چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 15 - 05 - 2024

Communist party of iran

در مورد بحران جاری درون کومه‌له و حزب کمونیست ایران


صدیق اسماعیلی


اختلافات درون تشکیلات حزب کمونیست ایران و سازمان کردستان آن -کومه‌له- به اوج خود رسیده است.دو اطلاعیه اخیر؛ یکی از جانب کمیته اجرایی حزب و دیگری از طرف دبیرخانه کومه‌له، حاکی از آن است که انشعاب در این تشکیلات قطعی است. فارغ از اختلافات سیاسی دو جناح، نکته بغرنج اما برخورد جناح راست این تشکیلات است که جوهر سیاست اجرایی آنها در اطلاعیه دبیر خانه کومه‌له نمایان است.

 
۱- اگر اطلاعیه دبیر خانه کومه‌له صحت داشته باشد، جناح راست کومه‌له رسما رفقای مخالف خود را تهدید جانی کرده‌ است.


 ۲- تهدیدنامه دبیر خانه کومه‌له، دقیقا کپی بدون کم و کاست  تهدید نامه چند سال پیش حزب دمکرات است که کومه‌له را به خاطر تبلیغات و مخالفت با حزب دمکرات، تهدید و مسئولیت هر اتفاقی را متوجه کومه‌له کرد. تهدیدی که نتیجه آن با ریختن خون صدها پیشمرگ انجامید. جنگی خونین که با آتش بس یک طرفه از جانب کومه‌له پایان یافت اما طرف درگیر هنوز هم حاظر به امضای این آتش بس نشده است.


۳- توقع ناروای نیست که از دبیرخانه فعلی کومه‌له پرسید که؛ از کدام مجاری قانونی، خود را صاحب اردوگاه و امکانات موجود در آنجا می‌داند که حضور کادرها و اعضای قدیمی این تشکیلات در اردوگاه را غیرقانونی می‌داند و آنها را تهدید جانی می‌کند؟! بدون شک اگر هیئتی از حزب دمکرات یا احزاب دیگر ناسیونالیست به اردوگاه می‌رفتند با استقبال گرم دبیرخانه کومه‌له روبرو می‌شدند و برای پذیرایی بی کم و کاست آماده سازی می‌کردند اما حضور رفقای چندین ساله خود، کادرها و اعضای قدیمی کومه‌له که سال‌هاست صادقانه به این تشکیلات خدمات داده‌اند با تهدید جانی روبرو می‌شوند.

  ۴- انتقال کادرها و اعضای قدیمی این تشکیلات به شهر سلیمانیه مطلقا مسئولانه نیست. شهری که زیر کنترل سپاه پاسداران است و مسئولان حکومتی هریم هنوز در سوگ قاسم سلیمانی به سر می‌برند، بر خلاف آنچه که دبیرخانه کومه‌له ادعا می‌کند، اتفاقا مسئولیت حفظ امنیت اعضای این تشکیلات بر عهده این دبیرخانه و جناح راست این تشکیلات است.

٥- اگر متد دبیرخانه کومه‌له را برای رفع بحران موجود، مبنا بگیریم شکی نیست که پای آسایش (بخوانید شاخه کردستانی سپاه پاسداران) به اردوگاه باز می‌شود و در این صورت هم جناح راست این تشکیلات، مسئول تمام وقایع است.

صدیق اسماعیلی

اشتراک در شبکه های اجتماعی: