شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ | 24 - 08 - 2024

Communist party of iran

شرط اسرائیل برای حضور نیروهایش در محور فیلادلفیا راه توافق آتش‌بس را سد کرده است

همزمان با حضور رؤسای سی‌آی‌ای و موساد در قاهره برای از سرگیری مذاکرات با مقامات مصر و قطر جهت دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: چنین توافقی در چشم‌انداز قرار گرفته و باید حماس را برای پذیرش پیشنهاد بینابینی مطرح شده زیر فشار گذاشت.


در مقابل، خبرگزاری رویترز روز جمعه، دوم شهریورماه، در یک گزارش اختصاصی به نقل از ده منبع آگاه از مذاکرات اخیر دوحه نوشت درخواست اسرائیل برای ادامه استقرار نیروهای اسرائیلی در غزه مانع از دستیابی به توافق است و مواضع گروه افراطی حماس در مورد زندانیان امنیتی فلسطینی راه حصول توافق را سد کرده است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در آستانه مذاکرات احتمالی قاهره اعلام کرده که موضع این کشور تأکید بر ادامه کنترل بر محور موسوم به فیلادلفیا از سوی اسرائیل است.


دولت جو بایدن در مذاکرات دوحه در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد یک پیشنهاد بینابینی را به امید زدن پل روی شکاف‌های ناشی از اختلاف مواضع اسرائیل و گروه افراطی حماس ارائه کرد تا دستیابی به توافق امکان‌پذیر شود. آمریکا ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، را برای شرکت در ادامه مذاکرات راهی قاهره کرده که ظاهرا قرار است با میزبانی عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر و با شرکت نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر برگزار شود. به گزارش رویترز، نخست‌وزیر قطر پیش از شرکت در مذاکرات برای گفت‎‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی به ایران خواهد رفت.


حماس شرکت در مذاکرات دوحه را با این انگیزه که پیشنهادات پیشینِ پذیرفته شده باید مبنای کار باشد، بایکوت کرد اما معلوم نیست در مذاکرات احتمالی قاهره حضور خواهد داشت یا نه. لیندا توماس- گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، اول شهریور، در نشست شورای امنیت گفت پیشنهاد بینابینی که آمریکا، قطر و مصر برای زدن پل بر اختلافات طرفین ارائه کردند، منطبق با طرحی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بهار امسال ارائه کرد و شورای امنیت آن را در اوایل تابستان تأیید کرد.
سفیر آمریکا افزود: اکنون نوبت حماس است که آن را قبول کند و اعضای شورای امنیت باید یکصدا از اهرم فشار بر حماس برای پذیرش این پیشنهاد استفاده کنند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: