سرانجام با یک هفته تاخیر، ارتش آمریکا با ١٢٥ موشک وبمباران ٨٥ پایگاه، به شبه نظامیان وابسته به ایران، پاسخ داد
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲

آمریکا پس از یک هفته تهدید به حمله پهپادی علیه پایگاه (برج ۲۲) در اردن در هفته گذشته، که به کشته شدن سه سرباز منجر شد، به این حمله پاسخ داد و روز شنبه ١٤ بهمن ماه، حملاتی علیه اهدافی در غرب عراق و شر ق سوریه، محل استقرار شبهنظامیان وابسته به ایران انجام داد.
این حملات با ۱۲۵ موشک با بمبافکن (بی۱) حدود ۸۵ پایگاه شبهنظامیان وابسته به ایران، از جمله هفت پایگاه متعلق به (کتائب حزب الله) که پایگاه اردن را هدف قرار داده بودند، در دو کشور را هدف قرار داد،
این پایگاهها شامل :
- مقرات عملیات فرماندهی،
- مراکز اطلاعاتی،
- انبارهای مهمات،
- موشکها و پهپادهای متعلق به گروههای مسلح مورد حمایت تهران و نیروی قدس سپاه پاسداران بود.
در حالی که شبهنظامیان (الحشد الشعبی) عراق آمار خسارات خود را ۱٦ کشته و ۲۵ مجروح بر اثر حملات آمریکا در بامداد شنبه ۱٤ بهمن اعلام کردند، دیدبان حقوق بشر سوریه از افزایش شمار کشتهشدگان حملات آمریکا به مناطق دیرالزور در شرق سوریه به ۱۸ نفر خبر داد.
شبکه رادیو و تلوزیون «انبیسی» به نقل از یک مقام عراقی نوشت که حملات آمریکا یک انبار اسلحه و تعدادی از منازل مورد استفاده گردانهای حزب الله در عراق را هدف قرار داد.
گفتنی است که، ائتلاف شبهنظامیان (الحشد الشعبی) عراق شنبه ۱٤ بهمن، اعلام کرد : « در نتیجه حملات شب گذشته آمریکا به پایگاههایش ۱٦ کشته و ۳٦ مجروح داشته و عملیات جستجو برای یافتن مفقودین از اعضای این گروهها همچنان ادامه دارد.» همزمان محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق، حملات تلافی جویانه آمریکا علیه این شبهنظامیان را ” نقض حاکمیت عراق ” توصیف کرد و نسبت به ” پیامدهای ناگوار” آن برای امنیت و ثبات عراق ابراز نگرانی کرد. همچنین ریاست جمهوری عراق نیز حمله آمریکا به شهر القائم را ” نقض آشکار حاکمیت عراق ” خواند و گفت که : « این حملات امنیت و ثبات منطقه و مذاکرات بغداد با واشینگتن برای خروج نیروهای ائتلاف بینالمللی مبارزه با داعش از عراق را تهدید میکند.»
