رئیس سازمان( CIA ) آمریکا، کلید امنیت اسرائیل و خاورمیانه را در پرداختن به موضوع ایران میداند
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیآیای، در مقالهای در نشریه (فارن افرز)، به چالشهای امنیتی پیش روی آمریکا در جهان پرداخته و از جمله کلید امنیت اسرائیل و منطقه خاورمیانه را تعامل با موضوع ایران دانسته است.
رئیس سیآیای در این مقاله که روز سهشنبه ۱۰ بهمن در (فارن افرز) منتشر شد نوشت : «رژیم ایران با این بحران [جنگ غزه] جسورتر شده و به نظر میرسد در همان حال که برنامه اتمی خود را گسترش میدهد و به تهاجم روسیه کمک میکند، برای جنگ تا آخرین گروه نیابتی هم آماده است ».
آقای برنز با بیان اینکه زمان زیادی از چهار دهه گذشته را در خاورمیانه بوده یا صرف آن کرده است، هشدار داد که به ندرت شاهد وضعیتی ” پیچیدهتر یا انفجاریتر ” از امروز بوده است. او با اشاره به چالشها و دشواریهای جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس، یادآور شده که به دنبال این بحران حوثیهای مورد حمایت ایران حمله به کشتیهای تجاری در دریای سرخ را آغاز کردند و همچنان خطر تشدید تنش در جبهههای دیگر هم هست.
پیش از این شمار دیگری از مقامهای کشورهای مختلف نیز آشفتگی فعلی در خاورمیانه را کمسابقه خوانده و برخی از آنان بر موضوع ” اقدامات بیثبات کننده ایران ” تاکید کردهاند.
یک روز پیشتر نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد که شرایط منطقه خاورمیانه از سال ۱۹۷۳ به این سو تا این حد خطرناک نبوده است.
همچنین مقاله رئیس سیآیای در حالی منتشر شده که رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد درباره چگونگی واکنش به حملهای که به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن منجر شد تصمیم خود را گرفته است.
رئیس جمهور آمریکا که پیشتر شبهنظامیان مورد حمایت ایران را عامل این حمله اعلام کرده بود، روز سهشنبه بار دیگر تاکید کرد ایران را از این جهت که از این گروهها حمایت تسلیحاتی میکند مسئول میداند.
رئیس سیآیای در مقاله خود در (فارن افرز) تاکید کرده : « با اینکه آمریکا مسئول انحصاری حل هیچ یک از مشکلات خاورمیانه نیست، اما هیچ یک از آنها هم بدون رهبری فعال ایالات متحده نه تنها قابل حل، که قابل مدیریت نیست ».
