پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی رپر معترض را به اعدام محکوم کرد

امیر رئیسیان، حقوقدان و وکیل مدافع توماج صالحی، در گفتگو با “شرق” تأئید کرد که شعبۀ یک دادگاه انقلاب اصفهان موکل او را به اعدام محکوم کرده است. امیر رئیسیان حکم دادگاه انقلاب اصفهان را بی‌سابقه خوانده، زیرا این حکم بدون توجه به حکم دیوان عالی کشور، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اشد مجازات، یعنی اعدام محکوم کرده است.
وکیل توماج صالحی در عین حال تصریح کرده است که پیشتر همین شعبه از دادگاه انقلاب اصفهان اتهام فساد فی‌الارض را برای توماج صالحی قابل احراز ندانسته بود و خود دادگاه بدوی برای مجازات اعدام توماج صالحی احکام تکمیلی در نظر گرفته بود از جمله دو سال ممنوعیت خروج از کشور و همچنین دو سال ممنوعیت فعالیت‌های هنری. این دادگاه همچنین مجازات تعلیقی توماج صالحی را قابل اجرا خوانده است.
به گفتۀ امیر رئیسیان، حکم دادگاه انقلاب اصفهان در تناقض با حکم دیوان عالی است که به عنوان مرجع تجدیدنظر خواستار رفع نقائص حکم دادگاه بدوی شده و گفته بود که عناوین اتهامی توماج صالحی باید از شش مورد به سه مورد کاهش یابد و پروندۀ توماج صالحی مشمول عفو اعلامی خواهد شد.
به گفتۀ رئیسیان، نه فقط هیچیک از این اتفاقات روی نداد، بلکه با وارد کردن اتهامات جدید در پروندۀ توماج صالحی نامبرده نهایتاً به اعدام محکو شده است. امیر رئیسیان برخی اخبار دربارۀ عفو توماج صالحی یا تخفیف در حکم وی را کذب خوانده، هر چند وی تصریح کرده است که دادگاه بدوی بعد از صدور حکم اعدام علیه توماج صالحی، از کمیسیون عفو تقاضای یک درجه تخفیف در حکم صادره کرده است.    
یه وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، صدور حکم اعدام برای این رپر معترض را غیرانسانی خواند و گفت: غیرقابل باور است که رژیم ایران چقدر غیرمسئولانه و خودسرانه با متهمان رفتار می‌کند. او افزود: فقط یه نکته وجود دارد که جمهوری اسلامی چقدر از توماج می‌ترسد.
کیهان کلهر، نوازنده موسیقی سرشناس ایرانی، در واکنش به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «توماج صالحی باید آزاد شود. سکوت ما یعنی حمایت از ظلم و ظالم.»

اشتراک در شبکه های اجتماعی: