دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | 19 - 08 - 2024

Communist party of iran

دستگیری و بازجویی کودکان در کردستان، جمهوری اسلامی از سایه خود می ترسد 

بنا به گزارشهای منتشره در طی روزهای گذشته مأموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهرهای کردستان اقدام‌ به تشدید تعقیب و دستگیری و اذیت و آزادی کودکان نموده اند. این دستگاه سرکوب هفتۀ گذشته ۲۰ کودک و نوجوان ١٣ تا ١٨ سالۀ ساکن روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان را احضار کردەاند. بازجویان حکومت اسلامی این کودکان را به شدت مورد خشونت، تهدید و بازجویی قرار داده‌اند.

تا جائی که یکی از آنان دچار تشنج و اختلال روحی و روانی شده، حالش بهم خورده و مزدوران اطلاعات سپاه پاسداران اسلامی مجبور شده اند او را به مراکز درمانی اعزام کنند. دلیل این بازداشتها، اتهام پوچ، ناروا و نخ نمای فعالیت تبلیغی آنها علیه نظام اسلامی و به نفع یکی از احزاب اپوزیسیون جمهوری اسلامی در کردستان بوده است. دستگاههای سرکوبگر امنیتی تلاش کرده اند از این طریق برای آنها و خانواده هایشان با اهداف گروکشی سیاسی و مالی پرونده سازی بکنند. اتهامات و اقداماتی که برای مردم کردستان از قبل شناخته شده است.


از سوی دیگر روز چهارشنبه ٢٤ مرداد در مهاباد نیز سه نفر شامل یک خانم و دو کودک که یکی از آنها تنها ١٣ سال سن داشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده اند. اتهام جعلی وارده به این اشخاص از طرف دستگاههای سرکوبگر امنیتی حکومت اسلامی نیز روشن نبوده است. روز جمعه ٢٦ مرداد نیز خبر دستگیری کودک ١٥ ساله‌ای بنام آریا یوسفی اهل بوکان انتشار یافت، که نیروهای سرکوبگر امنیتی در بازداشتگاه های خود در شهر ماکو او را دستگیر و به مدت سه روز شدیدأ تحت شکنجەهای وحشیانه قرار داده‌اند تا مکان مادرش “فاطمه داوند”، از زندانیان سیاسی سابق را لو دهد.

این مادر مبارز از دستگیر شدگان اعتراضات توده‌ای سال ١٣٩٨ علیه حکومت اسلامی بود که بیدادگاههای ضد انسانی حکومت اسلامی او را با اتهامات واهی “اخلال در نظم عمومی و اغتشاش و کشف حجاب و تبانی علیه امنیت کشور ( بخوان امنیت جمهوری اسلامی)، به زندان و شلاق محکوم کرده بودند. همچنین دادستان عمومی رژیم در کرمانشاه در کمال بی‌شرمی از دستگیری دو نوجوان کاربر اینترنتی خبر داد. اتهامات وارد شده به این دو نوجوان ایجاد تفرقه و تحریک مردم از طریق بازکردن دو حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام که رسانه‌های رژیم آنرا “راه انداختن دو کانال در فضای مجازی با اهداف تفرقه افکنانه میان مردم”، نام گذاشتند، بود.


دستگیری کودکان و آزار و اذیت آنها توسط حکومت اسلامی با هدف مرعوب کردن جامعه، نشانۀ اوج هراس و وحشت سران رژِیم از گسترش جنبش انقلابی برای سرنگونی نظام اسلامی است. این رژیم ارتجاعی و ضد انسانی که از سایۀ خود هم وحشت دارد کودکان را نیز دشمن خود به حساب می‌آورد. البته کودکان در ایران باید جمهوری اسلامی را دشمن خود بدانند. کودکان جزو اولین قربانیان تشدید بحرانهای حکومت اسلامی بوده اند. در چند سال گذشته با گسترش بیکاری و گرانی و فقر خانواده‌ها، شمار کودکان کار و خیابان افزایش بی سابقه ای یافته است. گرچه نهادهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی مانع ارائۀ آمار دقیقی از تعداد کودکان کار و کودکان خیابان و کودکان بازمانده از تحصیل به دلیل افزایش فقر و بیکاری در جامعه هستند، اما اواخر سال گذشته، مرکز پژوهشهای مجلس اسلامی اعتراف نمود که فقر خانواده‌ها موجب شده تا ١٥ در صد کودکان در ایران مجبور شوند برای تأمین معیشت خود و کمک به خانواده به کارهای شاق تن دهند و ١٠ در صد کودکان به همین دلیل از تحصیل محروم گردند.


 جمهوری اسلامی در مقابل سرنوشت و آیندۀ کودکان نه تنها حاضر نبوده بودجەای جهت تأمین یک زندگی عادی برای کودکان اختصاص دهد، بلکه آنان را مزاحم و دردسر ساز می‌داند. چند ماه قبل زاکانی شهردار دزد و فاسد تهران و دستیار رئیس جمهور در آسیب های اجتماعی، طرحی برای جمع آوردی و مقابله با کودکان کار و خیابان ارائه داد که با همکاری پلیس و قوۀ قضائیه آن را به اجرا درآورند. او وقیحانۀ قول داده بود که : ” با طرح ضربتی آنان را جمع آوری خواهد کرد و چهرۀ شهر را از کودکان کار و خیابان پاک می گرداند”. واضح است طرحی که با همکاری پلیس و قوۀ قضائیۀ حکومت اسلامی به اجرا در آید رویکردی خشونت آمیز و جنایتکارانه خواهد داشت. این شهردار فاسد که خود و اطرافیان و منسوبان انگلی حکومت و دستگاههای نظامی و امنیتی اش از قِبَل کار کارگران و دیگر اقشار زحمتکش جامعه زندگی لاکچری و مرفهی برای خود دست و پا کرده‌اند، نمی‌تواند بفهمد که چرا این کودکان معصوم به جای پرداختن به تحصیل و بازی کودکانه مجبورند در خیابانها به ذباله گردی و در زیر زمینها و کارگاههای ناامن به کار شاق بپردازند و شبها در خیابان بخوابند و به دام مافیای “برادران قاچاقچی”او بیافتند؟

گرچه اوضاع دردناک کودکان کار و خیابان ریشه در مناسبات نظام سرمایەداری دارد و محصول گسترش فقر و گرسنگی است، اما در حکومت جمهوری اسلامی و به ویژه در مناطقی نظیر کردستان و بلوچستان کودکان با خطرات امنیتی زندان و شکنجه نیز روبرو می‌باشند. حاکمان جمهور اسلامی برای حفظ و تداوم بقای حکومت خود که جز فقر و گرسنگی و جنگ و نا امنی دستاوردی برای کارگران و مردم تهیدست جامعه نداشته است، به هر جنایت ضد انسانی از جمله اذیت و آزار، شکنجه و زندان کودکان نیز دست زده است. سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و استقرار حکومت شورایی کارگران و فرودستان و مردم زحمتکش آن مسیری است که آزادی و شادی و سرزندگی و رفاه کودکان را نیز تأمین خواهد کرد.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: