سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ | 03 - 09 - 2024

Communist party of iran

دیکته کردن سیاستهای خامنەای به دولت پزشکیان 

روز پنج‌شنبه هشتم شهریور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی طبق معمول در طول زمام داریش، در آغاز بەکار هریک از دولتهای تا کنونی به شرح وظایف و اولویتهای دولت پزشکیان پرداخت. او ضمن بیان نقش خود در چینش کابینۀ پزشکیان گفت: “بنده تعدادی از وزرای پیشنهادی را می‌شناختم و یا در مورد صلاحیت آنها از منابع موثق مطمئن شده بودم، تأیید و بر برخی دیگر تأکید کردم. و تعدادی را که نمی شناختم گفتم نظری ندارم”. خامنەای در سخنانش با مقایسۀ ابراهیم رئیسی قاتل با امیرکبیر به عنوان رئیس جمهور موفقی که هر دو مدت زمام داریشان کوتاه و سه سال بود، مدعی شد رئیسی در این سه سال کارهای زیادی انجام داد.


البته کارگران و اکثریت قاطع مردم ایران برخلاف نظر خامنه‌ای، دولت رئیسی را یکی از ناکارآمد ترین، فاسد ترین دولتهای جمهوری اسلامی می دانند. زیرا در سه سال زمام داری رئیسی نیز نه تنها پیشرفتی در جامعه و بهبودی در وضعیت زندگی و معیشت خود ندیدند، بلکه شاهد بودند که فقر و گرانی و بیکاری افزایش چشمگیری پیدا کرد؛ نا امنی، دستگیری، زندان، شکنجه و اعدامها افزایش یافت؛ مردم شاهد سرکوب وحشیانۀ اعتراضات توده‌ای در جنبش انقلابی ژینا و کشتار بیش از ٦٠٠ نفر به دست نیروهای نظامی و امنیتی در خیابانها بودند؛ مردم به چشم خود اعمال جنایت کارانۀ گشت منفور ارشاد در ایجاد مزاحمت و اذیت و آزار زنان را دیدند؛ شاهد کاهش افزایش نرخ دلار از ٢٧ هزار تومان بە ٦٠ هزار تومان  بودند؛ درحالی که حداقل دستمزد کارگران ٥ تا ٨ میلیون تومان تعیین شده بود، هزینۀ سبد معیشتی خانواده به بالای ٣٠ میلیون تومان رسید؛ تورم بالای٥٠ درصدی، مستقیمأ زندگی و معیشت آنان را تحت فشار قرار داد؛ امنیت و آسایش بیش از پیش از جامعه سلب گشت و غیره. بنابراین بەجز خامنەای و تعداد اندکی از اطرافیان مُنتفَع، مفت‌خور و رانت خوار او و هستۀ مرکزی سپاه پاسدارن، اکثریت کارگران و اقشار تهیدست و زحمتکش جامعه، دولت رئیسی را دولتی شکست‌ خورده فاسد و بی کفایت نام می برند.


خامنه‌ای در صحبتهایش خطاب به اعضا دولت پزشکیان به منظور سلب مسئولیت از خود در قبال شکت محتوم دولت، توصیه‌های غیرعملی و تکراری ١٣ گانه‌ای را در دستور کار دولت قرار داد. تا چنانچه دولت در پیش برد برنامه‌هایش شکست خورد، او بازهم از قبول مسئولیت شکست، خود را تبرئه نماید. توصیه‌های خامنەای با توجه به ساختار سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی و بحرانهای مُزمن و همه جانبه‌ و فساد نهادینه شدۀ در جمهوری اسلامی امکان عملی شدن نخواهند داشت و با شکست مواجه خواهند شد. در زمینۀ سیاست خارجی نیز تداوم سیاستهای جنگ افروزانه و مداخله گرانۀ منطقه‌ای و سیاستهای باج گیرانه از طریق اعمال تروریستی، دولت پزشکیان را نیز به سرنوشت دولتهای قبلی جمهوری اسلامی دچار می سازد.


خامنەای در این سخنان با علم به وجود بحران عمیق اقتصادی و ناتوانی رژیم در حل آن، در سخنانش خطاب به هیأت دولت، بار دیگر بر چارچوب سیاستهای امنیتی و سرکوب و سانسور برای تداوم حکومتش تأکید کرد. او که به همین منظور در چنیش کابینه پزشکیان بیشترین اعمال نفوذ را نمود و از ترکیب هیأت دولت اطمینان پیدا کرده، به آنان هشدار داد که در انتخاب همکاران و مسئولان رده پایین نیز باید دقت زیادی به عمل آورند. در این جلسه که جواد ظریف نیز حضور داشت، خامنەای با دادن کُد هایی در زمینۀ «عمق راهبردی و سیاستهای منطقەای» گفت: “همکاران جوان، مؤمن، انقلابی و پرانگیزه را انتخاب کنید. در استفاده از کارشناسان باید مراقب بود که تەنشین های ذهنی غلط در لباس و ادبیات کارشناسی خود را تحمیل نکنند. در مشورت و نظر خواهی کارشناسی نباید با بخیل، ترسو و حریص مشورت کرد.

کارشناسی که به دنبال نسخەهای بی‌اعتبار خارجی است، فایده‌ای ندارد”. او همچنین بر تشدید سانسور و کنترل سیستماتیک تبلیغات در فضای مجازی تأکید نمود و گفت :”امروز فضای مجازی واقعیت زندگی مردم است. بنابراین در فضای مجازی باید حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد (ول و رها نباشد). باید برلایەهای عمیق و متنوع این فن آوری مسلط شد و نباید اجازه دهید حکمرانی نقض شود چون تبدیل به تهدید برای ما خواهد شد”. مسأله بحران هسته‌ای و گسترش فعالیتهای رژیم در این زمینه، بخش دیگری از اولویتهای سخنان خامنەای بود که در آن تلویحأ بر ادامۀ مذاکرات با آمریکا و قدرتهای اروپایی و مجاز بودن سازش و “عقب نشینی تاکتیکی” در مقابل آنان تأکید مجدد کرد.

این درحالی است که طی ماههای گذشته آنان جمهوری اسلامی را برای پاسخگو بودن در قبال افزایش غنی سازی اورانیوم تحت فشار قرار دادەاند. در این رابطه خبرگزاری رویترز فاش ساخت، در یکی از دو گزارش محرمانه‌ای   آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج‌شنبه ٨ شهریور به کشورهای عضو ارسال گردید، آمده است که “در سه ماه گذشته هیچ پیشرفتی در روابط آژانس با جمهوری اسلامی در زمینۀ ممانعت از حضور بارزسان آژانس و توضیح آثار اورانیوم در سایتها از جانب تهران حاصل نشده است و جمهوری اسلامی میزان اورانیوم غنی شدۀ خود را افزایش داده است. در آخرین جلسۀ شورای حکام آژانس قطعنامەای به تصویب رسید که در آن از جمهوری اسلامی خواسته شده بود همکاری خود با این آژانس را بهبود بخشد.

به نظر می‌رسد با توجه به تداوم سیاستهای منطقەای جمهوری اسلامی، آمریکا و سه قدرت سرمایه داری اروپایی می‌خواهند بر فشار خود به جمهوری اسلامی بیافزایند. تنها ابزار اِعمال فشار آنها بر رژیم افزایش تحریمها و نهایتأ بکارگیری “مکانیسم ماشه” در برگرداندن تحریمهای لغو شده است که دود آن مستقیمأ به چشم کارگران و مردم ستمدیدۀ ایران خواهد رفت و زندگی و معیشت آنان را بیشتر در تنگنا قرار خواهد داد. البته تا کنون مقامات رژیم و مافیای سپاه پاسداران از وجود تحریمها به عنوان فرصتی برای رانتخواری و دزدیهای کلان استفاده کرده‌اند.
درهرحال تعیین سیاستهای کلان و عمل‌کرد دولتهای جمهوری اسلامی تا کنون نیز توسط هستۀ مرکزی سپاه پاسداران و خامنەای تعیین گردیده نه دولتها. برسر کار آمدن پزشکیان که خود با افتخار می‌گوید ذوب در ولایت است، تغییری در اوضاع معیشتی کارگران و توده های مردم زحمتکش جامعه بوجود نمی‌آورد. و هرگونه بهبودی در اوضاع سیاسی و اقتصادی در جامعه در گرو تداوم اعتراضات و اعتصابات کارگران و اقشار تهیدست است که در روند رو به گسترش خود با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و استقرار حاکمیت شورایی کارگران و فرودستان، ممکن خواهد بود.  
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: