شورای امنیت با تصویب قطعنامهای خواستار توقف حملات حوثیها در دریای سرخ شد
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در قطعنامهای که به شکل ضمنی ایران را به عنوان تامینکننده اصلی تسلیحات حوثیها محکوم میکند از شبهنظامیان یمنی خواست فورا حملات خود به کشتیها در دریای سرخ متوقف کنند.
این قطعنامه حملات انجام شده توسط حوثیها به کشتیهای تجاری در دریای سرخ را سبب «اختلال در تجارت جهانی، سلب حقوق و آزادیهای کشتیرانی و همچنین تضعیف صلح و امنیت منطقه» قلمداد و آنرا به شدت محکوم میکند. حوثی های تحت حمایت ایران که از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی با دولت در تبعید و به رسمیت شناخته شده یمن از سوی جامعه بینالمللی هستند، حملات اخیر در دریای سرخ را در حمایت از فلسطینیان و محکوم کردن کشتار غیرنظامیان در غزه توسط ارتش اسرائیل انجام میدهند.
این قطعنامه بدون نام بردن از ایران، از “تامینکننده اصلی تسلیحات حوثی ها” خواست تا “هرگونه معامله تسلیحاتی با حوثی ها را که تحریم های شورای امنیت را نقض میکند” متوقف کرده و همکاری عملی برای جلوگیری از دستیابی حوثی ها به تجهیزات لازم به منظور انجام حملات بیشتر را به عمل بیاورد.
این قطعنامه همچنین ضمن دعوت به «احتیاط و خویشتنداری برای پرهیز از تشدید تنش در دریای سرخ و مناطق اطراف آن» از «تلاش دیپلماتیک مضاعف از سوی همه طرفها برای این منظور، از جمله حمایت مستمر از گفتگوها و روند صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل متحد» استقبال میکند. حوثیها به رغم هشدارهای شدید کشورهای غربی و با وجود مداخله نظامی آنها روز چهارشنبه یکی از بزرگترین حملات پهپادهای و موشکی را علیه کشتیها در دریای سرخ انجام دادند.
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام متعاقب این حملات اعلام کرد که نظامیان این کشور به همراه نیروهای اعزامی بریتانیا به منطقه ۱۸ پهپاد و ۳ موشک شلیک شده توسط حوثیهای یمن به سوی خطوط کشتیرانی بینالمللی در دریای سرخ را رهگیری و منهدم کردند.
آمریکا و ۱۲ کشور دیگر هفته گذشته با صدور بیانیهای خواستار پایان فوری حملات حوثیها در دریای سرخ شده و هشدار داده بودند که حملات بیشتر مستلزم در پیش گرفتن یک اقدام جمعی است.
در این بیانیه تاکید شده بود: «اگر حوثیها به تهدید علیه جان انسانها، اقتصاد جهانی و جریان آزاد تجارت در آبراههای حیاتی منطقه ادامه دهند، مسئولیت عواقب آن را بر عهده خواهند داشت.»
