دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ | 26 - 08 - 2024

Communist party of iran

در تبادل آتش مابین اسرائیل و حزب اله، ده ها منطقه در اسرائیل و جنوب لبنان هدف قرار گرفت

در ساعات اولیه روز یکشنبه، حزب‌الله لبنان صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد. این در حالی است که ارتش اسرائیل اعلام کرد با استفاده از حدود ۱۰۰ جنگنده به مواضع حزب‌الله در لبنان حمله کرده تا از یک حمله بزرگتر جلوگیری کند. این درگیری‌ها، که از ماه‌ها پیش در مرزها شروع شده بود، اکنون به یکی از بزرگترین برخوردها در طول ۱۰ ماه گذشته تبدیل شده است.


به گزارش رویترز در آسمان شمالی اسرائیل، موشک‌هایی با دنباله‌های دود تیره به سمت آسمان پرتاب شدند و آژیرهای هوایی به صدا درآمد. همچنین، در افق دوردست، انفجارهای مهیبی دیده شد و دود بر فراز خانه‌های منطقه «خیام» در جنوب لبنان بلند شد. در نتیجه این حملات، سه نفر در لبنان کشته شدند اما هیچ کشته‌ای در اسرائیل گزارش نشد. حزب‌الله اعلام کرد فعلاً قصد حملات بیشتری ندارد و وزیر خارجه اسرائیل نیز اظهار داشت که اسرائیل به دنبال جنگ تمام‌عیار نیست.


این درگیری‌ها در حالی شدت گرفته است که مذاکراتی در قاهره برای دستیابی به یک آتش‌بس در نوار غزه در جریان بود. حزب‌الله، اعلام کرد ۳۲۰ موشک «کاتیوشا» به سمت اسرائیل شلیک کرده و ۱۱ هدف نظامی را مورد اصابت قرار داده است. این حملات به عنوان اولین مرحله از انتقام‌گیری حزب‌الله به خاطر ترور «فواد شکر»، یکی از فرماندهان ارشد این گروه، در ماه گذشته صورت گرفت. ارتش اسرائیل اعلام کرد با حملات پیشگیرانه خود موفق شده است از یک حمله بزرگتر جلوگیری کند و بیش از ۴۰ سایت پرتاب موشک حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار دهد.


این حملات هزاران سکوی پرتاب موشک را که بیشتر به سمت شمال اسرائیل نشانه رفته بود، منهدم کرد و به گفته ارتش اسرائیل، برخی از مناطق مرکزی نیز هدف قرار گرفتند. حزب‌الله ادعای اسرائیل مبنی بر جلوگیری از حملات بزرگتر را رد و اعلام کرد که پهپادهای خود را طبق برنامه شلیک کرده و پاسخ نهایی به ترور فواد شکر نیاز به زمان بیشتری دارد. کاخ سفید اعلام کرد: «به دستور بایدن، مقامات ارشد ایالات متحده در حال برقراری ارتباط مستمر با همتایان اسرائیلی خود هستند.

ما همچنان از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهیم کرد و به کار برای ثبات منطقه ادامه خواهیم داد.» نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان و دفتر هماهنگ‌کننده ویژه این سازمان در این کشور خواستار آتش‌بس شدند و این تحولات را «نگران‌کننده» توصیف کردند.
مصر، یکی از میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس در غزه، نسبت به خطرات ایجاد جبهه جنگی جدید در لبنان هشدار داد. گروه حوثی‌های یمن که تحت حمایت ایران هستند، به هم‌پیمان خود، حزب‌الله، به خاطر آنچه که «حمله بزرگ و شجاعانه» علیه اسرائیل نامیدند، تبریک گفت.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: