حمایت بی سابقه اتحادیهٔ اروپا از ادعای امارات دربارهٔ جزایر سهگانهٔ ایرانی
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیهٔ اروپا، با انتشار یک بیانیهٔ مشترک، ایران را به «اشغال» جزایر سهگانۀ ایرانی در خلیج فارس متهم کرده و خواستار پایان این وضعیت شدند. ایران این ادعا را «اتهامی عبث» نامید.
در این بیانیه که چهارشنبه ۲۵ مهر منتشر شده، از جمهوری اسلامی خواسته شده در راستای منشور ملل متحد مبنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دیگر کشورها به «اشغال» جزایر سهگانه که آنها را متعلق به «امارات متحده عربی» دانستهاند، پایان دهد.
در این بیانیهٔ بیسابقه بهصراحت آمده که حاکمیت ایران بر سه جزیرهٔ تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، براساس قوانین بینالمللی، «نقض حاکمیت» امارات و «تخلف» محسوب میشود.
امارات متحده عربی دههها است که همواره ادعاهایی را بر سر مالکیت این جزایر سهگانه در آبهای خلیج فارس مطرح میکند و شماری از کشورهای عربی نیز، بهویژه در دورههای افزایش تنش سیاسی با جمهوری اسلامی، از این ادعا حمایت کردهاند.
اما حمایت اتحادیهٔ اروپا از چنین ادعایی تاکنون سابقه نداشته، ضمن آنکه صدور این بیانیۀ مشترک همزمان است با افزایش تنشها میان ایران و غرب بر سر حملهٔ موشکی سپاه به اسرائیل و حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در تهاجم نظامی این کشور به اوکراین که در هر دو مورد موجب برقراری برخی تحریمها از جانب اتحادیه اروپا علیه ایران شده است.
عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در واکنش به این بیانیه گفته است که بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس «پیامهای زیادی در خود دارد».
