درخواست بیش از صد نفر از فعالان مدنی برای پایان اعتصاب غذای وریشه مرادی
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

بیش از صد تن از فعالان جامعه مدنی، ضمن تقدیر از از وریشه مرادی به خاطر ایستادگی و مقاومت او در اعتراض علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران، از او خواستند به اعتصاب غذای خود پایان بدهد و طی درخواستی که در رسانەها انتشار یافتە، از جمله گفتەاند :
« دو هفته از اعتصاب غذای وریشه مرادی میگذرد. دو هفته که او با جسارت و شهامت، در اعتراض به احکام ظالمانه اعدام که بر بسیاری از شهروندان تحمیل شده، با اعتصاب خود فریادی رسا سر میدهد.
در این لحظات حساس و پراهمیت، ما به عنوان بخشی از جامعهای که به عدالت، آزادی و حقوق بشر باور دارد، همدلانه در کنار وریشه مرادی ایستادهایم. وریشه، نمادی از ایستادگی و مقاومت مدنی است که در طول دو هفته اخیر با تصمیم و اقدام به اعتصاب غذا، اعتراض خود را علیه ظلم، نابرابری و احکام غیرعادلانه و روزافزون اعدام نشان داده است.
اعتصاب غذای او نه تنها نمادی از ارادهای پولادین در برابر ستم، بلکه صدایی است که فریاد حقانیت و مقاومت را به گوش جهانیان میرساند. ما با تمامی وجود درک میکنیم که او از چه شرایط سخت و دشواری عبور کرده و چه تصمیم پرخطر و پرهزینهای را برای اعتراض به این بیعدالتیها انتخاب کرده است.
با این وجود، ما امروز، به عنوان همراهان وی در این مسیر، از او میخواهیم که به اعتصاب غذای خود پایان دهد. مبارزه او نه فقط در اعتصاب کنونی، بلکه در تمامی فعالیتها و تلاشهایی که تاکنون انجام داده، نمایان است. او چهرهای است که جامعه ما برای ادامه مبارزات مدنی بهحق خود به آن نیاز دارد؛ او نمایندهای است برای تمام کسانی که آرزوی جامعهای آزاد و عادلانه را در دل دارند.
ما به هیچ وجه قصد نادیده گرفتن اهمیت و معنای این اعتراض را نداریم؛ بلکه بالعکس، اقدام او را یکی از گامهای مهم در مسیر مقاومت مدنی میدانیم. اما همانگونه که وریشه مرادی خود همواره بر نقش جامعه و مشارکت فعالان تأکید داشته، امروز بیش از هر زمان دیگری به حضور و توان او برای ادامه مسیر نیازمندیم. مقاومت مدنی نیاز به نیرو، توان و مداومت دارد، چرا که این مبارزه، مبارزهای طولانی و پرچالش است.
از او میخواهیم که با پایان دادن به اعتصاب غذای خود، این فرصت را به ما و دیگران بدهد تا در کنار او و با استفاده از تمام توان و نیروی خود، مبارزه برای آزادی و عدالت را ادامه دهیم. هیچ چیزی نباید ارزشمندتر از جان انسانها باشد، و ما به او نیاز داریم که با تمام وجودش، نه تنها در این لحظه، بلکه در طول مسیر مقاومت حضور داشته باشد. در این راستا، ما جمعی از فعالان همسو با تمام نیروهای آزادیخواه، تصمیم گرفتهایم در جهت پاسداشت تلاشها و مقاومتهای شجاعانه او، و به عنوان نمادی از همبستگی و حمایت، روز شنبه پنجم آبان به اعتصاب غذا بپردازیم. این اقدام، اگرچه نمادین و نمودی کوچک در قیاس با حرکتهای اعتراضی گسترده است، اما به مثابه گامی معنادار در حمایت از او و جنبشهای مدنی گستردهتر میباشد.
این کنش، همدلی ما را با وریشه و تمامی کسانی که برای عدالت و آزادی تلاش میکنند، به تصویر میکشد. با این وجود، از او تقاضا میکنیم که پس از گذشت این روز، اعتصاب غذای خود را به پایان برساند، چرا که جنبشهای مدنی و اعتراضی، راهی دشوار و طولانی دارند و ما برای پیمودن این مسیر پیچیده به تداوم حضور فعالان نیاز داریم. ما در همدلی کامل با اعتصاب و اعتراض وریشه مرادی به اعدام، بر این باوریم که این گونه احکام غیرانسانی که جان انسانها را ناعادلانه به خطر میاندازد، تنها از طریق همبستگی، اعتراض جمعی و حرکتهای مدنی فرد به فرد میتواند متوقف شود. هر کدام از ما باید به سهم خود، صدای این اعتراض باشیم و در مسیر تحقق عدالت و دفاع از حقوق بشر، دست از تلاش نکشیم.
