چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ | 28 - 08 - 2024

Communist party of iran

دیپلماسی جمهوری اسلامی در خدمت سیاست جنگ افروزانه 

روز یکشنبه چهارم شهریور، علی خامنه‌ای به مناسبت مراسم خرافی و پر هزینۀ راهپیمائی اربعین با جمعی تحت نام “هیأتهای دانشجویی” پس از موعظه‌های ارتجاعی عزاداری و نوحه سرایی مداحان انگل، به تبلیغات جنگ افروزانه پرداخت و گفت: “جنگ اَشکال مختلفی دارد در دوران شمشیر و نیزه یک‌جور بود و در دوران اتم و هوش مصنوعی طور دیگری است. ولی  جنگ وجود دارد و نباید جنگ را فراموش کرد”. خامنه‌ای همانند سلفش خمینی، ضمن تعریف و تمجید از جنگ به عنوان نعمت الهی”، خواست با این فریبکاریها ناتوانی حکومتش در مقابله با اسرائیل و انتقام ترور تحقیر‌آمیز اسماعیل هنیه در قلب تهران را توجیه نماید.

او گفت: “جنگ میان جبهه حسینی و جبهۀ یزیدی مستمر و تمام نشدنی است اما نحوۀ کارزار با ظلم و جور نیز به تناسب شرایط و اقتضائات متفاوت است و جنگ همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست”. اما خامنه‌ای با همان تفکر زمان نیزه و شمشیر به آنان گفت: ” باید قدر انقلاب اسلامی را شناخت و در محیط دانشگاه به ‌موقع اقدام انجام داد و در راه کربلا و فلسطین به هدف زد که لازمۀ آن آشنایی با قرآن و تأمل در آن است”. 


هدف خامنه‌ای از پرداختن به این موعظه‌ها این است که بتواند افکار عمومی جامعه را از بحران عمیق اقتصادی و اوضاع فلاکت بار معیشتی کارگران و دیگر اقشار جامعه منحرف سازد. بدون شک او روزانه صدای اعتراض و نارضایتی کارگران، پرستاران، بازنشستگان، معلمان، بازاریان و غیره را می شنود. اما از آنجا که توانایی پاسخگوی به خواست و مطالبات آنان را ندارد، به فریب و موعظه ارتجاعی و سرکوب آنان متوسل می شود. اگر در عرصه بین المللی “جبهۀ حسینی” او در مقابل “جبهۀ یزیدی اسرائیل” توان جنگ ندارد، اما در داخل روزانه مزدوران دستگاههای امنیتی و نظامی را به جنگ و سرکوب کارگران و توده‌های مردم زحمتکش می‌فرستند و به دستگیری و شکنجه و اعدام مردم معترض می پردازند. هستۀ مرکزی قدرت در سپاه پاسداران و شخص خامنه‌ای در هر زمینه‌ای و از جمله در چینش دولت بی خاصیت پزشکیان و در تعیین سیاست خارجی رژیم نیز دخالت کرده و کنترل آنرا در دست دارند. 


خامنه‌ای در چینش دولت پزشکیان، بیش از دولتهای قبلی دخالت کرده است. اگر قبلأ چهار وزیر خارجه، کشور، اطلاعات، دفاع را خود خامنه‌ای تعیین می‌کرد، این بار برای سایر وزرای کابینه پزشکیان نیز تعیین تکلیف کرده است. مسعود پزشکیان در معرفی کابینه‌اش به مجلس برای رأی اعتماد، اعتراف نمود که در مورد تعیین همۀ وزرا نه تنها با شخص خامنه‌ای بلکه با سازمانهای امنیتی، سپاه پاسداران و همۀ کسانی که باید با آنها به توافق برسد، هماهنگی کرده است و نمایندگان را مورد شماتت قرار داد که “چرا وادارش می‌کنند چیزهایی را که نباید بگوید، بگوید”. این افشاگری ندانستۀ پزشکیان که نشان داد قدرت در دست خامنه‌ای است و او مسئول همه جنایات چهاردهۀ گذشتۀ رژیم است، مورد اعتراض روزنامۀ کیهان وابسته به خامنه‌ای و بعضی نمایندگان اصولگرای مجلس نیز قرار گرفت، تا طبق معمول خامنه‌ای را از مسئولیت شکست سیاست همۀ دولتها مبرا سازند.  


 از سوی دیگر عباس عراقچی وزیر خارجۀ دولت پزشکیان روز شنبه سوم شهریور در توضیح سیاست خارجی وزارتش، اعلام کرد که: “این وزارت خانه در زمینۀ سیاست خارجی، در هماهنگی کامل با رهبری و نیروهای مسلح حکومت اسلامی عمل خواهد کرد. او در پاسخ به نحوۀ واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت: “یکی از پایه‌های سیاست خارجی حکومت اسلامی، حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت در جنگ غزه علیه اسرائیل است”. او افزود که حمایت جمهوری اسلامی از این گروهها پیوند میدان و دیپلماسی ما را به صورت روشن نشان می دهد. عراقچی عملیات “وعدۀ صادق” سپاه پاسداران در شلیک صدها موشک به اسرائیل در تلافی حمله به سفارت رژیم در دمشق را مُدل بسیار خوب هماهنگی میان وزارت خارجه با نیروهای مسلح نام برد. او دیپلماسی و میدان را مکمل همدیگر در حکومت اسلامی معرفی کرد و گفت این راه را در سیاست خارجی ادامه خواهد داد. این امر نشان می‌دهد که در سیستم حکومت اسلامی دولت و حتی وزارت خارجه، محلی از اِعراب ندارند و این هستۀ مرکز سپاه است که تعیین کنندۀ سیاستهای داخلی و خارجی است.


با وجود این عراقچی در اولین مصاحبه خود به عنوان وزیر خارجۀ دولت پزشکیان، در توضیح سیاست خارجی رژیم در رابطه با مذاکره با آمریکا که او آنرا به منظور رفع تحریمها نام برد، گفت که: “جمهوری اسلامی در تعاملات خود با آمریکا در پی رفع تنش و خصومت نیست بلکه صرفأ می‌خواهد آنرا مدیریت کند”. این ژست فریبکارانۀ عراقچی که گویا رژیم “در پی رفع تنش با آمریکا نیست” در حالی است که در چهار سال گذشته جمهوری اسلامی همواره با دولت جو بایدن در حال مذاکره، همکاری، سازش و تنازل بوده است.

او در مورد رابطه با دولتهای اروپایی نیز اعلام کرد که “بازسازی روابط مشروط با کشورهای اروپایی” به شرط کنار گذاشتن رویکرد خصمانه و تلاش برای احیای توافق برجام و رفع تحریمها ممکن خواهد بود. این باصطلاح آمادگی مشروط عراقچی برای بازسازی روابط با دولتهای اروپایی درحالی است که او روز چهارشنبه ٣١ مرداد برای اخذ رأی اعتماد از مجلس گفته بود که ” توافق برجام قابل احیا نیست. ما هیچ گاه با آمریکا رفع تخاصم نمی‌کنیم و اگر روزی با آمریکا دوست شویم یعنی ماهیت ما عوض شده است.


جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته همواره با اجرای سیاستهای جنگ افروزانه و توسعه طلبانۀ خود در قالب دیپلماسی، با باج خواهی از طریق ترور و گروگان گیری، زندگی، معیشت و امنیت کارگران و مردم زحمتکش را در معرض خطر قرار داده است. این رژیم ضد انسانی هزینۀ پیش برد این سیاستها و پیامدهای آن از جمله تحریمها را به سفرۀ کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه تحمیل کرده و زندگی آنان را با مشقات بیشتری روبرو ساخته است. از سوی دیگر با فروش نفت با قیمتهای نازل تحت عنوان “بی اثر سازی و دور زدن تحریمها، به حراج آن پرداخته است. البته درآمد اندک حاصل از آنرا نیز صرف سیاستهای جنگ افروزانه و توسعه طلبانه کرده و بودجۀ دستگاهها امنیتی و نظامی و نهاد های تحمیق و خرافۀ مذهبی و مراسمهای نظیر راهپیمایی اربعین را از آن تأمین می کند و در مقابل تأمین احتیاجات زندگی کارگران و مردم زحمتکش از خود سلب مسئولیت کرده است.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: