پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

رژیم جمهوری اسلامی، “صبر راهبردی” یا صبر زبونانه

به دنبال حملۀ موشکی اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز ۱۳ فروردین، مقامات سیاسی و نظامی حکومت اسلامی تاکنون بارها اسرائیل را تهدید به انتقام آن حمله کرده‌اند. بر اثر آن حمله ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی با خاک یکسان شد و دست کم هفت تن از اعضای سپاه پاسداران، از جمله دو نفر از فرماندهان بالای “سپاه محمد رضا زاهدی” که در همان حال عضو شورای فرماندهی حزب الله لبنان هم بود و معاونش “محمد هادی حاجی رحیمی”، هماهنگ کنندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران کشته شدند.علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ٢٢ فروردین علاوه بر سخنرانی در مصلای تهران به مناسبت عید رمضان در جلسۀ دیگری با حضور مقامات سیاسی و نظامی نیز برای چهارمین بار به موضوع حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری پرداخت. او به عنوان مقدمه بحث خود را با تهدید زنان به رعایت حجاب اجباری و آنچه “هنجار شکنی” نامید شروع کرد و بار دیگر فرمان آتش به اختیار علیه آنان صادر کرد و سپس به اصل مطلب یعنی حملۀ اسرائیل به کنسولگری و کشته شدن آن هفت نفر پرداخت. خامنه‌ای بدون نام بردن از آنها گفت: “ما داغدار شهیدانمان شدیم اما آنها کامیاب شدند و به مقصودشان (شهادت) رسیدند”.

او سپس به شکل نا معلوم و بدون تعیین زمان و مکان و نوع عکس العمل، بار دیگر اسرائیل را تهدید به انتقام کرد و گفت: “صهیونیستها به کنسولگری ما حمله می‌کنند، یعنی به خاک ما حمله کرده اند. این رژیم خبیث اشتباه کرد و باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد” سخنان خامنه‌ای با شعار “مرگ بر اسرائیل” حاضران پاسخ می گرفت. خامنه‌ای در همان جلسه با حالتی عصبی و نومیدانه بعضی دولتهای اسلامی را نیز مورد حمله قرار داد که به اسرائیل کمک کرده‌اند و آنها را به خیانت به “اُمت اسلامی” متهم نمود. البته این اولین بار نیست که اسرائیل چه در داخل ایران و چه به ویژه در سوریه، نیروها، تأسیسات و پایگاهها و انبار تسلیحاتی جمهوری اسلامی را مورد حمله قرار می دهد. کشتن دانشمندان اتمی در خاک ایران، کشتن فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران و دیگر عوامل جمهوری اسلامی در لبنان، سوریه، عراق، سرقت و بیرون بردن ۵۵ هزار صفحه از اسناد اطلاعاتی و صدها لوح فشردۀ پروندهای فعالیت هسته‌ای رژیم در سال ٢٠١٨، بخشی از اقداماتی بوده که اسرائیل علیه جمهوری اسلامی انجام داده است. اما اولین بار است که بطور مستقیم جمهوری اسلامی را مورد حملۀ نظامی قرار می‌دهد. حملۀ موشکی این بار اسرائیل به کنسولگری حکومت اسلامی و در زمانی که در آنجا جلسه فرماندهان نظامی سپاه پاسداران با مسئولان نظامی حماس و حزب الله و غیره، در جریان بود برای رهبران رژیم اسلامی غیر منتظره بود. برگزاری چنین جلسه‌ای اولاً نشان دهندۀ نقش و دخالت آشکار جمهوری اسلامی در جنگ با اسرائیل از طریق گروههای اسلامی وابسته به خود در آن بود، ثانیأ ادعای کذب رژیم اسلامی مبنی بر اینکه در سوریه حضور نظامی ندارد و آنچه هست مُستشاری و برای حمایت از حرم زینب است را نیز برملا کرد. 


دولت فاشیستی اسرائیل و کابینۀ جنگیش نیز علیرغم تمام جنایات و نسل کشی که طی شش ماه گذشته در غزه علیه مردم بی‌دفاع انجام داده‌اند، نتوانسته اند به اهداف خود برسد و علیرغم کمک و حمایتهای مالی و تسلیحاتی فراوان آمریکا و دیگر قدرتهای عضو ناتو دولت اسرائیل در این جنگ به بن‌ بست رسیده است. دولت نتانیاهو به خاطر جنایات جنگی بیشمارش علیه مردم ستمدیدۀ غزه مورد تنفر و انزجار افکار عمومی جهانی قرار گرفته و در داخل اسرائیل نیز تحت فشار مردم معترض برای پایان دادن به جنگی است که برای آنان هزینه‌های سنگین جانی و مالی و خطرات امنیتی زیادی در برداشته است. در چنین شرایطی نتانیاهو و کابینۀ راست افراطی و نژاد پرستش به دنبال فرصتی هستنند تا دامنۀ جنگ را گسترش دهند و جمهوری اسلامی و حزب الله را به جنگ مستقیم و جبهه‌ای در منطقه بکشانند و از این طریق آمریکا و غرب را نیز برای مشارکت نظامی و حمایت از خود، در مقابل عمل انجام شده قرار دهند. در چنین فضایی به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه ٢٢ فروردین اسرائیل بار دیگر در شمال شهر “دَرعا” انبارهای تسلیحاتی سوریه و گروههای نیابتی جمهوری اسلامی را بمباران کرده است. واقعیت این است که جمهوری اسلامی نیز به لحاظ سیاسی و اقتصادی و داخلی در بن‌بست و بحرانهای عمیقی گرفتار است. کارگران و فرودستان و توده های عاصی از اوضاع کنونی در داخل ایران مدت ها است که جنگ سرنوشت سازی را با رژیم جمهوری اسلامی آغاز کرده اند. خیزش دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ و جنبش انقلابی ۱۴۰۱ میدانهای این جنگ بوده اند که پایه های رژیم جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده اند.

رژیم جمهوری اسلامی پشت جبهه امنی ندارد و اگر وارد جنگ مستقیم با اسرائیل شود، بدون شک جنبش کارگری و دیگر جنبش های اعتراضی نه تنها مرعوب جنگ افروزی رژیم اسلامی نمی شوند، بلکه رویکرد تعرضی تری بخود می گیرند و جنگ ارتجاعی با اسرائیل را به جنگ داخلی برای سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی تبدیل خواهند کرد و نظام اسلامی را زیر آوار جنگ ارتجاعی با اسرائیل دفن خواهند کرد. 
وزیر خارجۀ اسرائیل در پاسخ به تهدیدات خامنه‌ای اعلام کرد که هر گونه حملۀ نظامی جمهور اسلامی به اسرائیل را در داخل ایران جواب خواهند داد. در این رابطه شامگاه چهارشنبه ٢٢ فروردین جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در نشست مطبوعاتی بار دیگر بر حمایت آمریکا از اسرائیل تأکید کرد و گفت: “به نخست وزیر اسرائیل گفته‌ام تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر تهدیدات جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن کاملأ آهنین است”. به گزارش منابع خبری آمریکا مضمون چنین هشداری را از طریق دولتهای عراق، قطر، عربستان سعودی و امارات به جمهوری اسلامی رسانده است. 


اما با وجود آنکه حملۀ اسرائیل به کنسولگری رژیم برای جمهور اسلامی و جبهۀ مقاومتش سرشکستگی و بسیار تحقیر‌آمیز بوده است، خامنه‌ای و هستۀ رهبری سپاه پاسداران تا کنون غیر از تهدیدات و جنجال تبلیغاتی، نتوانسته‌اند اقدامی عملی و جدی علیه اسرائیل نشان دهند. اما در تلاشند تا بلکه بتوانند از طریق دیپلماتیک برای مصرف داخلی و حامیان شان، راهی برای انجام یک عملیات نظامی حتی صوری و کذاییی قابل قبول از نوع آنچه در “عین الااسد” انجام دادند علیه اسرائیل پیدا کنند و یا شاید بخواهند به قول خودشان با “صبر راهبردی” تحمل آن تحقیر و ناتوانی در مقابل اسرائیل را نیز شامل مرور زمان کنند. سران رژیم جمهوری اسلامی باید بدانند که  دوره جنگ نیابتی علیه اسرائیل به سر آمده است. رژیم اسلامی چنانچه جنگ نیابتی با اسراپیل را ادامه دهد، باید ریسک وارد شدن به جنگ مستقیم را هم تقبل کند. دولت اسرائیل به دلیل بن بست و بحران هایی که با آن روبرو است می خواهد جنگ نیابتی رژیم اسلامی را به جنگ مستقیم برای قطع کردن سر مار تبدیل کند.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: