پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ | 22 - 08 - 2024

Communist party of iran

حقوق 13 هزار معلول و مددجوی بهزیستی در ایران قطع شد

در اقدامی غیرمنتظره و نگران‌کننده مستمری حدود ۱۳هزار مددجوی سازمان بهزیستی که حدود ۶۰ درصد آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند، قطع شده است. 


بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان چهارشنبه ۳۱ مرداد گفت: دیوان محاسبات اواخر اردیبهشت‌ماه قول داده بود که از خردادماه این افراد به چرخه‌ی حمایتی برمی‌گردند که به‌تازگی متوجه شدیم سازمان هدفمندی قصدی برای به چرخه اضافه کردن این تعداد را ندارد.
به‌گفته این فعال حقوق معلولان بحران کنونی در پی واگذاری مسئولیت پرداخت مستمری‌ها از ابتدای سال به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ایجاد شده و زندگی هزاران خانواده را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.


قطع مستمری ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی وضعیت معیشت خانواده‌های آن‌ها را به خطر انداخته و به اضطراب و نگرانی معلولان و مددجویان و بستگانشان افزوده است. این وضعیت دسترسی آن‌ها به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه کیفیت زندگیشان به‌شدت کاهش خواهد یافت. بیش از شش سال از تصویب قانون حمایت از معلولان می‌گذرد اما این قانون همچنان به‌درستی اجرا نمی‌شود. در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم روزبه‌روز بدتر می‌شود افراد دارای معلولیت که هزینه‌هایشان نسبت به خانواده‌های دیگر چندین برابر است، با مشکلات معیشتی بیشتری دست به گریبان می‌شوند و از پشتیبانی دولت نیز برخوردار نیستند. آن‌ها نه شغل دارند و نه قوانین حمایتی در موردشان اجرا می‌شود.


مجلس شورای اسلامی پیش از این در قانون بودجه کل کشور، بهزیستی را مکلف کرد که به معلولان شدید و خیلی شدید کمک‌هزینه معیشتی براساس سقف اعتبارات و با آیین‌نامه هیئت وزیران پرداخت کند. سال گذشته این آیین‌نامه تدوین و ابلاغ نشد و بهزیستی همان ۲۷۰ هزار تومان را به‌عنوان کمک‌هزینه معیشتی پرداخت می‌کرد.
مروتی پیش از این گفته بود با ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان یارانه و ۹۹۳ هزار تومان مستمری و در نهایت ۴۸۰ هزار تومان کمک‌هزینه معیشتی که پس از شش ماه به یک تا سه میلیون تومان هم افزایش نیافته است، معلولان و مددجویان کلاً دو میلیون تومان هم دریافت نمی‌کنند.
این مبلغ هیچ مشکلی از افراد دارای معلولیت حل نمی‌کند. سبد غذایی آن‌ها از مواد مورد نیاز خالی شده و این افراد عملاً میوه و گوشت و مرغ نمی‌توانند بخرند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: