جمعه ۱۴ فروردین ۱۴۰۵ | 03 - 04 - 2026

Communist party of iran

خود کشی۱۶ دستیار پزشکی در سال جاری، خودکشی دو زندانی در زندانهای ارومیه و ایلام

از ابتدای سال جاری شانزده دستیار پزشکی و پزشکانی که در حال طی کردن دوره طرح خود بودند، به زندگی خود پایان دادند.
بابک شکارچی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ضمن اعلام این موضوع، افزود: فقط سه مورد آن هفته گذشته اتفاق افتاده است.
براساس گزارش روزنامۀ اعتماد، از مهر ماه امسال تاکنون حدود ۱۴ مورد خودکشی در میان رزیدنت‌ ها یا پزشکانی که در حال طی کردن دوره طرح خود هستند، به وقوع پیوسته است.
در این گزارش آمده است؛ مطالعه‌ ای که سال ۱۴۰۰ درباره وضعیت سلامتی رزیدنت‌های در حال تحصیل در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور انجام شده، نشان می‌دهد که ۲۳درصد از دستیاران پزشکی دارای افسردگی شدید تا بسیار شدید بوده‌اند. حدود ۲۵درصد از افراد اضطراب شدید تا بسیار شدید و نزدیک به ۳۴درصد از آنها استرس شدید تا بسیار شدید داشته‌اند. بررسی‌های این مطالعه حاکی از آن است که شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در بین رزیدنت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیشتر از برخی کشورها و دانشگاه‌های دیگر است که این موضوع می‌تواند به دلیل فشار کاری بیشتر در بیمارستان‌های آموزشی ایران باشد.
پیشتر گزارشی از خودکشی سه تن از این دستیاران پزشکی در طول یک هفته منتشر شده بود.
جامعه پزشکی کشور، که بخش حیاتی از سیستم سلامت را تشکیل می‌دهد، اکنون با چالش‌هایی روبرو است که تاثیرات عمیقی بر روحیه و کارآیی آن‌ها دارد.

  • یک زندانی در زندان ارومیه به زندگی خود پایان داد
    یک زندانی در زندان ارومیه از طریق بلعیدن قرص دست به خودکشی زد و به زندگی خود پایان داد.
    هویت وی امیر شهبازی اهل ارومیه توسط هرانا احراز شده است. او روز چهارشنبه بیست و هفتم دی، دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.
    آقای شهبازی از چهار سال قبل از بابت اتهام سرقت در زندان بسر میبرد. وی پس از ۴ سال حبس، در اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز ماموران زندان که قصد انتقال او به سلول انفرادی را داشتند، دست به خودکشی زد.
  • وحید چاوران در زندان ایلام اقدام به خودکشی کرد
    وحید چاوران شهروند اهل شهرستان آبداناکه پیش‌تر به دوازده سال زندان توسط دادگاه انقلاب محکوم شده بود، روز دوشنبه بیست و پنجم دی ماه در اعتراض به صدور این حکم، با بلعیدن قرص در زندان ایلام، اقدام به خودکشی کرد. وی پس از این اقدام به بیمارستان رازی در ایلام منتقل شده و بستری است.
    “وی که چندی پیش توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ایلام به ریاست قاضی رجب محمدی به دوازده سال حبس در زندان زاهدان محکوم شده بود. مشارکت در محاربه از طریق کشیدن سلاح گرم سبک خودکار، اخلال در نظم عمومی و توهین به رهبری، اتهاماتی است که موجب محکومیت این شهروند بازداشتی شده است.
    وحید چاوران در تاریخ دوم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی در حین خروج از کشور بازداشت و پس از مدتی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام منتقل شد. وی نهایتا پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان ایلام منتقل شد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: