سومین دور نشست نیروهای اپوزیسیون طالبان در وین با “موفقیت” به پایان رسید
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سومین دور نشست وین که در آن بیش از ۵۰ چهره سیاسی و جریان مدنی افغانستان شرکت کرده بودند، با توافق روی وسیعتر کردن و متحد کردن اپوزیسیون و نیز ساختن یک نقشهراه برای گذر از رژیم طالبان، روز سهشنبه ١٤ آذرماه/١٤ قوس/۵ دسامبر به پایان رسید. برخی از شرکت کنندگان این نشست گفتهاند که :« در این دور به پیشرفت قابلتوجهی دست یافتند.»
این دور از نشست وین که برای ٣ روز و با حضور چهرههای ضدطالبانی زیادی در پایتخت اتریش برگزار شد، موضوغ محوری آینده سیاسی افغانستان را دنبال میکرد
.مهمترین نکاتی که در اعلامیه پایانی این نشست آمده است :
- تاکید اشتراککنندگان بر اصول دموکراسی و وحدت ملی،
- جلب پشتیبانی سازمان ملل،
- و دفاع از حقوق زنان،
است.احمد مسعود، رهبر (جبهه مقاومت ملی) دریک کنفرانس خبری که در پایان این نشست برگزار شده بود، همراه با شماری دیگر از شرکت کنندگان، برگزاری سومین دور نشست وین را یک «گام مثبت» دانست و گفت که نخست باید «چتر سیاسی» بزرگتر شود و سپس همه باهم روی «نقشه راه» کار کنند.
علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی (جبهه مقاومت ملی) هم میگوید که: « در این دور از نشست وین، شرکت کنندگان به یک درک مهم که بنیاد یک اپوزیسیون بزرگتر و متحدتر را میگذارد رسیدند.» گفته شده که نقشهراه مورد نظر این نشست، راه را برای یک ساختار بدیل سیاسی که نمایندگی از اراده تمام مردم افغانستان برای یک افغانستان «دموکراتیک، آزاد و صلحآمیز» هموار کند، فراهم میسازد.
نشست وین درحالی درپی شکل دادن یک اپوزیسیون بزرگتر و متحدتر است که در دو سال پسینی که طالبان بر افغانستان حکومت کردهاند، جای چنین اپوزیسیون خالی احساس شده است.
