روز پنجشنبه در سراسر انگلستان، ضررهای سنگینی به محافظه‌کاران وارد کرده است.
ریشی سوناک اذعان داشت که از دست دادن تعداد زیادی از کرسی‌های اعضای شورای شهر تا کنون ناامیدکننده بوده است، اما گفت هنوز نتایج بسیاری از حوزه‌ها اعلام نشده است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: