شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ | 31 - 08 - 2024

Communist party of iran

شهرک ‌نشینان اسرائیلی در سایه جنگ زمین‌های فلسطینیان را تصرف می‌کنند

از زمان آغاز جنگ در غزه، رشد شهرک‌نشینی در کرانه غربی اشغالی سرعت گرفته است. افراط‌گرایان در دولت اسرائیل به این تغییرات افتخار می‌کنند و می‌گویند که این تغییرات مانع از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی خواهند شد.


علاوه بر این، نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه افراط‌گرایان برای پیشبرد اهداف خود، به دنبال طولانی کردن جنگ در غزه هستند.
یوناتان مزراحی، از سازمان اسرائیلی «صلح اکنون» که بر رشد شهرک‌نشینی‌ها نظارت می‌کند، می‌گوید که افراط‌گرایان یهودی در کرانه غربی رود اردن در حال تشدید وضعیت متشنج و ناپایدار کنونی هستند، و پایان دادن به منازعه اسرائیل و فلسطین را سخت‌تر از همیشه کرده‌اند.
در روستای فلسطینی بتیر، جایی که زمین‌های کشاورزی از زمان باستان، به شکل پلکانی کرت‌بندی شده‌اند و با چشمه‌ای طبیعی آبیاری می‌شوند، زندگی همچنان مانند قرن‌ها پیش ادامه دارد.


بتیر که بخشی از میراث جهانی یونسکو است، به دلیل باغ‌های زیتون و تاکستان‌هایش شهرت دارد. اما اکنون این روستا به تازه ترین نقطه کانون درگیری بر سر شهرک‌های یهودیان، در مناطق اشغال‌شده کرانه غربی رود اردن تبدیل شده است. اسرائیل، ساخت یک شهرک یهودی‌نشین را در اینجا تایید کرده، زمین‌های خصوصی متعلق به مردم از آن‌ها گرفته شده تا شهرک‌نشینان بتوانند در آنجا خانه‌های جدید بسازند. و حتی قبل از این‌که اسرائیل به شکل رسمی مجوز لازم را صادر کند، پاسگاه‌ها و ایست‌های بازرسی شهرک‌نشینان نیز برپا شده است.


غسان علیان که زمینش از جمله زمین‌های تصرف شده است، می‌گوید: آنها زمین‌های ما را می‌دزدند تا روی بدبختی ما، رویاهایشان را بسازند. یونسکو اعلام کرده که از برنامه‌های شهرک‌نشینان در اطراف روستای بتیر نگران است، اما این روستا به هیچ وجه یک نمونه منحصر به فرد نیست. تمامی شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغال‌شده فلسطینی، طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند. اسرائیل با این نظر مخالف است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: