رئیس کمیته حقیقتیاب سازمان ملل، حکومت ایران را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرد
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

شورای حقوق بشر سازمان ملل پاییز پارسال سازوکار ویژهای برای راستیآزمایی و حقیقتیابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی به خیابانها آمدند تعیین کرد.
این کمیته روز دوشنبه ۱۸ مارس گزارش خود را به نشست شورای حقوق بشر در ژنو ارائه داد و اعلام کرد که حکومت ایران در جریان سرکوب اعتراضات پارسال با «موارد جدی نقض حقوق بشر» مرتکب «جنایات علیه بشریت» شد.
خانم حسین در در مورد چگونگی رسیدن به جمعبندی در مورد وقوع «جنایت علیه بشریت» میگوید: «در طی این تحقیقات ما به این نتیجه رسیدیم که فقط قوانین بینالمللی حقوق بشر نبودهاند که نقض شدهاند… موارد نقض قوانین بینالمللی حقوق جنایی هم صورت گرفته و ما ناچار شدیم که صحبت از جنایت علیه بشریت کنیم… دلیلش هم این است که ما مواردی را پیدا کردیم که خودشان، اجزا جنایت علیه بشریت بود. منظورم تهاجم وسیع و منظم علیه معترضان بود.» خانم حسین همچنین میگوید: «موارد تیراندازی خشونتبار و وحشیانه علیه اعتراضات مسالمتآمیز درنقاط مختلف ایران، قتل، کشتار فراقضایی، موارد شکنجه، بدرفتاری و تجاوز، اذیت و آزار جنسیتی و اذیت و آزار بر اساس قومیت و دین این کمیته را متقاعد کرده که در ایران (جنایت علیه بشریت) اتفاق افتاده است.»
