جمعه ۱۴ فروردین ۱۴۰۵ | 03 - 04 - 2026

Communist party of iran

در قم چهار انگشت یک شهروند به اتهام سرقت پنج گوسفند، قطع کردند

طبق گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، در ۲۶ تیر ماه سال جاری مقام‌های قضائی جمهوری اسلامی در زندان مرکزی قم، حکم قطع انگشتان دست یک زندانی را به اتهام دزدیدن پنج گوسفند اجرا کردند.
به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، این زندانی که هویتش «یوسف ط.»، ۳۵ ساله احراز شده است، به اتهام «سرقت پنج رأس گوسفند» به قطع چهار انگشتان دست محکوم شده بود.
این نهاد حقوق بشری همچنین به نقل از یک «منبع آگاه» می‌نویسد:
یوسف ۳۴ ساله بود که به اتهام سرقت پنج راس گوسفند در یک دامداری که متعلق به یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، متهم شد. یوسف بنا بود و در آن دامداری مشغول ساخت یک اتاق بود. او در تمام طول ۱۳ ماهی که در زندان بود، بر بی‌گناهیش اصرار داشت و اتهام سرقت را رد می‌کرد.
این منبع در ادامه گفت: در شهریور ماه امسال نیز، حکم قطع انگشتان دست یک زندانی دیگر در این زندان به اجرا درآمده بود.
محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این رابطه می‌گوید: قطع انگشتان مردی به اتهام سرقت چند گوسفند، توسط نظام فاسدی که مسئولانش در دزدی و اختلاس میلیاردی گوی سبقت را از یکدیگر می‌گیرند، اوج بی‌رحمی و بی‌اخلاقی این نظام را نشان می‌دهد. خامنه‌ای، مسئولان و قضات قوه‌قضاییه و همچنین مجریان این احکام قرون ‌وسطایی باید در قبال چنین جنایاتی پاسخگو باشند.
مجازات‌هایی مانند قطع عضو، کور کردن چشم و شلاق هنوز در نظام قضائی جمهوری اسلامی به کار می‌روند. این موارد مجازات در حقوق بین‌الملل جزو مصادیق شکنجه به حساب می‌آیند.
در دی ماه امسال نیز مقام‌های قضائی دو مورد حکم قطع انگشت را به اتهام سرقت در قم اجرا کرده بودند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، روز یکشنبه ۱۷ دی این خبر را به نقل از دادگستری استان قم اعلام کرده بود.
در آن زمان، علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم گفته بود که کیفرخواست پرونده سه زندانی دیگر با اتهام مشابه به دادگاه کیفری یک استان قم ارسال شده است. برای این سه نفر هم تقاضای صدور حکم قطع انگشتان دست شده بود.
در ۲۶ دی‌ماه نیز یک زندانی که از سوی قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی ایران به قطع انگشتان دست محکوم شده بود، در سلول انفرادی زندان ارومیه جان خود را گرفت. شبکه حقوق بشر کردستان هویت این شهروند را امیر شهبازی، ۳۷ ساله و اهل ارومیه احراز کرده بود. شهبازی در سال ۱۳۹۵ به اتهام سرقت بازداشت و پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در زندان ارومیه از سوی دادگاه کیفری این شهر به قطع چهار انگشت دست راست محکوم شده بود. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شهبازی به مسئولان زندان هشدار داده بود که در صورت انتقال به سلول انفرادی دست به خودکشی خواهد زد؛ هشداری که مسئولان زندان آن را نادیده گرفتند

اشتراک در شبکه های اجتماعی: