جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ | 16 - 08 - 2024

Communist party of iran

در پی عدم تحقق وعدۀ مسئولان؛ دور جدید اعتراض کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی

کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌های پارس جنوبی، از سه‌شنبه ۱۶ مرداد برگزاری تجمع‌های اعتراضی را دوباره آغاز کرده‌اند. این اعتراضات مجدد کارگران در ادامه اعتراضات قبلی آنها شکل گرفته و علت آن عدم رسیدگی به مطالبات و عدم تحقق وعده‌های مسئولان به کارگران است. 
حدود شش ماه پیش مسئولان به کارگران معترض پارس جنوبی وعده داده بودند که مطالباتشان را متحقق خواهند کرد. وعده‌ها تاکنون تحقق نیافته‌ و کارگران دوباره از نیمه مرداد دور دیگر اعتراض‌های خود را آغاز کرده‌اند.


کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌های پارس جنوبی ۱۶مرداد در کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت (ارکان ثالث)» اعلام کردند که در اعتراض به عدم پاسخگویی احمد باهوش در رأس مدیریت مجتمع گاز پارس جنوبی از آن روز و به‌صورت هفتگی اعتراضات خود را از سر گرفته‌اند. آنها اعلام کردند: 


ما کارگران پارس جنوبی، بر خلاف موارد قبل که عده‌ای با عنوان نمایندگان کارگری در جریان مناسبات بهمن ماه سال گذشته اعتراضات ما را به تعویق انداختند، اعلام می‌کنیم، تا تحقق کامل خواسته‌هایمان و پاسخگو کردن مدیران چپاول‌گر نفت و حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری مفتخور و افزایش مزد، دوش به دوش کارگران پروژه‌ای و رسمی و قراردادی در نفت ایستاده‌ایم و برخلاف ادعای اتحادیه دولت‌ساخته کانون انجمن صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر، اعتراضات ما در اعتراض به فساد موجود در پارس جنوبی و زدوبندهای عوامل این اتحادیه با کارفرما و پیمانکاران است و بیانیه‌های فرمایشی کانون انجمن صنفی هیچ‌گونه ارتباطی با مطالبات برحق ما کارگران ندارد.
این کارگران معترض در ادامه نوشتند:


اعتراضات ما با اعتراضات تمامی کارگران و مزد بگیران و بازنشستگان پیوند خورده و اتفاقاً بر علیه سیاستی است که با آن مدیریت چپاولگر از طریق اخراج و سرکوب همکارانی همچون حجت رضایی در پارس جنوبی و یاسر احمدی‌نژاد در ملی حفاری و… می‌خواهند صدای ما بر علیه چپاولشان را خاموش کنند و از ما به‌صورت ارزان بردگی بکشند و نام اعتراضات ما را اقدام علیه قانون بگذارند!
آنها همچنین نوشتند که این شورا در انعکاس صدای تمام کارگران شرکتی و ارکان ثالث، تنها راه تحقق خواسته‌های کارگری را اتحاد و همبستگی کارگران همه بخش‌های نفت می‌داند و در افشای واقعیت‌هایی که عوامل دولت‌ساخته در حفاظت از منافع اقلیت چپاولگر سعی در پرده‌پوشی آن دارند، از تمامی امکانات و قابلیت‌های خود استفاده می‌کند.


آنها مطالبات کارگران معترض در پارس جنوبی را اصلاح کامل مصوبه ناعادلانه مزدی شورای‌عالی کار، حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری، بازگشت به کار حجت رضایی کارگر رسمی اخراجی پالایشگاه ششم، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی عنوان کردند. 


علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر در گزارشی که ۲۵ مرداد منتشر شد درباره موج جدید اعتراض این کارگران به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت:
پیرو اعتراضات سال گذشته، جلسه‌ای در تهران برگزار شد و به ما گفتند که طی دو سه ماه آینده مطالباتِ کارگران پیگیری خواهد شد و بخش زیادی از آن انجام‌شدنی است. به دلیل همین وعده، بهمن‌ماه سال گذشته تصمیم گرفتیم اعتراضات خود را متوقف کنیم. بیش از ۵ الی ۶ ماه از آن زمان گذشته و متأسفانه به وعده‌ خود عمل نکردند و مطالبات پابرجا مانده است. به همین دلیل از ۱۶مردادماه اعتراضات خود را شروع کردیم.

سه‌شنبه‌ها هر کدام از پالایشگاه‌ها مقابل ساختمان مدیریت تجمع می‌کنند و به صورت کامل – البته به جز در مورد کارهای حیاتی – دست از کار می‌کشند. 
میرغفاری گفت که پالایشگاه‌ها سوم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم در اعتراضات هفته‌ گذشته شرکت کردند اما تا الان پاسخ مشخصی بابتِ دو تجمع اخیر نگرفته‌اند. رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت که مطالبات سال گذشته آنها مطالبه دیگری نیز اضافه شده است. 

اشتراک در شبکه های اجتماعی: