پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

حکومت ایران حضور نظامی خود را در سوریه شدیداً کاهش داده است

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان و یک سازمان غیردولتی سوری خبر داد که جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته حضور نظامی خود را در سوریه شدیداً کاهش داده است و علت این امر تشدید حملات منسوب به اسرائیل علیه قوای وابسته به رژیم ایران در سوریه است.
همین منبع افزوده است که نظامیان حکومت ایران از تمام مناطق جنوبی سوریه (از حوالی دمشق تا درعا و مناطق هم مرز با اسرائیل) عقب نشسته‌اند. خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که برغم این عقب نشینی قوای ایرانی تصور می‌کردند که کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق همچنان محل امنی برای آنان است و به همین خاطر جلسات خود را در آن تشکیل می‌دادند. اما، حملۀ اول آوریل به کنسولگری ایران در دمشق که به کشته شدن هفت فرمانده سپاه پاسداران منجر شد به این تصور حکومت ایران نیز پایان داد.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه ضمن تأئید خبر خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که علاوه بر دمشق و درعا و جنوب سوریه، نیروهای نظامی حکومت ایران بلندی‌های جولان را ترک کرده‌اند. همین منبع افزوده است که جای نیروهای حکومتی ایران را در این مناطق، شبه نظامیان لبنانی و عراقی وابسته به حکومت ایران گرفته‌اند.
خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از مسافرانی که از سوریه بازمی‌گردند افزوده است که حضور نیروهای حکومت ایران به ویژه در محلات قدیمی دمشق بسیار کمتر از گذشته مشهود است و شماری از دفاتر آنها نیز در این محلات بسته شده‌اند. همین مسافران گفته‌اند که علائم، پرچم‌ها و تصاویر رهبران ایران از بسیاری از محلات دمشق جمع شده‌اند.
در روزهای گذشته خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت که به گمان رژیم ایران کشته شدن رهبران سپاه پاسداران در سوریه طی هفته‌های گذشته نمی توانسته بدون همکاری و تبانی سرویس های امنیتی سوریه با اسرائیل و اذن و آگاهی رهبر دمشق، بشار اسد، صورت گرفته باشد.     

اشتراک در شبکه های اجتماعی: