جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ | 11 - 10 - 2024

Communist party of iran

دولت اردوغان و ادعای فریبکارانه آمادگی برای مذاکره با کردها

روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه در نشستی با اعضا فراکسیون حزب عدالت و توسعۀ (آک پارتی)، با اشاره به اقدام و صحبتهای ” باغچه‌لی” رهبر حزب حرکت ملی (م ه پ) و (سازمان ملی گرای افراطی و نئوفاشیست گرگهای خاکستری ترکیه)، سخنانی در رابطه با مذاکره با کردهای ترکیه ایراد کرد. اردوغان گفت: “با توجه به اوضاع بحرانی منطقه و خطر حملۀ اسرائیل به ترکیه، برای حل مشکلات موجود در ترکیه، نیاز به گفتگو و تفاهم داریم. او خطاب به پارلمانتارهای حزب برابری و دمکراسی ملتها (دیم پارتی) که در کردستان ترکیه نفوذ زیادی دارد، گفت: “اگر گفتگو در جهت منافع و مصالح ترکیه باشد، ما از آن سر باز نمی زنیم. اما کسانی که همیشه خود را یک حزب ترکیه‌ای نام می‌برند، باید در مقابل تراومایی که ترکیه را به لبۀ پرتگاه می برد، بایستند”.


اردوغان بدون نام بردن از (پ ک ک)، تلویحأ از انجام مذاکره با این حزب حمایت کرد و افزود: “همه باید براین عقیده باشیم که در پروسۀ دمکراسی جائی برای خشونت و ترور نیست. اگر اسلحه در دست باشد، مذاکره و گفتگو معنی نخواهد داشت. البته بعضی‌ها رویۀ سیاسی خود را تغییر داده‌اند”. اردوغان در سخنان خود با اشاره به سیاست دولتش نسبت به کردستان سوریه و رهبری “خود مدیریتی روژآوا” نیز با ذکر نام کوبانی گفت که: “در شرایط کنونی و پس از ده سال باید نسبت به آنجا نیز سیاست نرم تری در پیش گرفت”.  
“دولت باغچه‌لی” فاشیست و هم پیمان نزدیک اردوغان در دولت، روز سه شنبه ۱۷ مهر در رابطه با اقدام بی سابقۀ خود در دست دادن و احوالپرسی با پارلمانتارهای حزب “دیم پارتی” در اولین جلسۀ پارلمان در اول اکتبر، گفته بود که: “در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم. در سیاست هیچ مسأله‌ای غیر قابل حل نیست. در حالی که دنیا خواهان صلح و آشتی است دستم را با هدف ایجاد صلح و وحدت ملی به سوی برادران و خواهرانم دراز کردم. بیائید در این شرایط حساس به مثابه یک حزب میهنی در مقابل ترور بایستید و به گفتگوی داخلی برای صلح و آشتی بپیوندید”.

این اقدام و سخنان باغچه‌لی که سؤالهای زیادی به دنبال داشت، درحالی بیان می‌شود که او سالها حزب “ه د پ”ی سابق و “دیم پارتی” کنونی را تروریست و جناح سیاسی “پ ک ک” نام برده و برای ازبین بردن آنها با اردوغان همکاری کرده است.
اردوغان و باغچه‌لی در حالی ریاکارانه از رویکرد گفتگو و مذاکره برای حل مسأله کردستان دم می‌زنند که نیروهای سرکوبگر امنیتی ترکیه همان روز چهارشنبه با حمله به منازل مردم در شهر “مسرجی”، پنج زن فعال سیاسی از جمله رئیس منتخب شورای شهر و عضو “دیم پارتی” را به جرم وابستگی به “پ ک ک” دستگیر کردند؛ روز قبل از آن در استانبول نیز پنج جوان فعال سیاسی کرد را به همان جرم دستگیر کردند؛ آنها درحالی از گفتگو و سازش با نیروهای سیاسی کردستان دم می‌زنند که در همان روز، برگزاری متینگ بزرگی که قرار بود دیم پارتی در روز ۱۳ اکتبر در دیاربکر برگزار کند را ممنوع اعلام کردند.


اما با توجه به تجارب و عمل‌کرد فاشیستی دو دهۀ گذشتۀ دولت ترکیه کمتر کسی سخنان اردوغان و باغچه‌لی را جدی گرفته است. بسیه هوزات رئیس مشترک شورای رهبری “پ ک ک”، طی مصاحبه‌ای در واکنش به سخنان اردوغان و باغچه‌لی، آنرا بازی جدید دو حزب حاکم نام برده و خطاب به آنها گفته است که: “این سخنان نمی‌تواند مسأله کرد در ترکیه را حل کند اگر خواهان صلح هستید به امرالی بروید و با اوجالان مذاکره کنید”. رهبری “دیم پارتی” نیز اعلام کرده که اگر دولت در اینکار جدی باشد با انجام گفتگو و دیالوگ برای حل مسأله کرد در ترکیه موافق هستیم. رئیس فراکسیون حزب جمهوری خلق ترکیه “ج ه پ” که بزرگترین حزب اپوزیسیون است و در انتخابات اخیر بیشترین آرا را بدست آورد، با زیر سؤال بردن اظهارات اردوغان و باغچه‌لی، گفت: “لازم است برای حل مسأله کرد در ترکیه صادقانه صحبت کرد.


بنابراین آشکار است که اظهارات اردوغان و باغچه‌لی در رابطه با انجام مذاکره با “پ ک ک” تاکتیک فریبکارانه‌ای بیش نیست و نشان می‌دهد دولت اردوغان در شرایط ضعیف و بحرانی قرار گرفته است. البته در شرایط کنونی انجام مذاکره و سازش ترکیه با “پ ک ک” با موانع زیاد منطقه‌ای نیز روبرو خواهد شد. با این وجود اگر صداقت و جدیتی در سخنان آنان در این مورد وجود میداشت، قاعدتأ می بایست به عنوان فراهم آوردن زمینه مذاکرات نه تنها برگزاری متینگ مزبور را ممنوع نمی‌کردند، نه تنها به دستگیری فعالان سیاسی ادامه نمی دادند، بلکه لازم بود کلیه زندانیان سیاسی از جمله صلاح الدین دمیرتاش و عبداله اوجالان را بدون قید و شرط از زندان آزاد می‌کردند و به بمب بارانها و حملات پهبادی ارتش ترکیه در کردستان سوریه و عراق پایان می دادند.

واقعیت این است که دولت اردوغان با بحرانهای داخلی و منطقه‌ای زیادی روبرو است. افزایش تورم و بیکاری، گرانی و سقوط شدید ارزش لیر ترکیه و کاهش شدید قدرت خرید کارگران و دیگر اقشار تهیدست ترکیه، نشانۀ تشدید بحرانهای سیاسی و اقتصادی عمیقی است که طی چند سال گذشته دولت با آنها دست به گریبان است. سخنان اردوغان در رابطه با خطر حملۀ اسرائیل به ترکیه که پس از آمریکا بزرگترین ارتش ناتو را دارد، و به میان آوردن بحث مذاکره و گفتگو با “پ ک ک” که تا کنون آنها را تروریست نامیده و مورد حملات نظامی وحشیانه‌ای قرار داده است، توجیهی هستند برای پوشاندن بحران و بن‌بست سیاستهای دولت اسلامی (آک پارتی). علاوه برآن ترکیه با اسرائیل دارای روابط تجاری بالایی است و در جنگ جنایتکارانۀ اسرائیل علیه مردم غزه و حزب الله لبنان نه تنها خطری متوجه ترکیه نکرده، بلکه بر ضرورت تقویت این روابط برای اسرائیل به ویژه از آن جهت که ترکیه منبع مناسبی برای تأمین انرژی اسرائیل است، افزوده است.

روزنامۀ “زمان” ترکیه، نیز در این زمینه فاش ساخت که تناقض بزرگی میان سیاستهای عملی و اظهارات علنی اردوغان نسبت به اسرائیل و درحمایت ظاهری از حماس وجود دارد. “اُوزگور اُزَل” رهبر حزب “ج ه پ” به دنبال نشست غیر علنی پارلمان در رابطه با اوضاع سیاسی و نظامی منطقه، که اردوغان حاضر نبوده در آن شرکت کند، ضمن رد سخنان او مبنی بر وجود خطر حملۀ اسرائیل به ترکیه، مردم ترکیه را مطمئن ساخت که احتمال خطر حملۀ اسرائیل با هیچ معیاری خوانایی ندارد. او گفت در حالی که بزرگترین مشکل ترکیه در حال حاضرفقر و بیکاری و معیشت مردم است، اردوغان می‌خواهد از این مسأله برای اهداف دیگری به نفع خود استفاده نماید. آنچه روشن است این است که سیاستهای حزب عدالت و توسعۀ اردوغان و کلأ جریان اسلام سیاسی اخوانی به بن‌بست رسیده و عمر این رژیم فاشیست و جنایتکار نیز همانند جمهوری اسلامی به پایان رسیده است.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: