جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | 29 - 03 - 2024

Communist party of iran

خودکشی راه حل نیست، اراده خود را متشکل کنیم


همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پرداخت نشدن ۵ ماه حقوق و ناتوانی در خرید لوازم مدرسه فرزندانش بر اثر خودسوزی درگذشت. محمدجواد عرفانی، کارگر شهرداری دهدشت، به خبرگزاری ایسنا گفت: «قبل از خودسوزی همسرم، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق در مقابل شهرداری تجمع کردیم اما کسی به دادمان نرسید”. خود این کارگر شهرداری در زمان تلاش برای نجات همسرش دچار سی در صد سوختگی شده است. شهردار دهدشت میگوید حقوق بیش اردویست کارگر وکارمند شهرداری در پنج ماه گذشته پرداحت نشده است. در خردادماه هم سه کارگردر مقابل اداره راه و شهرسازی کرمانشاه دراعتراض به پرداخت نشدن چندین ماه حقوق دست به خودسوزی زدند. روز پنجشنبه ۲۵ شهریور غلام ‌عباس یحیی‌پور دبیر ریاضی اهل شهرستان گراش بدلیل مشکلات مالی خود را حلق‌آویز کرد. این دبیر بعد از آنکه موفق به تامین ۵ میلیون تومان سپرده پیش شرط بانک نشد اقدام به خودکشی کرد. وی در پیامی به یکی از دوستانش نوشته بود که زجر فراوانی کشیده و نمی‌خواهد آرامش خانواده‌اش را بر هم زند. در تیرماه ۱۴۰۰ نیز امین کیان ‌پور ۴۳ ساله معلم ریاضی در اصفهان در اعتراض به حکم دادگاه و از دست رفتن سرمایه‌اش خود را در برابر دادگستری به آتش کشید. در مرداد سال جاری هم یک معلم نائینی خودکشی کرد.


همین چند نمونه نشان از فقری میدهد که جان میلیونها انسان را در چنبره خود فرو برده است .مضافا اینکه همه آمار وارقام منتشره نشان میدهند که ناشی از شدت یابی تورم جامعه باسرعت بیشتری بسوی فروپاشی اقتصادی میرود. مرکز آمار ایران روز پنج‌شنبه اول مهر وضعیت تورم در شهریور ماه ١۴٠٠ را اعلام کرد که نشان می‌دهد رکورد نرخ تورم نقطه ‌‌به ‌نقطه را شکسته است .طبق همین گزارش نرخ تورم نقطه ‌به‌ نقطه در مرداد امسال چهل و سه ودو دهم  درصد بوده  ودر شهریور نیم درصد دیگر به آن اضافه شده  و این امر گویای آن است که خانوارهای  به طور میانگین ۴٣.٧ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٩ برای خرید مجموعه کالاها و بهره‌ گیری از خدمات هزینه کرده‌‌اند .طبق همین گزارش بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در گروه عمده خوراکیها یعنی لبنیات، تخم مرغ و سبزیجات بوده است. و البته میدانیم که مدتهاست که گوشت از سر سفره میلیونها نفر خارج شده است. بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۹۹ پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشته است و امسال نیز وضعیت کشور بدتر خواهد شد. این فروپاشی اقتصادی قبل از همه دامن میلیونها انسانی را میگیرد که حتی اگر شاغل هم باشند مزد دریافتی شان چند مرتبه زیر خط فقر است.


این داده ها  البته تنها بخشی از شرایط عینی فلاکتبار حاکم بر زندگی میلیونها انسان و نتیجه تلاشی اقتصادی جامعه است و درست همین شرایط عینی است که بستر اعتراضات و مبارزات کارگری  و خیزشهای توده ای است. فقط در سال گذشته بیش از هزار و نهصد اعتراض و اعتصاب کارگری  صورت گرفته است. هنوز چند هفته ای از خیزش مردم خوزستان وهمبستگی بسیاری از شهرها با آنان نگذشته است. هنوز نفتگران در مقیاس گسترده اعتصابات خود را ادامه میدهند. کارگران قهرمان هفت تپه همچنان بر مطالباتشان پافشاری کرده و خود را برای دور تازه ای از اعتصاب در صورت نرسیدن به خواستهایشان آماده میکنند. در همین روزهای گذشته اعتراضات پرقدرت وسرتاسری معلمان وکارنامه سبزها را دیدیم و هیچ روزی نیست که خبر دست کشیدن از کار مزد وحقوق بگیران حتی در بخشهای دولتی به گوش نرسد. همه این اعتراضات و اعتصابات به دلیل همین تحمیل بیرحمانه فقر و گرسنگی بی سابقه به کارگران است .


واقعیت این است که برای طبقه کارگر ایران و برای میلیونها تن از اقشار تحتانی جامعه هیچ راهی جز مبارزه و اعتراض باقی نمانده است. کارگران  و انسان های شریف و رنجدیده اگر نمیخواهند که سرمایه داران و دولتشان به سفره خالی شان تعرض کنند. اگر نمیخواهند بیش از این اخبار خودکشی ناشی از فقر را بشنوند، باید عزم و اراده خود را متشکل کنند.


واقعیت این است که مردم در زندگی واقعی خود و هر روز بیش از روز گذشته به این حقیقت پی میبرند که راه رهائی از این شرایط فلاکتبار، گسترش اعتصابات واعتراضات وتدارک همه جانبه جهت سرنگونی انقلابی این رژیم است. این تدارک اما بیش از همه به عهده فعالین ورهبران اعتصابات کارگری و جنبشهای اعتراضی است. آنها هستند که میتوانند زمینه به هم پیوستن اعتصابات و اعتراضات را فراهم کنند. آنها هستند که نه تنها میتوانند مبتکر برپائی شوراها در محل کار و زندگی باشند، بلکه راه را برای شکل دادن به رهبری واحد این شوراها هموار کنند. در نتیجه همین تلاشها و فعالیت ها است که طبقه کارگر نه تنها رهبری سیاسی خود را شکل میدهد، بلکه فرصت این را میآبد که در قامت رهبر جامعه ظاهر شود. بدون تردید همه کمونیستها وهمه احزاب چپ وکمونیست خود را بخشی از این تلاش میبینند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: