جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ | 16 - 08 - 2024

Communist party of iran

خامنه ای، زمینه سازی برای عقب نشینی “تاکتیکی”

دو هفته از ترور اسماعیل هنیه توسط دولت اسرائیل در تهران گذشت و جمهوری اسلامی علیرغم جاروجنجال تبلیغاتی  هنوز نتوانسته در مقابل آن عکس‌العملی نشان دهد. علی خامنەای روز اول این ترور در واکنشی احتیاط آمیز خواهان “خون خواهی” رهبر حماس و مجازات اسرائیل شد. اما روز چهارشنبه ٢٤ مرداد او در دیدار با تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی، در رابطه با آن ترور تحقیر‌آمیز طی سخنانی، چراغ سبز حیله‌گرانەای برای عقب نشینی از موضع قبلی خود نشان داد و گفت: “به تعبیر قرآن عقب نشینی غیر تاکتیکی چه در عرصۀ نظامی و چه در میدان سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی غضب الهی را به دنبال دارد”.

این گفتۀ خامنەای بدان معنا است که عقب نشینی تاکتیکی در این عرصه‌ها جایز است و اشکالی ندارد. خامنەای برای رد گم کردن موضع ضعیف و احتیاط آمیز خود، هشدارهای نظامی آمریکا و اسرائیل را جنگ روانی نامید و گفت: “دشمن با بزرگ نمایی توانائیهای خود به دنبال ایجاد ترس و عقب نشینی در عرصۀ نظامی است و دستش آنچنانکه می‌گوید پُر نیست. از آغاز تأسیس جمهوری اسلامی دشمنان به ما تفهیم و القاء کرده‌اند که باید از آمریکا، انگلیس و صهیونیستها ترسید. اما باید از جوانانی که بدون احساس ترس و تأثیر‌پذیری از سخنان دیگران در مقابل جنگ روانی ایستادند، قدردانی کرد”.


آمریکا و دیگر قدرتهای سرمایه داری اروپا از همان روز اول ترور اسماعیل هنیه، جمهوری اسلامی را تهدید و تحت فشار قرار داده‌اند که در مقابل این عمل تروریستی دولت اسرائیل عکس‌العملی نشان ندهد. سخنان خامنه‌ای در مورد “عقب نشنیی تا کتیکی” که آنهم حتمأ “قهرمانانۀ” است، به دنبال آن بیان می‌شود که دو روز قبل از آن رهبران سه دولت فرانسه، آلمان و بریتانیا، طی بیانیەای اکیدأ از جمهوری اسلامی و گروههای تروریست اسلامی وابستەاش خواستند عملیات تلافی جویانه علیه اسرائیل انجام ندهند. زیرا هرگونه عملیات نظامی به تشدید تنش و گسترش جنگ در منطقه می انجامد و مذاکرات آتش بس احتمالی جنگ غزه را با مشکل مواجه می کند. درهمان حال ارتش اسرائیل هم تهدید کرد که حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را با حمله به داخل ایران پاسخ خواهد داد.

به احتمال زیاد آمریکا و قدرتهای اروپایی به سیاق گذشته، صیغه‌ای برای جلوگیری از سرشکستگی و تحقیر بیشتر جمهوری اسلامی و جهت مصرف داخلی پیدا می کنند و با موافقت اسرائیل به رژیم اجازه خواهند داد چند موشک به مناطق و یا پادگان تخلیه شدۀ اسرائیل شلیک کند.
اما دخالت و اشک تمساح آمریکا و دولتهای اروپایی برای آتش بس درجنگ و نسل کشی دولت اسرائیل نه برای خاتمۀ جنگ به معنای واقعی، بلکه برای کمک به اسرائیل و آزادی گروگانهای باقی ماندۀ اسرائیل در دست گروه حماس است. هفتۀ گذشته آمریکا، مصر و قطر از اسرائیل و حماس خواستند تا روز پنج شنبه ٢٥ مرداد در دوحه به میز مذاکره برای آتش بس و آزادی گروگانها بازگردند.

این درحالی است که روز سه‌شنبه ٢٣ مرداد وزارت خارجۀ آمریکا با کمک ٢٠ میلیارد دلاری و فروش اسلحه و تجهیزات نظامی به اسرائیل موافقت کرد و به این ترتیب خود آتش جنگ را شعله ورتر می سازد. درخواست این دولتها برای بازگشت حماس به میز مذاکره درحالی است که دولت فاشیت و نژاد پرست نتانیاهو روز ١٩ مرداد با بمباران مدرسۀ “تابعین” که تحت نظر سازمان ملل به پناهگاه مردم ستمدیدۀ غزه تبدیل شده،٩٣ نفر از فلسطینی های پناه گرفته در آنجا را کشت و صدها نفر را نیز زخمی کرد که شمار زیادی از آنان کودک بودند. بمباران چنین مراکزی مصداق بارز نسل کشی دولت فاشیست اسرائیل است که آمریکا و قدرتهای اروپایی نه تنها چشم خود را بر آن می بندند بلکه ملزومات انجام چنین جنایاتی را نیز برایش فراهم می‌کنند.

در چنین شرایطی حماس که به شدت تضعیف شده و از حمایت مؤثر جمهوری اسلامی، ترکیه و دیگر دولتهای عرب مأیوس گشته، اعلام کرد درحالی که تحت چنین حملاتی است، از حضور در مذاکرات روز پنج‌شنبه با حضور مقامات آمریکا، مصر و قطر خود داری خواهد کرد. حماس در اوج ناامیدی و استیصال از دولتهای میانجی خواست به جای تداوم مذاکرات بی ثمر تا کنونی، طرح سه مرحله‌ای بایدن را به اجرا گذارند. 
راه انداختن جارو جنجال انتقام از اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی این بار نیز دوهفته است در جریان می باشد.

اما حکومت اسلامی می‌داند که نه خود و نه گروهها تروریست اسلامی تحت حمایتش در موقعیتی نیستند که بتوانند وارد جنگ با اسرائیل گردند. دولت آمریکا که  شکست در لشکرکشی به افغانستان و عراق را تجربه کرده و در داخل نیز با روند افول قدرت اقتصادی و مشکلات و بحرانهای سیاسی روبرو است، در این شرایط خواهان گسترش جنگ در خاورمیانه نیست. از سوی دیگر بایدن با لابی های قدرتمند اسرائیل در داخل آمریکا روبرو است که او را برای حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر از اسرائیل تحت فشار قرار داده اند. البته او بارها اعلام کرده که متعهد به حمایت کامل از دولت اسرائیل می باشد. آمریکا اینک نیز با اعزام یک فروند زیردریایی مجهز به موشکهای هدایت شونده و دوازده کشتی جنگی و دیگر تجهیزات نظامی به خاورمیانه، در مقابل حملات احتمالی جمهوری اسلامی و گروههای اسلامی، خود را برای دفاع از اسرائیل آماده کرده  است.

با وجود این دولت نژاد پرست و فاشیست اسرائیل می‌خواهد با اقدامات وحشیانه و جنگ افروزانه از قبیل حمله به مدارس و مراکز پُر جمعیت پناهندگان و جلوگیری از رسیدن مواد غذایی و دیگر امکانات زیستی به مردم بی‌دفاع و ستمدیدۀ غزه که در ده ماه گذشته زیر حملات اسرائیل آواره، گرسنه، کشته، زخمی و دچار مصیبت شده اند، به جنایات جنگی خود ادامه دهد. اسرائیل می‌خواهد با چنین اقداماتی دامنۀ جنگ را گسترش دهد و جمهوری اسلامی و حزب اله لبنان را به جنگ بکشاند و به این ترتیب آمریکا را نیز برای حمایت از خود در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و خاورمیانه را به آتش بکشند.


دخالتهای پر هزینه و خطرناک رژیم اسلامی در کشورهای منطقه در چهار دهۀ گذشته، موجب برپایی بسیاری از جنگهای منطقه و کشتار و ویرانی و آوارگی مردم شده است. حکومت اسلامی علاوه بر اینکه هزینه‌های کلان این سیاست ضد انسانی و جنگها را به سفرۀ کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه تحمیل کرده است، موجب اِعمال تحریمهای چند دهۀ گذشته آمریکا و دیگر قدرتهای اروپایی نیز شده است که دود آن مستقیمأ به چشم کارگران و مردم زحمتکش ایران رفته است.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: