خبرگزاری تسنیم: توقیف محمولۀ نفتی آمریکا در خلیج فارس
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران چهارشنبه ۱۶ اسفند از توقیف محموله نفتی آمریکا در خلیج فارس خبر داد. این کشتی با نام “ادونتیج سوویت” از خلیج فارس عبور میکرده است.
تسنیم با اشاره به تحریمهای آمریکا و کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است که این تحریمها منجر به جلوگیری فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانهای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آنها وارد ساخته است.
این خبرگزاری بهانه توقیف کشتی ادونتیج سوویت را رأی دادگاهی در تهران عنوان کرده و نوشته است شکایت بیماران پروانهای (EB) علیه ایالات متحده آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بینالملل واقع در تهران و رأی این دادگاه دلیل توقیف کشتی بوده است.
پیش از این نیروی دریایی آمریکا در ۷ اردیبهشت / ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که ایران یک نفتکش به نام «ادونتیج سوییت» را با پرچم جزایر مارشال در خلیج عمان توقیف کرده است. نیروی دریایی آمریکا گفته بود این نفتکش هنگام توقیف پیام کمک ارسال کرده است و اقدام های ایران مغایر با قوانین بینالمللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است.
در ۲۱ دی / ۱۱ ژانویه نیز تسنیم در خبری نوشت که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش آمریکایی را با حکم قضائی در آبهای دریای عمان توقیف کرد.
اداره عملیات تجاری کشتیرانی بریتانیا گفته بود یک نفتکش در فاصله ۵۰ مایل دریایی (حدود ۹۲ کیلومتر) شرق سواحل عمان و در نزدیکی بندر صحار هدف حمله چهار تا پنج فرد مسلح قرار گرفته و این افراد سوار کشتی شدهاند.
این گزارش افزود افراد مهاجم مسلح، لباس فرم سبک نظامی و ماسکهایی به رنگ سیاه داشتند.
