سایۀ تنش بر روابط ایران و عمان؛ به دلیل رد مواضع ایران برای اخذ حق ترانزیت درتنگۀ هرمز
جمعه ۵ تیر ۱۴۰۵

به نظر میرسد تنشها میان ایران و همسایهاش عمان، در آنسوی تنگه در حال
افزایش است. زیرا عمان پیشنهاد مسئولان ایرانی برای توافق این کشور در جهت تنظیم
تعرفۀ عبور کشتی در تنگۀ هرمز را رد کرده است.
عمان اعلام کرده است که در توافقات آینده مربوط به تنگه هرمز، هیچگونه حق عبوری
پیشبینی نشده است. مسقط همچنین از ایجاد یک “کریدور دریایی موقت” خبر داده و
آن را ابتکاری هماهنگشده با سازمان ملل متحد توصیف است.
اما سپاه پاسداران، بازوی نظامی عقیدتی جمهوری اسلامی تهدید کرده است که به
هرگونه تلاش برای عبور و مرور بدون کسب مجوزِ قبلی از آنها، با اقدامات مقتضی
پاسخ خواهد داد.
کشورهای حاشیه خلیج فارس که در طول جنگ بهطور گسترده هدف حملات قرار
گرفتهاند، علاوه بر مسئله تنگه هرمز از برنامه موشکی ایران و حمایت تهران از
گروههای مسلح منطقهای نیز بهشدت ابراز نگرانی میکنند و خواستار آن هستند که
این موضوعات در مذاکرات ایران و آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.
مارکو روبیو در واکنش به این نگرانیها زمینه تأکید کرد: ما میخواهیم اطمینان
حاصل کنیم که هیچیک از بخشهای توافق، به هیچ شکلی، امنیت، ثبات یا رفاه
شرکای ما در منطقه خلیج فارس را به خطر نیندازد.
با این حال، توقف درگیریها موجب ازسرگیریِ گسترده تردد کشتیها در تنگه هرمز
شده است؛ بهطوریکه بر اساس دادههای پلتفرم ردیابیِ دریایی «کپلر» (Kpler)،
تنها در روز چهارشنبه ۷۰ مورد عبور از این تنگه ثبت شده است.
مهمترین پیامد این تحول کاهش قیمت نفت است که پیشتر بهدلیل بسته شدن تنگه
بهشدت افزایش یافته بود.
