جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ | 20 - 09 - 2024

Communist party of iran

سیاست فاشیستی رژیم جمهوری اسلامی در قبال پناهندگان افغانستانی

طی ماههای اخیر و به دنبال تصویب تغییراتی در قانون جمهوری اسلامی در رابطه با “ورود و اقامت اتباع بیگانه”، وزارت کشور رژیم اسلامی موظف شده است تا ظرف یک ماه پس از لازم الااجرا شدن این قانون، نسبت به برخورد با کلیۀ اتباع غیر مجاز ساکن در ایران و استرداد آنها به کشور متبوع خود اقدام نماید. به این ترتیب در یک ماه گذشته همۀ نهادها و دستگاههای سرکوب رژیم جمهوری اسلامی در همۀ شهرها بسیج شده‌اند، تا پناهندگان بی پناه افغانستانی را که از دست رژیم طالبان و از فقر و بیکاری و گرسنگی کشورشان را ترک کرده‌اند و بخشی از آنان به ایران آمده اند را با زور و تحقیر، توهین و ضرب و شتم دستگیر نمایند و آنها را به حکومت طالبان در افغانستان تحویل دهند. 


حکومت اسلامی از مدتها پیش با تشدید تبلیغات نژادپرستانه و ضد انسانی تلاش کرده فضای جامعه را علیه پناهندگان افغانستانی آلوده و مسموم کند. کمپین تبلیغی، مهاجر ستیزی و تهمت و افترا علیه پناهندگان افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی و رورنامەهای رسمی جمهوری اسلامی افزایش چشمگیری داشته است. روزنامۀ “جمهوری اسلامی”(وابسته به باند  اصولگرایان و خامنه ای) هفتۀ گذشته، از دولت خواست که “به عنوان یک وظیفۀ ملی و با هدف تأمین امنیت جانی و مالی مردم به صورت ضربتی جلو هجوم افغانها و اخراج آنها به ایران را بگیرد؛ به مسئولین و دستگاههایی که در انجام این وظیفه تعلل می‌کنند، برخورد کرده و آنها را برکنار نمایند”. هفتۀ گذشته پاسدار احمد رضا رادان فرماندۀ نیروی انتظامی اعلام کرد که تا پایان سال جاری باید دو میلیون افغانستانی دستگیر و اخراج شوند.


در ادامۀ این رفتارهای ضد انسانی به پناهندگان افغانستانی، چند روز قبل استاندار تهران اعلام کرد که اتباع غیرمجاز در این استان از خدمات شهری و غیرشهری محروم می‌شوند. مقامات سایر استانها نیز حضور و اشتغال و اِسکان افغانها را ممنوع اعلام کرده‌اند. مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس هفتۀ گذشته اعلام کرد: “هر گونه سکونت، اشتغال مهاجران و تحصیل فرزندان آنها در این استان ممنوع و تخلف است. گروه بازرسی اداره‌ کل امور اتباع و مهاجرین خارجی برای صاحبان مشاغل، مالکین منازل و مدیران مدارس که به این اتباع خدماتی از قبیل اشتغال، اجاره منزل و امکان تحصیل کودکانشان را فراهم کنند، پرونده تشکیل داده می شود و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.” تشدید رفتار ضد انسانی مقامات و کاربدستان جمهوری اسلامی به این انسانهای ستمدیده تا جائی بوده که  برخی از استانداران و فرمانداران رژیم هم از شهروندان خواسته اند که مهاجران افغانستانی را از ارائۀ خدمات اجتماعی نیز محروم کنند. در استان کرمان دادستان “بردسیر”، درکمال بیشرمی حتی فروش نان به مهاجران افغان از سوی نانوائیها را نیز ممنوع کرده است.
در همین رابطه سر پاسدار اسکندر مؤمنی وزیر کشور دولت جهادی پزشکیان خواستار تسریع در اجرای روند پرهزینۀ دهها هزار دلاری انسداد مرز با افغانستان شد. این در حالی است که رژیم اسلامی با بحران مالی عمیقی دست به گریبان است و کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه روزانه برای برآورد خواست و مطالبات خود به خیابانهای می‌آیند و علیه اوضاع وخامت‌بار زندگی خود دست به اعتصاب و اعتراض می‌زنند. اما رژیم ورشکستۀ جمهوری اسلامی قادر به پاسخگویی به خواست و مطالبات آنان نیست. 


پناهندگان افغانستانی که دهها سال است آواره شده و چنین مورد فشار و تحقیر قرار می‌گیرند، کشورشان افغانستان دارای منابع طبیعی زیر زمینی بسیار غنی و گرانبهایی است. منابع و معادنی چون لیتیوم، اورانیوم، نفت، گاز، زغال سنگ، سنگ آهن، باریت (مادۀ مورد استفاده در حفاریهای نفت و گاز)، سنگهای طلا، یاقوت، زمُرد، لاجورد، ذخایر فلزی سبز، معادن صنعتی بنفش، ذخایر غنی آلومینیوم است. متأسفانه این کشور طی پنج دهۀ گذشته به میدان دخالت و تاخت و تاز دولتهای سرمایه داری جهانی و منطقه ای برای غارت آن‌ منابع تبدیل شده است. از لشکر کشی و اشغال آن توسط روسیه در اواخر دهۀ ٥٠ گرفته، تا دخالت آمریکا و دیگر قدرتهای سرمایه داری و اِشغال آن با تشکیل “لویی جرگه” و کمک به تشکیل گروههای ارتجاعی اسلامی و تا به قدرت رساندن طالبان در اواخر دهۀ ٧٠، و بازگرداندن این حکومت وحشی قرون وسطایی به قدرت در سال ١٤٠٠، از جمله این دخالتگری ها بوده اند.


طی نیم قرن گذشته مردم ستمدیدۀ افغانستان برای حفظ جان خود از شر جنگ و جنایاتی که قدرتهای سرمایه داری برایشان به ارمغان آورده اند به کشورهای دیگر از جمله ایران پناه برده اند. اما سهم آنان در آن کشورها علاوه بر تحقیر و توهین و سؤاستفاده، انجام کارهای شاق با دستمزدهای بسیار پائین بوده است. در بسیاری از موارد کارفرمایان و صاحب کاران با علم به اینکه کارگران افغان اجازه اقامت نداشته و از ترس اخراج جرأت اعتراض ندارند، دستمزدهای ناچیز آنان را نیز پرداخت نکرده اند. 


جمهوری اسلامی تا چند سال پیش با فریب و سؤ استفاده از جوانان و حتی کودکان افغانستانی، با وعدۀ دادن حق اقامت به آنان، آنها را در جهت اهداف جنگ افروزانه و توسعه طلبانۀ خود در گردانهای لشکر “فاطمیون” سازمان داده و تحت عنوان ارتجاعی “دفاع از حرم”، آنها را به سوریه اعزام می کرد. متأسفانه بسیاری از آنان به گوشت دم توپ در جنگ با داعش و دیگر گروههای مسلح در سوریه تبدیل شدند. این رژیم ضد انسانی اینک آنانی را نیز که زنده ماندەاند، اخراج می کند. علاوه بر آنها، جمهوری اسلامی برخلاف موازین سیاسی و حقوق بشری، زنان و مردان پناهندۀ سیاسی از اعضای سازمانهای سیاسی اپوزیسیون طالبان، روز نامه نگاران، فعالان مدنی و صنفی افغانستان را نیز اخراج کرده و جانشان را به خطر انداخته است. به گزارش منابع خبری مستقل افغان، متأسفانه تعدادی از آنان پس از اخراج از ایران، توسط رژیم جنایتکار طالبان دستگیر، زندانی، شکنجه و حتی اعدام نیز شده اند.


اما جمهوری اسلامی که با بحران عمیق اقتصادی و ورشکستگی مالی روبرو است، تلاش می‌کند با به راه انداختن کمپین های تبلیغی، حضور پناهندگان افغانستانی را عامل وجود بیکاری، گرانی، نا امنی، فساد و دزدی، آلودگی و دیگر بحرانهای درونی خود به جامعه معرفی کند. این در حالی است که این نه پناهندگان افغانستانی، بلکه رژیم فاسد ورشکسته جمهوری اسلامی است که با اتخاذ سیاستهای ضد انسانی در داخل و در سطح منطقه زندگی و امنیت مردم در ایران را به خطر انداخته است. تشدید اقدام‌ به اخراج پناهندگان افغانستانی در واقع نشانۀ ترس و وحشت رژیم از حضور و وجود آنان در شرایط بحرانی و انقلابی کنونی است. شرایطی که در آن جنبش کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی عزم جزم کرده‌اند، به عمر نکبت بار این رژیم فاسد خاتمه دهند.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: