پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

حماسه ای که معلمان خلق کردند!


روزهای شنبه و یکشنبه ۲۰ و ۲۱ آذر معلمان در بیش از دویست شهر  در اعتراض به اجرا نشدن رتبه بندی معلمان وهمسان سازی حقوق باز نشستگان دست به اعتصاب زدند و در روز دو شنبه ۲۲ آذر اعتراضات سراسری برپا کردند. معلمان اعتصابی در اعتراض به تشدید مشکلات معیشتی و وعده های دروغین دولت، از شرکت در کلاس‌های درس خودداری کرده و کلاس‌های مجازی آموزش را هم که در قالب طرح شاد اجرا می‌شود تعطیل کردند.”شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان” در بیانیه ای که بعد از تجمعات اعتراضی روز شنبه منتشر کرد، ضمن قدردانی و تشکر از تمام معلمان حاضر در صحنه اعلام نمود، امروز شنبه بار دیگر حماسه ای به یاد ماندنی خلق شد و با تعطیلی گسترده کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی، فرهنگیان نشان دادند که اراده کرده‌اند تا حق خود نگیرند از پای ننشینند. اعتصاب ده‌ها هزار معلم در سراسر ایران در بیش از ۲۰۰ شهر و منطقه نشان دهنده آن است که کارد به استخوان رسیده و روند مطالبه‌ گری معلمان تا تحقق کامل خواسته‌ها متوقف نخواهد شد”.


هنوز چند ساعتی از تجمعات اعتراضی معلمان نگذشته بود که رسول بداقی عضو هیات مدیره کانون صنفی اسلامشهر و نماینده این تشکل‌ در شورای هماهنگی توسط پلیس امنیت به صورت خشونت‌آمیز بازداشت شد. وی که یکی از فعالان برجسته جنبش معلمان است، پیش از این نیز ۷ سال به خاطر دفاع از حقوق معلمان متحمل زندان شده‌، اما هرگز از مبارزه دست برنداشته‌ است و شجاعانه در مسیر حق‌طلبی و تحقق مطالبات معلمان و حقوق دانش‌آموزان ایستادگی نموده است. “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ” در فراخوانی که به همین مناسبت انتشار داد ضمن محکوم نمودن بازداشت این فعال جنبش معلمان تاکید کرد که ” اگر چه آقای بداقی از افراد موثر جنبش معلمان است اما امروز هر معلم یک لیدر و سازمان ‌دهنده موثر در جنبش است و با بازداشت‌ها و برخوردهای غیرقانونی نمی‌توان بر روند مطالبه‌ گری تاثیر منفی گذاشت. شورای هماهنگی با تأکید بر آزادی فوری و بی‌قید و شرط آقای رسول بداقی و سایر معلمان زندانی و توقف احضار و دادگاهی کردن فعالان صنفی، اعلام کرد که معلمان مطالبه جو، مرعوب این برخوردها نخواهند شد و برای تحقق منافع عالیه فرهنگیان و فرزندان خود و فرزندان ایران به اعتصاب و تجمع سراسری می‌پیوندند”. همزمان  محمد  حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان روز شنبه خبر داد که جعفر ابراهیمی فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان دربیدادگاه انقلاب کرج به خاطر فعالیتهای صنفی اش مورد محاکمه قرار گرفت. اتهمات درج شده در پرونده وی همان به اصطلاح اتهاماتی است که همه فعالین جنبش های اعتراضی با آن روبرو میشوند یعنی ” تبلیغ علیه نظام واقدام علیه امنیت ملی “. واین اتهامات نخ نما نشان میدهند که در ذهنیت کسانی که تنها با تکیه بر ارگانهای سرکوب حاکمیت خود را حفظ میکنند، هر اعتراضی امنیت آنان را به خطر میاندازد.


اعتصابات واعتراضات روزهای گذشته سومین موج اعتراضی معلمان در یک ماه گذشته است. البته اعتراضات این دوره معلمان حتی چند روز قبل از باز گشائی مدارس آغازشده بود. معلمان سالهاست که به وضعیت بد معیشتی و شغلی خود اعتراض داشته و خواهان رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق باز نشستگان هستند. همان موقع نیز معلمان در تجمعات اعتراضی خود فریاد میزدند ” نه تسلیم، نه سازش رتبه بدون خواهش، معلم بپا خیز، برای رفع تبعیض، معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن”. همان زمان فرهنگیان در فراخوان  خود نوشتند که ” مطالبات معلمان سالهاست که بی جواب مانده است. زمانی هم که با پیگیری متحدانه فرهنگیان شاغل وبازنشسته لایحه رتبه بندی و همسان سازی در سطح گسترده مطرح شده است، مجلس از تصویب و دولت از اجرای آن، آنگونه که معلمان و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشور میخواهند سرباز میزنند ودر هر رفت وبرگشت لایحه، از کمیسیون آموزش به صحن مجلس و بر عکس قسمتی ار لایحه به زیان معلمان تغییر میکند”. درست به این علت  است که همزمان با بررسی لایحه در روزهای شنبه و یکشنبه در مجلس رژیم مجددا فرهنگیان دست به اعتصاب سراسری زده و خواستار تصویب لایحه رتبه بندی وهمسان سازی حقوق بازنشستگان گشته واعلام نمودند چنانچه در این دو روز سرنوشت لایحه روشن نشود، در روز دوشنبه به اعتراضات سراسری دست خواهند زد. واز آنجائیکه مجلسیان توجهی به مطالبات معلمان نکردند، آنان با ادامه تجمعات خود در روز دوشنبه بیست و دوم آذر و با انتشار فراخوانی اعلام کردند که تا تحقق مطالباتشان دست از اعتراض نخواهند کشید وبیان داشتند که “چگونه است که بودجه برای نهادی چون صدا و سیما که عرصه تاخت و تاز مافیای آموزشی است وجود دارد اما تا پای صحبت از معیشت معلمان به میان می‌آید همین صدا و سیمای غیر ملی با گزارشات موهوم افکار عمومی را علیه فرهنگیان مغشوش و تحریک می‌کند؟ چگونه است بودجه برای افزایش سهم حوزه علمیه وجود دارد اما برای حوزه تعلیم و تربیت و آموزش با کیفیت پولی در بساط حاکمیت نیست!؟ ما از این همه تناقض در حیرتیم و می‌دانیم که مردم آگاه ایران ماهیت ریاکار مسئولان ناکارآمد را شناخته‌اند. ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم که به مجلس هشدار دهیم اگر در جلسه روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، لایحه رتبه‌بندی، سرهم‌ بندی گردد و همچنان همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان که بودجه آن قبلا پیش ‌بینی شده به محاق رود،  به اعتراضات گسترده خود ادامه خواهیم داد”.


واقعیت این است که تمام نظام اموزشی کشوردچار بحران است زمانی که اعلام میشود در سال تحصیلی جاری ۲۱۰ هزار دانش آموز دوره ابتدائی وحدود ۷۶۰ هزار دانش آمز دوره متوسط ترک تحصیل کرده اند. زمانی که معلوم میشود دبیر ریاضی به دلیل مشکلات مالی خود را حلق آویز میکند، وقتی که میلیونها کودک به جای رفتن به مدرسه راهی بازار کار شده و به خیل کودکان کار میپیوندند. زمانی که آموزش وپروش خصوصی میشود، زمانی که کتب درسی در خدمت گسترش عقب مانده ترین خرافات وافکار مذهبی ضد انسانی قرار میگیرند، در اینصورت راه حلی برای مردم و جنبشهای اعتراضی باقی نمیماند که خیابانها را تسخیر کرده ونقطه پایانی بر این وضعیت فلاکتبار بگذارند.


سخن روز شبکه تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له

https://alternative-shorai.tv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: