شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ | 22 - 06 - 2024

Communist party of iran

زنان و حجاب:دو رویی از 6 زبان با یک لولا در سومین دور مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری

 مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی وعلیرضا زاکانی شش کاندیدای انتخابات این دوره هستند که در سومین مناظره به پرسش‌های با محوریت فرهنگی پاسخ می‌دهند.
بسیاری از نامزدها در ساعت اول این مناظره به موضوع پوشش و حجاب اجباری در ایران اشاره کرده و از اعمال آن دفاع کردند، اما راهکارهای مختلفی در این زمینه ارائه دادند.
نخستین سخنرانی این مناظره مصطفی پورمحمدی، نامزد اصولگرا، بود که مدعی شد زنان در جمهوری اسلامی پیشرفت داشتند ولی در عین حال گفت که هنوز به زنان اعتماد نداریم و آن‌ها را باور نکرده‌ایم.
به گفته او، متاسفانه امروز دیگران دارند کعبه آمال زنان ما را در هالیوود و بالیوود و بی‌تی‌اس و نتفلیکس تعریف می‌کنند.
پورمحمدی از افرادی که نام آن‌ها را نبرد انتقاد کرد که به گفته او، جای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم در فرهنگ اشتباه گرفته‌اند. اگر به زبان باتوم روی بیاوریم جوابش ناسزا و فحش و درشت گوی است.
محمدباقر قالیباف، نامزد اصولگرا، می‌گوید که اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم، اما در عین حال گفت که ما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.
او نقش زن را «مادر و همسر و تربیت‌کننده فرزندان و مادرخرج در خانه» تعریف کرد و گفت ک در دولت بعد باید به گونه‌ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه‌دار باش یا موثر در جامعه! باید هر دو را برای زنان فراهم کنیم.
مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، با اشاره به اظهارات این دو نامزد گفت: این‌طور که می‌گوییم پس باید وضع خیلی خوب می‌شد ولی چرا وضع اینطوری است؟
او از برخورد با زنان و دختران در خیابان‌ها انتقاد کرد و گفت: اعتراض که می‌شود پرونده درست می‌کنند. خشونت علیه زنان را نتوانسته‌ایم حل کنیم. ولی خب الان می‌گوییم داریم احترام می‌گذاریم! احترام باید در عمل باشد.
پزشکیان تصریح کرد: وقتی حقوق زنان در جامعه نادیده گرفته می‌شود باید صدای ما بلند باشد.
جلیلی: تمدن غرب در موضوع زن به بن‌بست رسیده
سعید جلیلی، دیگر نامزد اصولگرا، مدعی شد که تمدن غرب در موضوع زن به بن‌بست رسیده و به چالش‌های جدی خورده است.

او در ادامه ادعا کرد: ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می‌دهد که همه‌ آن‌ها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می‌دهد.
قاضی‌زاده هاشمی: انتقاد از برخی نامزدها برای سواستفاده از زنان
امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی، نامزد اصولگرا، هم با انتقاد از غرب و برخی کاندیداها گفت که آن‌ها از زنان سواستفاده انتخاباتی می‌کنند.
او افزود که در جهان باید با تمام جنبش‌های هم ارزش با ما در موضوع خانواده ائتلاف کنیم. زن یک مسئله نیست؛ یک فرصت و پیشران است.
زاکانی: حرف‌ها در مورد زنان شعاری است
علیرضا زاکانی، نامزد اصولگرا، در بحث خود گفت: خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه زن و دختر را به نحوی قرار داده که این‌ها یک فرصت هستند ونه این‌که مسئله باشند.

او اظهار داشت نوع مواجهه با افرادی که آن‌ها را بی‌حجاب خواند جز از طریق احترام میسر نیست.
آقای زاکانی در عین حال، حجاب اجباری را هم شرعی و هم قانونی دانست، اما گفت که نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.
این اظهارات در حالی است که افراد موسوم به «حجاب‌بان‌» که زیر نظر شهرداری هستند در متروها با دختران و زنانی که مخالف حجاب اجباری هستند برخورد می‌کنند.
از سوی دیگر، گشت سابق ارشاد که اکنون با عنوان «طرح نور» اجرا می‌شود دختران فاقد حجاب اجباری را بازداشت و جریمه و زندانی می‌کنند.
دفاع از پوشش و حجاب اجباری
مصطفی پورمحمدی در این بخش از مناظره مدعی شد که پوشش و حجاب دغدغه جدی جامعه است ولی گفت که این موضوع «پیچیده و ظریف» است و نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با روش‌های تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد! چرا این‌قدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟
این نامزد اصولگرا گفت اگر به مقام ریاست‌جمهوری برسد، لایحه عفاف و حجاب را از مجلس پس خواهد گرفت و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و با خود خانم‌ها می‌نشینیم و مفصل صحبت می‌کنیم که ببینیم چه راهکار و ضوابطی را باید اعمال کنیم.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به پورمحمدی گفت که این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند، اما مدعی شد که همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه این‌ها محکوم است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: