سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ | 10 - 09 - 2024

Communist party of iran

رئیس اتحادیه نانوایان تهران، از اعلام نرخ‌های جدید انواع پخت نان، در تهران و دە (١٠) استان خبر داد

قیمت نان سنگک ساده از ۳ به ۵ هزار تومان، نان بربری ساده با آرد نوع (یک)، از یک هزار و ۸۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و بربری ساده با آرد نوع (دو) از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان؛ نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و لواش نوع دو از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان، نان سنتی تافتون با آرد نوع یک، از ۹۰۰ تومان به یک هزار و ۲۶۰ تومان و تافتون با آرد نوع دو از یک هزار و ۲۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک از ۷۰۰ به ۸۵۰ تومان و با آرد نوع دو از یک هزار تومان به یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. لازم به ذکر است که این افزایش بهای نان تنها مربوط به تهران نیست و در همه ی شهرهای ایران صورت گرفته است.


احمد قاسمی بازنشسته کارگری در روستای کنِ سرآسیاب از توابع شهرانِ تهران زندگی می‌کند؛ او در مورد گرانی نان می‌گوید:« من امروز (هجدهم شهریور) رفتم نان تافتون خریدم، یک هفته پیش دانه‌ای ۱۲۰۰ تومان بود امروز با من ۳۰۰۰ تومان حساب کردند یعنی یکباره ۱۵۰ درصد تورم! آدرس نانوایی هم هست. به گزارش نسرین هزاره مقدم در ایلنا، «افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان کشور چند هفته است که به یک سرخط داغ خبری تبدیل شده است؛ از میانه مرداد، گرانی نان به استان‌های مختلف کشور سرایت کرد و به روال عادی این سال‌ها، اول مسئولان از در تکذیب درآمدند و اعلام کردند تصمیم برای گران کردن نان نداریم، بعد از آن از بالا بودن هزینه‌های نانوایان و تخلفات و کم‌فروشی‌ها که باید علی‌القاعده دستاویز گران‌سازی قرار بگیرد، گلایه و انتقاد کردند و در پایان گفتند تصمیم، یک تصمیم استانی‌ست و استانداری‌ها مخیر هستند که نان را گران کنند یا نکنند که البته حتماً گران می‌کنند!»


حالا داده‌های رسمی نشان می‌دهد قیمت نان در ۱۰ استان کشور برای جبران هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده است و در سایر استان‌ها نیز برای جبران هزینه‌های نانوایان، (افزایش قیمت نان) گزینه‌ای در دست بررسی است. برای نمونه، هفدهم شهریورماه، نایب رییس اتحادیه نانوایان کرمانشاه به افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در این استان اشاره کرد و گفت: « این رشد قیمت برای سهم پرداختی مردم است و سهم یارانه دولت برای نانوایی‌ها افزایشی نداشته و به همان میزان قبل است.»


فریبرز عزیزی در توضیح بیشتر بابت گرانی نان در استان کرمانشاه گفت: « دولت در گذشته ۴۰ درصد قیمت نان را به صورت یارانه پرداخت می‌کرد، اما، چون امسال این سهم افزایش پیدا نکرد؛ باوجود اینکه ۲۵ درصد به قیمت نان اضافه شد، اما در عمل برای نانوایی‌ها ۱۵ درصد افزایش محسوب می‌شود. اما عمق ماجرا به همین گرانی مصوب و رسمیِ ۲۵ درصدی در حداقل ده استان کشور محدود نمی‌شود؛ نانوایان به صورت آتش به اختیار وارد میدان عمل شده و هرقدر می‌خواهند نان داغ را گران‌‌تر از قبل به دست شهروندانِ متقاضی می‌رسانند؛ شاهد این ادعا، اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در سیزدهم شهریور در گلایه از این روند بی‌قانون است؛ او به صراحت اعلام کرده : «متاسفانه واحدهای نانوایی نان را بالاتر از قیمت مصوب به مردم عرضه می‌کنند». محمدعلی اسفنانی تخلف دیگر واحدهای نانوایی را کم فروشی عنوان کرده و اظهار داشته است: «نانوایی‌ها وزن چانه و نان را کمتر از وزن مورد پیش بینی به مردم عرضه می‌کنند. تخلف دیگر واحدهای نانوایی اینکه نان را تحت عنوان کنجدی، خشخاشی و امثال این به مردم می‌فروشند». به این ترتیب، نان در حداقل ۱۰ استانِ کشور گران شده و در عین حال، تخلفات حاشیه‌ای در حوزه استراتژیک‌ترین کالای سفره‌های مردم بیداد می‌کند؛ در تهران هم نان به طور رسمی در بعضی موارد تا ۶۰ درصد گران شده است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: