دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 29 - 04 - 2024

Communist party of iran

در چنین روزی ۲۶ تیر ۱۳۲۵، اعتصاب سراسری حوزه‌های نفتی خوزستان پايان يافت. در اين اعتصاب ۴۷ کارگر کشته و ۱۵۰ تن زخمی شدند.


در_چنین_روزی ۲۶ تیر ۱۳۲۵، اعتصاب سراسری حوزه‌های نفتی خوزستان با رسیدن به بعضی از خواسته‌های خود یعنی افزایش دستمزد و دستمزد روزهای جمعه پایان یافت. در این اعتصاب ۴۷ کارگر توسط نیروهای قوام و انگلیس کشته و ۱۵۰ تن زخمی شدند.

این اعتصاب از ۲۳ تیر شروع شده بود.کارگران که ابتدا درخواست افزایش دستمزد و پرداخت دستمزد آخر هفته را داشتند بعد از بی‌توجهی کارفرما مطالبات خود را به موارد زیر تغییر دادند: عزل استاندار، خلع سلاح عشایر خوزستان (در آن زمان حکم چماقداران در خدمت کارفرمایان را داشتند و به فعالین کارگری حمله می‌کردند.)، عدم مداخله‌ی شرکت نفت ایران-انگلیس در سیاست داخلی و اجرای کامل قانون کار.

۱۰ هزار کارگر به این اعتصاب می پیوندد حکومت پهلوی اعلام حکومت نظامی می‌کند و به علاوه نظامیان انگلیسی عراق و سه ناو انگلیسی راهی شط العرب می شود و به جان کارگران می افتند. با این وجود اما کارگران موفق می‌شوند آنها را عقب برانند و به خواسته‌های اولیه خود برسند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به «گاه‏‌شمار تحلیلی اعتصاب‏‌ها و اعتراض‏‌ها و تشکل‏‌یابی کارگران در ایران» از یاشار دارالشفاء مراجعه کنید.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: